شناسهٔ خبر: 43933 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عماد افروغ: شهید مطهری یک خرافه‌ستیز تمام عیار بود

عماد افروغ در نشست «سیری بر اندیشه‌‌های شهید مطهری» گفت: شهید مطهری یک خرافه‌ستیز تمام‌عیار بود. دنیا را می‌‌شناخت و براساس شناختی که از قرآن داشت و به خاطرارادتی که به اسلام و جامعیت اسلام داشت از طریق پشتوانه‌‌های فلسفی خود به هر سوالی پاسخ می‌‌داد و غرب را نقد می‌‌کرد.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا ؛ محمد کوکب، قائم مقام نظارت بر نشر آثار شهید مطهری با حضور در سرای اهل قلم نمایشگاه بین‌المللی کتاب گفت: طبق اندیشه شهید مطهری ایمان و عمل همزاد هم هستند و جوامع اسلامی بدون این دو سعادتمند نمی‌شوند.

وی با بیان این‌که شهید مطهری متفکر مصلح دینی جهان اسلام بود، گفت: شهید مرتضی مطهری متفکر مصلحی بود که قدرش شناخته نشد. به نظرم باید سال‌‌ها بگذرد تا این شخصیت بزرگ نه تنها برای متفکران غربی، بلکه برای متفکران و اندیشمندان خودمان نیز شناخه شود.

وی افزود: استاد شهید معتقد بودند که ایمان و عمل همزاد یکدیگر و ایمان بدون عمل ایمان نیست و عمل بدون ایمان هم عمل محسوب نمی‌شود و پیش‌بینی‌‌های ایشان هم در عصر حاضر تحقق یافته است. ایشان پیش‌بینی کردند که برای ایمان و عمل جانشین‌‌هایی در طول تاریخ ساخته می‌‌شود و همین‌طور هم شد. برای ایمان جانشین‌‌هایی در اروپا با نام مکاتب اجتماعی و علوم ساینس (علم تجربی) ساخته شد.

قائم مقام نظارت بر نشر آثار شهید مطهری به مساله ایمان و عمل در قرآن اشاره کرد و توضیح داد: روی سخن شهید مطهری بیشتر با متفکران و مصلحان دینی بود که در قرآن هم آمده است عمل می‌‌تواند کنار ایمان رکن سعادت بشر امروزی باشد. همانطور که در قرآن هم آمده است «الذین امنو و عمل الصالحات».

عماد افروغ نویسنده جامعه‌شناس و سیاست‌مدار ایرانی دیگر سخنران این نشست بود که درباره‌‌ شهید مطهری نظرش را این‌گونه بیان کرد: استاد شهید مرتضی مطهری، قلم مطهری داشتند. قلب مطهر ایشان تابع سیره مطهری بود. همین امر باعث شد آثار و تفکرات ارزشمندی از خودشان به یادگار بگذارند.

وی در ادامه اظهار کرد: شهید مطهری یک فیلسوف صدرایی بودند حسب صدرایی بودن ایشان این است که استاد تفکر نابی داشتند. همه اینها به این معنی است که شخصیت شهید مطهری قائل به دوگانگی در عالم نبود و نگاه دوگانه به عالم هستی نداشتند. او همه چیز را مربوط به خدا می‌‌دانستند. با سیری در اندیشه‌‌های این استاد شهید می‌‌توان دریافت که ایشان آسیب‌‌های اجتماعی دردها و نیازهای مردم را مانند یک متفکر روشنفکر می‌‌شناختند. چون نگاه حکیمانه و فیلسوفانه‌ای داشتند سعی می‌‌کردند برای هر مساله عینی یک پاسخ فلسفی و حکیمانه بدهند.

افروغ در ادامه تصریح کرد: شهید مطهری مردم را جاهل نمی‌پنداشتند. ایشان یک خرافه‌ستیز تمام‌عیار بودند. دنیا را می‌‌شناختند و بر اساس شناختی که از قرآن داشتند و ارادتی که به اسلام و جامعیت اسلام داشتند، از طریق پشتوانه‌‌های فلسفی خود به هر سوالی پاسخ می‌‌دادند و غرب را نقد می‌‌کردند. شهید مطهری امیدی در دل جوانان ما ایجاد کردند که همین امر باعث رشد و اعتلای جوانان شد به همین خاطر به نظر بنده آثار شهید مطهری هرگز آثار احساسی نیست. بلکه ماندنی است و پیش‌بینی‌‌های ایشان راجع به ایمان به حقیقت پیوست. مساله خدا و معنویت در آثار این متفکران غربی مطرح و به خوبی قابل مشاهده است.

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «فردا برای برای خواندن دیر است...» از ۱۵ تا ۲۵ اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد. 

نظر شما