شناسهٔ خبر: 44021 - سرویس مسائل علوم‌انسانی
نسخه قابل چاپ

شماره یازدهم فرهنگ امروز منتشر شد؛

شماره یازدهم نشریه «فرهنگ امروز» منتشر شد

شماره یازدهم فرهنگ امروز که در شماره‌های پیشین خود تلاش کرده بود به فلسفه و تاریخ اندیشه از منظری متفاوت بنگرد، در شماره تازه خود به سراغ ناقدان فلسفی نظم سیاسی مدرن رفته است. کارل اشمیت، اریک فولگین و لئو اشتراوس از جمله این فیلسوفان هستند.

 

 

 

فرهنگ امروز: علیه لیبرالیسم؛ عنوان پرونده اندیشه این ماه فرهنگ امروز است. فرهنگ امروز که در شماره‌های پیشین خود تلاش کرده بود به فلسفه و تاریخ اندیشه از منظری متفاوت بنگرد، در شماره تازه خود به سراغ ناقدان فلسفی نظم سیاسی مدرن رفته است. کارل اشمیت، اریک فولگین و لئو اشتراوس و حتی هانا آرنت از جمله این فیلسوفان هستند. برای این مهم ابتدا مصاحبه‌ای  صورت گرفته است با رضا داوری اردکانی در باب وظیفه فیلسوف در قبال سیاست تا بستر نظری بحث مورد نظر مهیا گردد. مراد ثقفی هم از علت جذابیت اشمیت در نزد چپ‌های وطنی سخن گفته است و فرهنگ رجایی درباره فلسفه سیاسی هانا آرنت به عنوان مخالف سرسخت تجددگرایی گفت‌وگویی انجام داده است. در این پرونده طاهر خدیو، یحیی شعبانی، محسن محمودی و مهدی شکری نیز هرکدام آراء اشتراوس، فوگلین و اشمیت را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده‌اند.

پرونده تاریخ با عنوان دارودسته کمبریجی‌ها نگاهی دارد به روش‌شناسی مکتب کمبریج در تاریخ نگاری اندیشه. از نگاه فرهنگ امروز شناخت «ما» از این مکتب چندان کامل و دقیق نیست اما چون بررسی این مکتب به ما می‌آموزد که چگونه با توسل به مبانی معرفتی دست به خلق اسلوب‌های تاریخ نگاری بزنیم شناخت آن بر ما واجب است. به دلیل این شناخت ناقص «ما» فرهنگ امروز تلاش کرد از متخصصان این مکتب در کشورهای دیگر یاری جوید و در همین راستا گفت‌وگو‌هایی اختصاصی ترتیب داده شده با جورج کلوسکو، استاد علوم سیاسی دانشگاه ویرجینیا، مارتین جی، استاد تاریخ دانشگاه کالیفرنیا، ریچارد بورک، استاد اندیشه سیاسی و مدیر مرکز مطالعات تاریخ اندیشه سیاسی و رابرت دارنتون، رییس سابق انجمن تاریخ امریکا  که به پرسش‌هایی در خصوص چیستی و ماهیت فکری و روشی مکتب کمبریج پاسخ گفتند. از درون ایران هم با حاتم قادری مصاحبه‌ای  انجام شده است. او عنوان مکتب را برای کمبریج با تساهل به کار برده و آن را برای ایرانیان مفیدتر از پوزیتیویسم دانسته است. همچنین در این پرونده محمد عبدالله‌پور و جهانگیر معینی علمداری طی میزگردی مباحثه‌ای در خصوص جایگاه مکتب کمبریج در تاریخ‌نگاری اندیشه ترتیب داده‌اند.

نحوه اشتراک ماهـنامه
برای اشتراک ماهنامه پس از واریز وجه اشتراک، اطلاعات زیر به همراه تصویر رسید بانکی، یا اطلاعات مبلغ واریزشده را (شامل مبلغ، تاریخ و ساعت واریز) به رایانامه info@FarhangEmrooz.com ارسال کنید. درصورت نیاز با شما تماس می‌گیریم
اطلاعات مورد نیاز:
نام و نام‌خانوادگی، تاریخ تولد، شماره تلفن همراه، شماره تلفن ثابت، رایانامه و نشانی کامل پستی (استان، شهر، خیابان، کوچه، پلاک، واحد) و کد پستی
هزینه ها:
تک‌شماره ۱۲۰.۰۰۰ ریال
سه‌شماره ۳۶۰.۰۰۰ ریال
(به همراه هزینه پست)
شماره حساب:
۲۶۹-۸۰۰۰-۱۰۳۵۶۲۷۶-۱ بانک پاسارگاد یا کارت ۵۰۲۲۲۹۱۰۱۲۷۴۰۹۰۶ - حامد خردپیشه

 

در پرونده سینمای این ماه فرهنگ امروز ردپای امرقدسی بر پردۀ سینما پیگیری شده است. سینما الهیات مسیحی عنوان پرونده سینماست که در آن تلاش شده تا با پرداختن به نادر فیلم‌ها و سینماگرانی که می‌کوشند در دنیای خالی از قداست ضمن دستاویز قرار دادن مفاهیم مسیحیت و با پرهیز از هرگونه جلوه سازی متعارف فیلم‌های به اصطلاح دینی گشودگی‌ای  به ساحت قدسی ایجاد نمایند، این قسم از فیلمسازی مورد مداقه قرار گیرد. البته در این پرونده تاملاتی هم شده است در باب ظرفیت سینما جهت تجلی بخشیدن به امر مقدس. آندره تارکوفسکی، پازولینی، مارتین اسکورسیزی از جمله کارگردان‌هایی هستند که فیلم‌هایشان در این پرونده مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا گفت‌وگوهایی صورت گرفته است با محمد صنعتی و محمدرضا اصلانی. همچنین مهدی ملک، پویا عنایتی، رامین اعلایی، محمد نصیری و ... از دیگر همکاران این پرونده بوده‌اند.

دین پژوهی این ماه فرهنگ امروز نگاهی انتقادی دارد به زیرساخت‌های فکری نصرحامد ابوزید در فهم او از متن مقدس. در این پرونده با عنوان «سایه سنگین ساختارگرایی» ابتدا نگاهی شده است به آثار و متاثرات ابوزید درایران. سپس گفت‌و‌گویی با سیدمحمدتقی چاوشی درخصوص نسبت ناس و نص صورت گرفته است. همچنین مواجهه ایرانیان با نصر حامد ابوزید و مقایسه نقادانه‌ای  از فهم ابوزید و محمد مجتهد شبستری در مواجهه با قران از جمله موضوعات این پرونده است.

 

در سرویس پیشخوان همچون روال گذشته چند کتاب مورد نقد و برر سی قرار گرفت اما این بار بیشتر تلاش شد این بررسی بیشتر در قالب مصاحبه با نویسندگان کتب مهم انتشار یافته در ماه‌های اخیر باشد. گفت‌وگو با داود فیرحی درباب کتاب آستانه تجدد، گفت‌وگو با بهروز نظری درباب ترجمه نقد عقل محض کانت و گفت‌وگو با علی‌اکبر احمدی افرمجانی در باب کتاب آرمانشهر از جمله این مصاحبه‌هاست. همچنین در این شماره پرونده ویژه‌ای اختصاص دارد به مشکلات و معضلات ناشران علوم‌انسانی و چشم اندازهای پیش روی آن که طی آن از ناشران مختلف در این خصوص نظرخواهی شده است.

در  اغاز سال ۹۵ جامعه علمی ایران چند پژوهشگر گرانقدر و برجسته خود، قاسم هاشمی نژاد، منوچهر ستوده و جابر عناصری را از دست داد. فرهنگ امروز تلاش کرد به ابعاد کمتر بررسی شده این بزرگان در بخش گزارش بپردازد. همچنین خاطره نگاری این شماره فرهنگ امروز اختصاص دارد به زندگی و خاطرات الهیار خلعتبری، استاد تاریخ دانشگاه بهشتی که تحصیلات خود را در سوربن فرانسه به پایان برده است. همچنین در این بخش دکتر حمید طالب‌زاده، به پرسش‌های فرهنگ امروز در خصوص تاسیس دانشکده جامع فلسفه توضیحات مفصلی داده‌اند.

در پایان لازم به گفتن است که اولین شماره سال ۹۵ نشریه فرهنگ امروز با چند بخش جدید منتشر شد . حرفه مترجم، عنوان بخش جدیدی است که در این بخش با مترجمان ایرانی که هریک پروژه‌ای خاص را به پیش می برند، گفت‌وگوهایی ترتیب داده خواهد شد. اولین گفت‌وگو این بخش اختصاص یافته است به  زوج مترجم: افشین جهاندیده و نیکو سرخوش که این دو به واسطه ترجمه آثار میشل فوکو شناخته شده هستند. همچنین در بخش دیگری با عنوان تک نگاشت متن مفصلی از آیزایا برلین با عنوان «ضدروشنگری» توسط فرهاد سلیمان‌نژاد ترجمه شده است.

اولین شماره سال ۹۵ نشریه فرهنگ امروز به مدیرمسئولی امیرابراهیم رسولی و سردبیری بهزاد جامه‌بزرگ در ۱۸۰ صفحه  با قیمت ۱۲ هزار تومان منتشر شده است.

 

 

نظرات مخاطبان 1 4

  • ۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۱۲:۵۳سمانه 13 13

    تیتر و جلد عالی
                                
  • ۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۱۲:۵۵مهرداد 12 12

    چشممون به جمال دکتر داوری بعد از مدتها روشن شد
    ممنون از زحماتتون
                                
  • ۱۳۹۵-۰۲-۲۷ ۱۲:۱۴سعید 11 12

    رسما دو ماهنامه شدید و هربار هم تو خبرتون میزنید ماهنامه فرهنگ امروز.
    ماهنامه بودن به امتیاز نیست به انتشار مجله است
                                
  • ۱۳۹۵-۰۲-۲۷ ۱۲:۲۲مهدوی 11 15

    عکس جلد متفاوته. خیلی خوبه که به این نتیجه رسیدید که هر کسی رو جلد نکنید
                                

نظر شما