شناسهٔ خبر: 44003 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عکاس برگزیده سینمای ایران معرفی شد/ هشدار تهمینه میلانی به عکاسان

دومین جشن انجمن عکاسان سینمای ایران با معرفی برترین عکاس و تجلیل از عکاسان پیشکسوت و همچنین حمایت کنندگان عکاسی شب گذشته در باغ موزه قصر برگزار شد.

 

دومین جشن عکاسان سینمای ایران

 

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دومین جشن انجمن عکاسان سینمای شامگاه پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت با اجرای علیرضا خمسه در باغ موزه قصر برگزار شد. بارش شدید باران ضمن تحمیل تاخیر یک ساعته به جشن باعث بروز مشکلاتی نیز در سیستم صدای برنامه نیز شد.

تجلیل از پیشکسوتان عکاسی سینما

در دومین جشن انجمن عکاسان سینمای ایران از حافظ احمدی، رضا مهاجر و بهروز صادقی به عنوان پیشکسوتان عکاسی سینمای ایران تقدیر شد. رضا مهاجر در سخنان کوتاهی در این برنامه گفت: گاهی اوقات اسم یک سینماگر با یک فیلم خاص ماندگار می‌شود. به عنوان مثال هر گاه نام داریوش مهرجویی با مرحوم خسرو شکیبایی را بیان کنیم همه ناخودآگاه به یاد فیلم «هامون» می‌افتند.

وی افزود: من هم با وجودیکه بیش از ۱۵۰ فیلم را عکاسی کرده‌ام، اما همه از من با عنوان عکاس فیلم «هامون» یاد می‌کنند. در واقع من هم در زمره هامون‌بازها هستم.

علی مصفا، لیلا حاتمی، پانته‌آ پناهی‌ها، اردشیر شلیله و رضا صفایی پور، هدایای این بخش را به پیشکسوتان اهدا کردند.

هشدار تهمینه میلانی به عکاسان

بخش دیگری از این جشن به تقدیر از تهمینه میلانی، جواد نوروزبیگی، بهرام رادان و فاطمه معتمدآریا به دلیل نگاه و توجه ویژه‌ای به مقوله عکس فیلم دارند، اختصاص داشت.

تهمینه میلانی نیز در این قسمت از جشن طی سخنان کوتاهی گفت: عکس فیلم در کنار جاذبه‌هایش این روزها تبدیل به عنصر خطرناکی شده و عکاسان باید از عکس‌های خود مراقبت کنند.

وی افزود: ممکن است عده‌ای بخواهند با عکس‌های عکاسان، سینمای ایران را تعطیل کنند. بنابراین حراست از عکس‌ها توسط عکاسان مساله مهمی است.

میلانی همچنین در پایان گفت که برای نخستین بار است که درطول ۳۵ سال فعالیت سینمایی‌اش از او تقدیر می‌شود.

همچنین بهرام رادان نیز به اهمیت بسیار عکاسی فیلم اشاره کرد و گفت: ارتباط سینماگران با مخاطب پیش از آنکه فیلم روی پرده برود از طریق عکاسان سینماست و گاهی اوقات مخاطب با دیدن عکس‌های فیلم تصمیم می‌گیرد که به دیدن فیلم برود یا خیر.

رضا درمیشیان، مریلا زارعی، سعید ملکان و مصطفی کیایی نیز هدایای این بخش را به سینماگران اهدا کردند. لازم به توضیح است که فاطمه معتمدآریا به دلیل مسافرت کاری در این مراسم حضور نداشت و پیام تصویری او برای حاضران به نمایش درآمد.

عکاس برگزیده دومین جشن

در دومین جشن انجمن عکاسان سینمای ایران هیات داوران متشکل از سیروس الوند، شهاب الدین عادل، غوغا بیات، رویا نونهالی و محمود کلاری از میان نامزدهای اعلام شده نوشین جعفری عکاس فیلم «لانتوری» را به عنوان عکاس برگزیده معرفی کردند. محمد فوقانی، جلال حمیدی و محمد بدرلو دیگر نامزدها بودند.

نوشین جعفری نخستین تجربه عکاسی فیلم خود را با «لانتوری» گذراند و تا پیش از انتخاب به عنوان عکاس برگزیده در انجمن عکاسان سینمای ایران عضویت نداشت.

همچنین فتاح ذی‌نوری نیز به عنوان عکاس برگزیده در بخش عکس‌های پشت صحنه برای فیلم «آآآدت نمی‌کنیم» انتخاب شد.

همچنین در این قسمت سیروس الوند بیانیه هیات داوران را برای حاضران قرائت کرد. در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است: «هیات داوران ضمن بررسی دقیق و شور و گفتگوی زیاد درباره جلوه‌های فنی آثار ارائه شده با خشنودی و غرور رشد این قسمت از صنعت سینمای ایران را اعلام و گرامی می‌دارد... عکاسی سینما از منزلت بالایی برخوردار بوده و اعضای انجمن عکاسان به درستی به وظیفه خویش واقفند و به سینمای شریف ایران خدمت می‌کنند.

هیچ‌یک از ما در بررسی و گزینش آثار برتر ما نام صاحبان آثار را نمی‌شناختیم و هر اثری شماره‌ای داشت. از این نظر داوری آثار در آزادی هرچه تمامتر و بدون هیچ گونه شبهه‌ای به سرانجام رسید. هیات داوران خوشحال است که عکاسی فیلم از حالت کلیشه‌ای گذشته که صرفا عکسبرداری از سوپراستارهای فیلم بود خارج و به هویت اصلی خود نزدیک شده است.

هیات داوران ضمن تشکر، از انجمن عکاسان سینمای ایران انتظار دارد که عکاسان جوان و خوش‌فکر را نیز پذیرفته و همچنین از فیلمسازان انتظار دارد مقوله عکاسی فیلم را جدی گرفته و دوستان و نزدیکان خود را به صرف آنکه با دوربین عکاسی آشنایی دارند به کار نگمارند.»

علی نیک‌رفتار دبیر دومین جشن انجمن عکاسان سینمای ایران نیز در پایان از بهرام جلالی، اردشیر شلیله، امیر عابدی، بابک برزویه و حافظ احمدی، از بنیانگذاران و مدیران پیشین انجمن عکاسان تقدیر و تشکر کرد.

نظر شما