شناسهٔ خبر: 43935 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تعطیلی غرفه 5 ناشر داخلی نمایشگاه کتاب به دلیل تخلف/ تخلفی در زمینه عرضه قرآن مشاهده نشده‌است

رئیس شورای نظارت محتوایی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نشست خبری گفت: 5 ناشر داخلی به دلیل انجام تخلف به تعطیلی غرفه محکوم شدند که از میان آنها یک ناشر به مدت یک روز و بقیه تا آخر نمایشگاه تعطیل هستند.

 

تعطیلی غرفه 5 ناشر داخلی نمایشگاه کتاب به دلیل تخلف/ تخلفی در زمینه عرضه قرآن مشاهده نشده‌است

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشست خبری همایون امیرزاده، رئیس شورای نظارت محتوایی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یک‌شنبه (19 اردیبهشت‌ماه) در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد. وی در این نشست اظهار کرد: این شورا فعالیت خود را با استناد به اسناد بالادستی آغاز کرده است و اولین سند، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگری بند 22 قانون وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که براین اساس مجموعه اهداف این شورا تعیین شده‌‌اند.
 
وی ادامه داد: ایجاد هماهنگی با کمیته‌های مختلف برای جمع‌آوری آمار، تجزیه اطلاعات و ارایه به رئیس نمایشگاه، تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای کارآمدکردن نظارت، صیانت از حقوق نشر حرفه‌ای کشور و صیانت از ضوابط اجرایی نشر کشور از جمله اهداف شورای نظارت و ارزیابی محتوایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است.
 
امیرزاده اظهار کرد: این شورا از 4 کارگروه نظارت بر نشر داخلی، کارگروه نظارت بر نشر بین‌الملل، کارگروه نظارت اجرایی و مالی و هیأت رسیدگی به تخلفات تشکیل شده است.
 
رئیس شورای نظارت محتوایی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توضیح داد: امسال مبنای کار نظارت را براساس یک نظارت درون‌ صنفی قرار دادیم به گونه‌ای اگر نظارت‌های درون صنف موثر واقع شود، نهاد حاکمیتی (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) اصراری به ورود به مباحث نظارتی و ارزیابی ندارد. چه در شورا نظارت و چه در بخش‌هایی که نگاه تنبیهی دارند، باز خودمان را مستغنی از ظرفیت صنف ندانستیم.
 
وی اظهار کرد: در روز نخست برپایی این نمایشگاه چون موانع زیرساختی و مشکلاتی که دامن‌گیر ناشران بود فراوان به چشم می‌خورد ما را متقاعد کرد که در روز اول بحث‌های نظارتی را مطرح نکنیم.
 
رئیس شورای نظارت محتوایی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان این‌که برخی کتاب‌های خارجی به محض ورود به چرخه داوری این شورا کنار گذاشته شدند در بخش داخلی هم فصل‌الخطاب ما رعایت ضوابط نشر جمهوری اسلامی ایران است و این مسیر همچنان ادامه دارد.
 
امیرزاده افزود: چه در بخش داخلی و چه در بخش خارجی نمایشگاه کتاب تهران مواردی که خارج از سیستم به نمایشگاه ورود پیدا کرده بودند هم با تذکر مواجه شدند و هم در مورادی اقدام به جمع‌آوری آنها کردیم.
 
وی با بیان این‌که ساعت 15 هر روز گزارش کارگروه‌ها را دریافت می شود اظهار کرد: روز گذشته نزدیک به 20 اخطار کتبی و 60 اخطار شفاهی داده شد. از محل اخطار کتبی 13 مورد اعتنا کردند. 7 مورد دیگر که اعتنایی نداشتند روز گذشته در نخستین جلسه رسیدگی به تخلفات ناشران چنین تصویب شد که از میان آنها 5 ناشر فعالیت خود را متوقف کنند و محکوم به تعطیلی غرفه شدند که از میان این 5 ناشر یک غرفه فقط به مدت یک روز تعطیل می‌شود و 4 غرفه دیگر تا پایان نمایشگاه تعطیل خواهند بود. همچنین این 4 غرفه از حضور در نمایشگاه کتاب سال آینده نیز محروم شدند.
 
امیرزاده ادامه داد: عمده تخلفات در زمینه عرضه کتاب‌های دیگران به صورت گسترده بوده است. در عین حال در طول برپایی نمایشگاه گزارش‌های و تخلفاتی از واگذاری غرفه، نقد کردن بن‌ها و ارائه کتاب‌های غیرمجوز اعلام شده است.
 
این مقام مسئول عنوان کرد: خوشبختانه با انعقاد تفاهمنامه میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان دارالقرآن کریم تاکنون هیچ تخلفی در حوزه قرآن دریافت نشده است.
 
وی با بیان این‌که تقریبا تمام شئونات اجرایی و انضباطی در شورای نظارت محتوایی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به دقت مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: کارگروه‌های این شورا روزانه گزارش‌های خود را به شورا ارائه می‌کنند و شورا هر شب قبل از پایان نمایشگاه جلسات و راه‌کارهای خود را برگزار می‌کند و دستورات، همان شب توسط رئیس نمایشگاه به بخش‌های نمایشگاه اعلام می‌شود و ما هر شب شاهدیم که نواقص و تخلفات برطرف می‌شوند.
 
امیرزاده با بیان این‌که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس وظایف قانونی خود هیچ تعارفی با ارائه محتوایی مغایر با ضوابط نشر ندارد، گفت: اگر در طول 10 روز برپایی نمایشگاه کتاب تهران به محتوایی برسیم که در فرایند بررسی‌ها از دید ناظران پنهان مانده اما زمانی که در نمایشگاه مورد حساسیت قرار می‌گیرد، از سوی دوستان و همکاران به‌ویژه رسانه‌ها به شورا اطلاع‌رسانی شود بدون تردید نسبت به جمع‌آوری آنها اقدام خواهیم کرد. این کتاب‌ها دوباره به فرایند بررسی ارجاع داده می‌شود.
 
وی اظهار کرد: ناشری که برایش رأی صادر شده می‌تواند ظرف 10 روز تقاضای تجدید نظر داده باشد تا مجددا به آنها رسیدگی شود.
 
وی درباره دستور دادستانی مبنی بر عرضه نشدن 320 عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب تهران گفت: ترجیحم این است که بعد از پایان نمایشگاه به این پرسش پاسخ دهم. نقش سازمان‌ها در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران مدیریت‌شده‌تر از سال‌های گذشته است. این آمار کمتر از آن چیزی است که اعلام کردید که آن هم با گفت‌وگو و تعامل به حداقل رسیده است.

نظر شما