شناسهٔ خبر: 44009 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اجاره بهای خوابگاههای فرسوده ارزان می شود

رئیس سازمان امور دانشجویان از کاهش یافتن قیمت خوابگاههای دانشجویی فرسوده خبر داد و گفت: از ۲۰۲ خوابگاه دانشگاه های استان تهران ۸۶ خوابگاه در رتبه پایین قرار دارند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل ازمهر؛ مجتبی صدیقی صبح امروز در نشست مطبوعاتی که به مناسبت هفته خوابگاه ها برگزار شد، گفت: هفته آخر اردیبهشت ماه با هماهنگی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان هفته خوابگاه ها نام گذاری شده است.

وی با اشاره به وضع موجود خوابگاه های دانشجویی در دانشگاه های دولتی افزود: در حال حاضر ۲۸۰ هزار ظرفیت خوابگاهی مجردی در دانشگاه های دولت وجود دارد.

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: از این تعداد ظرفیت، ۱۷۰ هزار ظرفیت مربوط به دانشگاه دولتی به ارائه سرویس مشغول هستند،۸۰ هزار ظرفیت در دانشگاه های فنی و حرفه ای و دانشگاه فرهنگیان  و ۳۰ هزار ظرفیت توسط خوابگاه های موسسات غیرانتفاعی و خودگردان به دانشجویان خدمات ارائه می کنند.

وی با بیان اینکه ۲۲ الی ۲۳ هزار ظرفیت نیز مربوط به خوابگاه های خودگردان است افزود: امسال نسبت به سال گذشته با افزایش ظرفیت خوابگاهی مواجه هستیم و دلیل این مساله این است که برخی از خوابگاه ها که در دست احداث بوده اند با کمک خیرین و دیگر نهادهای عمومی به ثمر نشسته و امسال به ظرفیت خوابگاهی دانشجویی اضافه می شود.

دستورالعمل جدید تأسیس خوابگاههای غیر دولتی به امضای وزیر رسید

رئیس سازمان امور دانشجویان در ادامه با اشاره به اقداماتی که در سال گذشته در حوزه خوابگاه های دانشجویی انجام شد اشاره کرد و گفت: در حوزه خوابگاه های غیردولتی و خود گردان دستورالعمل جدیدی برای تاسیس و اداره خوابگاه ها به امضای وزیر علوم رسیده و به دانشگاه ها ابلاغ شد.

وی هدف از تدوین دستورالعمل جدید را ساماندهی این خوابگاه ها و نظارت بیشتر بر آنها برای رفع نواقص آنها عنوان کرد و افزود: بر همین اساس شورای نظارتی در استان و شهرستان ها تشکیل شد که مسئولیت اصلی آن بر عهده دانشگاه مادر استان است و تامین خوابگاه و صدور مجوز و توزیع ظرفیت بین خوابگاه های غیردولتی بر عهده دانشگاه های مادر استان است.

صدیقی ادامه داد: با تشکیل شورای نظارت و سپردن مسئولیت اصلی آن به دانشگاه های مادر برخی از تخلفات که در این حوزه صورت می گرفت بسیار کاهش یافت.

معاون وزیر  علوم با اشاره به افزایش ظرفیت خوابگاه های دانشجویی گفت: یکی از کارهایی که به افزایش ظرفیت خوابگاهی دانشگاه ها منجر شد برنامه صندوق رفاه دانشجویان با ارائه تسهیلات رهن و اجاره به دانشگاه ها بود. با همین روش ۱۲ دستگاه خوابگاه به ظرفیت خوابگاه های دانشجویی اضافه شد و ۳۷۰۰ نفر در این ۱۲ دستگاه خوابگاه مستقر شدند.

رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به اختصاص ۱۰۰ درصدی اعتبارات تعمیر و تجهیزات توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی در سال گذشته گفت: با توجه به اختصاص این اعتبارات تعمیر و تجهیزات در خوابگاه ها انجام شد و امیدواریم سال ۹۵ نیز این اعتبارات به دانشگاه ها اختصاص یابد.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت نهادهای عمومی و خیرین در ساخت خوابگاه های دانشجویی گفت: با کمک این دو نهاد سال گذشته ۸ خوابگاه به جمع خوابگاه های دانشجویی اضافه شد همچنین بنیاد ۱۵ خرداد نیز اعلام کرد که ساخت ۱۳ خوابگاه برای خواهران را متقبل خواهد شد.

رتبه بندی خوابگاهها در سال ۹۴

صدیقی به رتبه بندی خوابگاه ها در سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: خوابگاه های دولتی در سال گذشته از ۱ تا ۵ رتبه بندی شدند، رتبه یک یعنی رتبه خوب و رتبه ۵ یعنی رتبه ضعیف تعیین شد.

وی ادامه داد: بر اساس رتبه بندی که صورت گرفت ۴ درصد خوابگاه ها رتبه یک، ۲۶ درصد رتبه ۲، ۳۳ درصد رتبه ۳ (خوابگاه متوسط) ۳۰ درصد رتبه ۴ و ۷ درصد رتبه ۵ را کسب کردند.

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: مجموع ساختمان های خوابگاه های دولتی یک هزار و شانزده باب خوابگاه است که این رتبه بندی بر اساس ۷۰۰ خوابگاه انجام گرفته است.

وی در ادامه به شاخص های رتبه بندی خوابگاها اشاره کرد و گفت: در دسترس بودن خوابگاه، وضعیت کیفی ساختمان، وضعیت اتاق خوابگاه، سرانه فضای اتاق دانشجو، امکانات رفاهی و عمومی، تجهیزات داخل خوابگاه، از جمله شاخص هایی بودند که بر اساس آن رتبه بندی خوابگاه ها انجام گرفت.

وی دلیل این رتبه بندی را توجه سریع به خوابگاه هایی عنوان کرد که نیازمند تعمیر و تجهیز هستند.

اجاره خوابگاههای رتبه ۴ و ۵ ارزان می شود

رئیس سازمان امور دانشجویان یادآور شد: با توجه به این رتبه بندی که انجام گرفت اجاره بهای خوابگاه هایی که رتبه ۴ و ۵ را کسب کرده اند نسبت به سال ۹۴ با کاهش اجاره رو به رو خواهند بود. همچنین خوابگاه هایی که رتبه یک و دو را کسب کرده اند با افزایش نسبی اجاره بهای خوابگاهی رو به رو خواهند بود. بنابراین دانشجویانی که در خوابگاه های فرسوده تر ساکن هستند نسبت به دانشجویان دیگر اجاره کمتری پرداخت خواهند کرد.

صدیقی در ادامه به وام های مسکن دانشجویان و وام ودیعه مسکن متاهلین که در سال گذشته پرداخت شده است اشاره کرد و گفت: بخشی از مشکل خوابگاهی با اعطای وام رفع می شود بر همین اساس ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان وام مسکن مجردی و ۲۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان وام ودیعه مسکن متاهلی و یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان وام مسکن متاهلی نخبگان پرداخت شد.

تا سال ۹۶ خوابگاه رتبه ۶ نخواهیم داشت

وی با اشاره به برنامه های سال ۹۵ گفت: برنامه ما این است که در سال ۹۵ به تعمیر و تجهیز خوابگاه ها پرداخته و خوابگاه های ۴ و ۵ را ارتقا دهیم تا سال ۹۶ خوابگاه رتبه ۵ نداشته باشیم.

وی با اشاره به خوابگاه هایی که رتبه ۴ و ۵ را کسب کردند گفت: بیشتر این خوابگاه ها با توجه به این مساله که قدمت خوابگاه های استان تهران زیاد است در استان تهران فعال هستند در حال حاضر ۲۰۲ باب خوابگاه در دانشگاه های استان تهران و البرز وجود دارند که ۸۶ خوابگاه آن رتبه ۴ و ۵ را کسب کرده اند که در اجاره بهای این خوابگاه ها تغییراتی ایجاد می شود.

صدیقی از دیگر برنامه های سال ۹۵ به ایجاد اتاق تندرستی، ارائه وام به نخبگان، ایجاد اتاق تندرستی در کنار خوابگاه ها، پیگیری کمک خیرین خوابگاه ساز اشاره کرد و گفت: سال گذشته با تشکیل بنیاد خیرین آموزش عالی ۸ خوابگاه از این طریق به مجموع خوابگاه های دانشجویی اضافه شد.

رئیس سازمان امور دانشجویان افزود: همچنین یک برنامه کوتاه مدت در دست داریم که ظرفیت خوابگاهی را تا ۷۵ هزار نفر افزایش دهیم که کار کارشناسی آن انجام و قرار شد این ۷۵ هزار ظرفیت در ۱۰۰ ساختمان جایابی شوند. پیش بینی ما این است که طی سه سال این کار انجام گیرد.

وی افزود: در شهرستان ها با مشکل زمین مواجه نیستیم در سطح استان تهران با مشکل زمین مواجه هستیم که کار کارشناسی انجام شده و در فراخوانی که در سال جاری صورت خواهد گرفت از ظرفیت بخش خصوصی در این زمینه استفاده خواهد شد.

نظر شما