شناسهٔ خبر: 43906 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برگزاری پیش اجلاسیه نظریه «مدل پارادایم پایه و اصول بلامنازع»

پیش اجلاسیه نظریه «مدل پارادایم پایه و اصول بلامنازع» به همت معاونت فرهنگی-اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی (ره) و دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی ها برگزار می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دبهمن ادیب زاده که ارائه دهنده و سخنران این طرحنامه علمی می باشد در شرح مختصر نظریه خود آورده است: «در معماری اسلامی ایران معنا، زیبایی، شکل و سازه چهار عامل اساسی هستند که با ترکیبی متناسب از آنها معمار سنتی قادر است نقشی از جهان معنا را در عالم مادی متجلی سازد و وجود یک ارتباط منطقی و منسجم بین این عوامل بوده که در دوره اسلامی، معماری ایران را در موقعیتی ممتاز قرار داده است.

وی افزود: یکی از بزرگترین چالش­های معماری امروزعدم وجود ارتباطی منسجم بین عوامل تشکیل دهندۀ آن است و علت اصلی این نقیصه دور شدن از آموزه ها و ریشه های معماری سنتی  است که منجر به تفکیک مراحل گوناگون فرایند طراحی و ساخت، تغییر در روند آموزش معماران، و شتاب و سرعت ساخت و ساز شده است.

این استاد دانشگاه همچنین در ادامه توضحیات خود بیان کرد: به منظور دستیابی به چگونگی برقراری ارتباط مابین عوامل غیر کالبدی (معنا و زیبایی) و عوامل کالبدی (عملکرد، فرم، هندسه و سازه) در معماری، ابتدا لازم است تا به تحلیل مصادیقی پرداخت که ارتباط را به اعلی درجه دارا باشند و به همین منظور ابتدا مساجد برجسته تاریخی به یادگار مانده از قرون پیشین که تجلی معنا در کالبد آنها در طی زمان به اثبات رسیده است، به عنوان نمونه های مطالعاتی انتخاب شده و سپس با بهره گیری از سامانۀ صوری/ فرهنگی در طیف استدلال منطقی سعی شده تا با تلاش در مجزاسازی واحدهای متشکلۀ کلیت واحد این بناها، الگوی ذهنی حاکم بر شکل گیری و فرایند طراحی به تصویر کشیده شود.

وی ادامه داد: ارزیابی معماری و شهرسازی با یاری معیارها و شاخص­هایی امکان پذیر است که از اصول بنیادین فرهنگ، دین و اخلاق جوامعی که معماری در آن شکل می‌گیرد، بدست آمده باشند و در کشور ما چه در ادیان ماقبل از اسلام و چه در دین مقدس اسلام اصول بلامنازعی (اصل­هایی که بر آن اجماع وجود دارد) یافت می شود که اساس معیارهای ارزیابی معماری و شهرسازی می تواند قرار گیرد.

این استاد دانشگاه افزود: در پیوند مقولات با اندیشیدن و سازندگی، مدل پارادایم پایه و اصول بلامنازع که دستگاهی برای اندیشه و عمل است حاصل می گردد و این دستگاه ماتریسی است که در مرکز آن پنج مقوله برخواسته از ناکید قرآن: مقولات، محسوسات، مقدورات، تکلیفات و مشمولات قرار گرفته‌اند و در سطر آن حساسیت های ناظر بر زندگی زمینی انسان ها در رابطه با موضوعات مهم وسعت، تفکیک، حریم، تناسب جهت و زینت وجود دارد.

در این نشست علمی آقایان دکتر محمد تقی پیربابایی، محمد منان رییسی، رضا سامه، مسعود ناری قمی به عنوان ناقدان و آقایان دکتر محمود رازجویان، عبدالحمید نقره کار، محمد رضا بمانیان، مصطفی بهزادفر به عنوان شورای داوران طرحنامه در این پیش اجلاسیه حضور خواهند داشت.

علاقه مندان جهت شرکت در این نشست علمی می توانند روز شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ از ساعت ۱۶ به دانشگاه شهید بهشتی مرکز همایش های بین المللی، سالن کنفرانس پروین اعتصامی مراجعه نمایند.

نظر شما