شناسهٔ خبر: 43850 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نگاهی به نحوه تخصیص و توزیع بن‌کارت‌های الکترونیک اهالی قلم ویژه نمایشگاه کتاب

بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی آغاز می‌شود که طرح‌های تخفیفی و حمایتی ویژه‌ای برای ترغیب اقشار مختلف به حضور در نمایشگاه کتاب و تهیه کتاب‌های مورد نظرشان، ارائه شده است. این گزارش نگاهی به نحوه اختصاص و توزیع بن کارت‌های الکترونیک اهالی قلم دارد.

 

 

نگاهی به نحوه تخصیص و توزیع بن‌کارت‌های الکترونیک اهالی قلم ویژه نمایشگاه کتاب

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ ،بن‌کارت‌های الکترونیکی اهالی قلم که امسال با حمایت‌های صورت گرفته از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با افزایش 67 درصدی نسبت به سال گذشته، به 250 هزار تومان رسیده است، از جمله این طرح‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تسهیل در خرید کتاب برای اهالی قلم خواهد بود.

سرای اهل قلم خانه کتاب با انتشار فراخوانی در اسفند ماه سال گذشته، از پدیدآورندگانی که تا آن زمان موفق به ثبت‌نام در سایت اهل قلم نشده بودند دعوت کرد که تا 23 فروردین ماه با ثبت اطلاعات خود در سایت ahleghalam.ir نسبت به عضویت در این سامانه اقدام کنند و بر اساس آیین‌نامه موجود، مشمول دریافت این بن‌کارت‌های الکترونیکی شوند.

در مفاد این آیین‌نامه ذکر شده اگر نویسندگان در پنج سال اخیر دو عنوان کتاب چاپ اول در حوزه بزرگسال و یا سه عنوان کتاب چاپ اول در حوزه کودک و نوجوان داشته باشد، مشمول دریافت بن کتاب خواهند شد. شرایط نه چندان سختی که گویا با هدف پوشش جمع گسترده‌تری از اهالی قلم ارائه شده است.

سمیه قاصدی، مدیر سرای اهل قلم، با اشاره به این فراخوان، درباره روند اجرایی تحویل بن‌کارت‌های الکترونیکی به اهالی قلم توضیح داد: با انتشار فراخوان عضویت در سایت اهل قلم، ثبت‌نام‌ها در مرحله اول از اسفند ماه سال گذشته تا 23 فروردین امسال انجام شد که ما گزارشی از 3922 نفر عضوی که در این مرحله مشمول دریافت بن کارت بودند، به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کردیم که با تأیید مسئولان در مسیر صدور بن کارت و یا شارژ بن کارت‌های از پیش صادر شده قرار گرفت.

مدیر سرای اهل قلم ادامه داد: طی صحبت‌ها و رایزن‌هایی که با معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم، مهلت ثبت‌نام در این سامانه را تمدید کردیم تا افرادی که به هر دلیل موفق به ثبت‌نام در زمان مقرر نشده بودند، بتوانند در مرحله دوم، اطلاعات خود را در این سایت ثبت کنند. پس از پایان یافتن مهلت ثبت‌نام در 7 اردیبهشت ماه، نزدیک به  1500 نفر از اهالی قلمی که در این مرحله ثبت‌نام کردند، مشمول دریافت بن کارت تشخیص داده شدند که مجدداً گزارشی از فهرست آنها تهیه شد و پس از تأیید، برای صدور و یا شارژ بن‌کارت‌ها به بانک عامل ارسال شد.

وی درباره نحوه دریافت بن کارت‌ها از سوی اهالی قلم گفت: افرادی را که در مرحله اول مشمول دریافت بن کارت‌ها شده بودند، بر اساس حروف الفبا به دو گروه تقسیم کردیم و با اطلاع‌رسانی از طریق ارسال پیامک، از آنها دعوت کردیم تا طی چهار روزی که مشخص کرده بودیم نسبت به دریافت بن‌های خود اقدام کنند. به طوری که اعلام کردیم افرادی که نام فامیل آنها با حرف «الف» تا «ز» شروع می‌شود، پنجشنبه 9 و جمعه 10 اردیبهشت و افرادی که شهرتشان با «ر» تا «ی» شروع می‌شود، شنبه 11 و یکشنبه 12 اردیبهشت به سرای اهل قلم مراجعه و بن کارت‌های خود را دریافت کردند.

قاصدی ادامه داد: مجموعاً از این گروه اول که 1300 نفر بودند بیش از 1000 نفر مراجعه و بن کارت‌های خود را دریافت کردند و مجدداً برای آن 300 نفری که مانده‌اند پیامک ارسال کردیم.

اما یکی از مواردی که این میان مطرح می‌شود، مشکلات مراجعه اهالی قلم ساکن در شهرستان است که بسیاری از آنها به واسطه بعد مسافت، امکان مراجعه حضوری را برای دریافت بن کارت خود ندارند. به گفته قاصدی، تعداد ثبت‌نام‌کنندگان بعد از اتمام مرحله اول 3922 نفر است که 1806 نفر از آنها ساکن شهرستان‌ها هستند.

مدیر سرای اهل قلم در این‌باره توضیح داد: بلافاصله پس از تفکیک افراد مشمول دریافت بن‌کارت که در شهرستان‌ها ساکن هستند، از طریق پیامک به آنها اطلاع رسانی کردیم که آدرس پستی درج شده خود در پروفایل شخصی خود در سایت ahleghalam.ir را به‌روز کنند. سپس بن کارت این عزیزان را در روز جمعه 10 اردیبهشت به صورت پست پیشتاز به آدرس پستی آنها ارسال کردیم.

البته مجریان این طرح درباره موارد احتمالی برای دریافت نشدن بن کارت‌های ارسال شده به شهرستان نیز پیش‌بینی‌هایی داشته‌اند. قاصدی درباره این موضوع نیز توضیح داد: پس از ارسال بن‌کارت‌ها، یک کد رهگیری برای اهالی قلم ساکن شهرستان پیامک کردیم تا احیاناً اگر کارت به دستشان نرسیده و یا آدرسشان تغییر کرده بود، با مراجعه به اداره پست و ارائه این کد رهگیری بن کارت خود را پیگیری کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، 1472 نفر هم در مرحله دوم حائز دریافت بن کارت شناخته شدند که به همان شکل گروه مرحله اول بن‌کارت‌های خود را تا پیش از برپایی نمایشگاه کتاب دریافت کردند. تا پیش از فراخوان اسفند ماه، نزدیک به 7800 نفر عضو سایت اهل قلم بودند که امروز، نزدیک به 9500 نفر عضو سایت اهل قلم شدند و که از این میان بر طبق آیین‌نامه حدود 5400 اهل قلم مشمول دریافت بن کارت تشخیص داده شدند.

نظر شما