شناسهٔ خبر: 43844 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«بوطیقای گسست» منتشر می‌شود/ کتابی درباره سینمای اصغر فرهادی به قلم مازیار اسلامی

«بوطیقای گسست: درباره سینمای اصغر فرهادی» نوشته مازیار اسلامی تابستان امسال منتشر می‌شود.

 

مازیار اسلامی

 

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مازیار اسلامی درباره تازه‌ترین کتاب تالیفی خود گفت: جدیدترین کتاب من با عنوان «بوطیقای گسست» که به نقد و بررسی فیلم‌های اصغر فرهادی اختصاص دارد تابستان امسال از سوی نشر چشمه در دسترس مخاطبان و علاقه‌مندان سینمای ایران قرار می‌گیرد.

وی افزود: تاکنون ۶ فیلم «رقص در غبار»، «شهر زیبا»، «چهارشنبه سوری»، «درباره الی»، «جدایی نادر از سیمین» و «گذشته» از آثار فرهادی اکران شده‌اند و به همین دلیل کتاب من نیز ۶ فصل دارد که در هر کدام از آنها روی یک فیلم به ترتیب زمان ساخت، متمرکز شده و تحلیل کرده‌ام که چگونه مفهوم «گسست» هم از منظر تماتیک و هم از جهت فرم و ساختار در سینمای اصغر فرهادی از فیلم اول تا آخر تحول پیدا کرده است.

اسلامی در توضیح بیشتر مفهوم گسست در سینمای فرهادی توضیح داد: به عبارتی دیگر مفهوم «گسست» در فیلم‌های اصغر فرهادی هم به عنوان مضمون و هم به عنوان یک فرم و یا قالب روایتی تحول پیدا کرده و از این منظر در این فیلم‌ها هماهنگی کاملی بین فرم و محتوا برقرار است.

مازیار اسلامی یکی از منتقدان و مترجمان پر کار سینمای ایران است. «سینما ۱: تصویر ــ حرکت» نوشته ژیل دلوز، «رولان بارت و سینما: گزیده مقالات و گفتگوهای رولان بارت درباره سینما»، «شریدر به روایت شریدر» نوشته کوین جکسون، فیلمنامه «رزمناو پوتمکین» نوشته سرگی آیزنشتاین و «هنر امر متعالی مبتذل: درباره فیلم «بزرگراه گمشده» دیوید لینچ» نوشته اسلاوی ژیژک عناوین شماری از ترجمه‌های منتشر شده اسلامی است.

نظر شما