شناسهٔ خبر: 44002 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نشست «بررسی اندیشه‌‍‌های حسنین هیکل، اندیشمند فقید معاصر مصر»

نشست علمی «بررسی اندیشه‌های استاد حسنین هیکل اندیشمند فقید معاصر مصر» با حضور اساتیدی از ایران و جهان عرب برگزارشد.

 

حسنین هیکل

 

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  نشست علمی «بررسی اندیشه‌های استاد حسنین هیکل اندیشمند فقید معاصر مصر» با حضور اساتیدی از ایران و جهان عرب، دیروز در دانشگاه علامه طباطبایی برگزارشد.

در ادامه سلسله گفت‌وگو‌های فرهنگی ایران و جهان عرب، نشست علمی با موضوع «بررسی اندیشه‌های استاد حسنین هیکل اندیشمند فقید معاصر مصر در خصوص تعاملات فرهنگی وتاریخی ایران وجهان عرب» صبح دیروز (۲۲ اردیبهشت ماه) در دو نوبت صبح و عصر به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و همكاری دانشگاه علامه طباطبایی، در تالار شهید مطهری دانشكده زبان و ادبیات خارجی این دانشگاه برگزارشد.

این نشست كه با حضور محمد حسین هاشمی معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سلیمی، رییس دانشكده ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی، شجاع احمدوند معاون پژوهشی دانشكده علامه طباطبایی و اساتید، دانشجویان و فرهنگ پژوهان ایران و جهان عرب برگزار شد، اساتید و روسای دانشگاه‌های از كشورهای الجزایر، بلغارستان، عراق، تونس، قطر و لبنان به تدوین آراء و اندیشه‌های این شخصیت برجسته و متفكر پرداختند.

حسن عبدالحسین فلاح، رییس دانشكده المستنصره بغداد در مراسم افتتاحیه این نشست در سخنانی به نقش مهم هیكل در ارتباط سازی میان ایران و جهان عرب و آثار منتشره او در این خصوص  اشاره و در راستای تقویت گفتگو های فرهنگی، پیشنهاد داد كه هر ساله جایزه ای به نام یكی از شخصیت‌های جهان عرب تعیین شود و این امر بهانه ای برای تجمع دانشگا‌هیان ایران و جهان عرب و برای  تبادل افكار قرار گیرد.

در نشست اول این مراسم كه صبح امروز برگزار شد، احمد عبدالجبار، رییس دانشكده علوم سیاسی بغداد نیز در سخنان خود با عنوان درس گرفتن از هیكل بر لزوم نهادینه سازی گفتگوهای فرهنگی تاكید نمود.

در پایان نشست اول،  فوزی علوی، رییس مركز مطالعاتی الدراسات از تونس بر ضرروت آینده‌نگری و تلاش برای دوره پس از هیكل تاكید نمود. وی هیكل را فردی بزرگ در راستای مبارزه با آنچه آن را «افكار و كنش‌های تكفیری وهابی» خواند.

نشست دوم با عنوان «پیوندهای تاریخی فرهنگی و ایران و جهان عرب تجربه محمد حسنین هیكل» به مدیریت حجت‌الاسلام والمسلمین بهمن اكبری، رایزن فرهنگی ایران در عمان، عصر امروز برگزار شد.

محمد ابوعاصی، رییس مركز مطالعات خاورمیانه از بلغارستان به عنوان سخنران اول بر اشتراكات كامل فرهنگی ایران و جهان عرب تاكید كرد و گفت: اختلافات سیاسی است  كه اختلافات فرهنگی را می‌آ‌فریند.

وی با محكوم كردن اقدامات حكام مرتجع عرب علیه ایران و حزب الله، این گونه اقدامات را در راستای اهداف صهیونیست‌ها دانست.

در مراسم اختتامیه  این نشست، قهرمان سلیمانی  معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در سخنانی  گفت: جامعه ایران بیش از نیم قرن است که با حسنین هیکل وآثار او آشناست و نسل ما از افکار او تاثیر پذیرفته وذهنیت مثبت دارد.

وی افزود: حسنین هیکل در ساحت معنوی جهان معاصر اسلامی سهم سازنده ای داشته و هیکل همیشه بر گفتگو تاکید داشت و برای بهره‌گیری از تحربه‌های تاریخی  به عنوان راهی برای اصلاح مسیر میش رو تاکید می‌کرد.

سلیمانی افزود: اعتدال در مشی وانصاف در داوری دوتجربه بزرگ تاریخی بود که حسنین هیکل از تجربه های تاریخی معاصر در جهان بهره گرفت. هیکل این درس را در مناسبات با ایران نیز حفظ کرد و  به عنوان یک عرب مستقل درک هیکل نسبت به ایران بر اساس اعتدال وانصاف بود وهمواره مسایل ایران را  در بر می‌گرفت.

اساتید در این نشست با تاكید بر گفتگو با عنوان راه حل مشكلات پیش روی جهان اسلام و نیز محوریت بخشیدن به موضوع فلسطین به عنوان مساله اول جهان اسلام پرداختند. نقطه مشترك همه سخنرانان در خصوص شخصیت حسنین هیكل تمركز و پایداری وی در خصوص مقاومت فلسطین و مبارزه مداوم با رژیم صهیونیستی بود.

بنابر اعلام این خبر، سلسله نشست‌های «گفت‌وگوی فرهنگی با نخبگان جهان عرب» به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور نمایندگانی از ۱۰ کشور جهان از روز سه‌شنبه، ۲۱ اردیبهشت‌ماه در دانشگاه شهید بهشتی،  دانشگاه علامه طباطبایی(ره) و قم برگزار شد.

نظر شما