شناسهٔ خبر: 43870 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پشت مدرنیسم؛ مجموعه مقالات طنز علوم اجتماعی

کتاب «پشت مدرنیسم» را نشر قاف که به طور تخصصی در زمینه ادبیات طنز کار می‌کند، منتشر و در نمایشگاه کتاب ۱۳۹۵ عرضه کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «پشت مدرنیسم» که نام «میلاد ملاعبدالوهاب» روی جلد آن دیده می شود را دو دانشجوی تحصیلات تکمیلی علوم اجتماعی نوشته‌اند. عنوانی که در مقالات کتاب بیشتر دیده می‌شود، در کنار نام‌های عجیب دیگری که از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی غریب‌ می‌آیند. کتاب همچنین مقدمه‌ای با ادبیات جدی و محتوای انتقادی نسبت به علوم اجتماعی به قلم رضا نساجی دارد، که در آن آمده است:

کتاب «پشت مدرنیسم» یک مجموعه دربرگیرنده گفتارهای جدی و جدید در علوم انسانی نیست ـ مگر همین پیشگفتار که جدی است اما درباره‌ی جدید بودنش شما باید قضاوت کنید ـ هرچند که از عنوان و محتوایش بر می‌آید که با علوم انسانی سر و کار داشته باشد. از طرف دیگر کتابِ طنز به معنای متعارف هم نیست، هرچند که محتوایش عموماً طنزگونه است. بلکه مجموعه‌ای‌ است از گفتارهای آمیخته با طنز، که برخی مباحث آن درباره مسائل مهم روز هستند و برخی هم مسائل حاشیه‌ای که احتمالاً صرف پرداخت متفاوت به آن‌ها، موضوع را در ذهن مخاطب جذاب خواهد ساخت.

به زعم ما، عبور از مدرنیته و رجوع به پست‌مدرنیسم، با تمام دست‌آوردهایش، حکایت افتادن از چاه به چاله است. لذا کوشیده‌ایم تحت لوای عنوان «پُشت‌مدرنیسم» با احتیاط کامل به هردوی این مراحل تطورات تاریخی تفکر غرب پشت کنیم و به دنبال راه چاره جدیدی باشیم. البته راه چاره‌ای نشان نداده‌ایم ـ که نه پروژه سهلی می‌تواند باشد، نه پروسه سریعی ـ و درباره امکان آن نیز نمی‌توانیم چیزی بگویم؛ بلکه کوشیده‌ایم تا صرفاً با بطلان راه‌های دیگر از طریق استفاده از طنز، ضرورت راه‌های جدید دیگری را به باور آن‌ها که به‌تازگی به مطالعه این سیر تاریخی و صورت‌های نظری در علوم اجتماعی روی آورده‌اند، نشان دهیم. چرا که به تعبیر ویلفردو پاره‌تو، اقتصاددان و جامعه‌شناس کلاسیک ایتالیایی: «طنز همیشه سلاح اقلیت است. اکثریت مردم از ابلهان و نیز شیادانند. برای همین شخص باید با زور آن‌ها را سر جای‌شان بنشاند و در دوران انتقالی که هنوز چنین کاری امکان‌پذیر نیست، تنها کاری که برایمان باقی می‌ماند، خندیدن به بلاهت‌ها و شیادی‌هایشان است.»  

در این کتاب با موضوعات و معضلات اجتماعی و سیاسی ایران شوخی شده، با ادبیات مقالات علمی-‌پژوهشی و مجلات علوم اجتماعی ایران، با دانشکده‌ها و دانشگاه‌های مقلد، با استادان مقاله‌باز که از طریق مقالات مشترک با دانشجویان خود ترقی علمی می‌کنند، با نظریه‌پردازان علوم اجتماعی و انسانی غربی و ایرانی و خلاصه با هر چیز جدی که فکرش را بکنید. مثلاً نگاهی به فهرست کتاب بیندازید:

  • مقاله می‌دهم پس هستم (مبانی مقاله‌سازی کتره‌ای در مجلات علوم انسانی ایران)
  • سپیده‌دمان فلسفی تاریخ بورژوایی شبکه‌های اجتماعی (نگرش نئومارکسیستی به مناسبات تولیدی در اینترنت)
  • جامعه‌شناسی عشق‌ورزی در دانشگاه (سنجش دیدگاه دانشجویان پسر و دختر نسبت به ازدواج دانشجویی)
  • پدیده عمه‌ستیزی و اعتبار اعتراضی ناسزای فامیلی
  • نگاهی به قوانین فردی و اجتماعی حاکم بر جوامع کتاب‌خوار
  • از جامعهِ کژمدرنِ بدقواره تا تودهِ چِقِر بدبدن (چگونه درباره عقب‌ماندگی ایران کتاب بنویسیم؟)
  • مردم‌شناسی آواز در حمام (پژوهشی در اصلاح الگوی مصرف آب از طریق اصلاح الگوی آواز در حمام)
  • دموکراسی به مثابه صنعت (جستاری در تولید و صادرات لیبرال دموکراسی در منازعات جوامع مدرن و پشت‌مدرن)
  • دوگانه مرغ/تخم‌مرغ و جنبش دانشجویی ایران (جامعه‌شناسی انتقادی جنبش دانشجویی در ایران از منظر مناسبات اقتصادی، سیاسی و جنسی)
  • جامعه‌شناسی جنسیت در نظریه پُشت‌مدرنیسم
  • چرا زنان دوست دارند خرید کنند؟ (بررسی فرضیه عنصر «زن‌خرید» در مصرف‌گرایی زنان)
  • نظریه فمینیستی فوتبال و وضع زنان در ایران (بررسی اجمالی آراء موافق و مخالف نظریه فمینیستی فوتبال)
  • جستاری در نظریه «اخلاق اصفهانی و روحیه سرمایه‌گذاری»
  • راهبردهای تسریع ازدواج جوانان از منظر کنش ارتباطی (با تکیه بر تأویل ترانه «سوسن خانوم» به‌مثابه الگوی کنش ارتباطی هابرماس)

کتاب «پشت مدرنیسم» را نشر قاف که به طور تخصصی در زمینه ادبیات طنز کار می‌کند، منتشر و در نمایشگاه کتاب ۱۳۹۵ عرضه کرده است. این کتاب را می‌توانید در نمایشگاه تهران، از غرفه نشر قاف، واقع در سالن ۲، راهرو ۴، غرفه ۲۲ تهیه کنید.

نظر شما