شناسهٔ خبر: 44022 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نحوه ارزشیابی مدارک دوره‌های مشترک/ مالزی مقصد دانش آموختگان

مدیر کل دانش آموختگان خارج از کشور فرآیند ارزشیابی مدارک تحصیلی دوره های مشترک دانشگاه های داخل و خارج را تشریح کرد.

 

اعزام دانشجو

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمد مهدویبا اشاره به فرآیند ارزشیابی مدارک تحصیلی دوره های مشترک دانشگاه های داخل و خارج از کشور گفت: ابتدا باید توضیح دهم که مدارک تحصیلی خارج، ناشی از برگزاری دوره های مشترک، یعنی دوره هایی که با همکاری یک دانشگاه خارجی و یک دانشگاه در داخل کشور تشکیل می شود، در صورت تامین شرایطی قابل ارزشیابی است.

وی ادامه داد: یکی از این شرایط دارا بودن مجوز ایجاد دوره از سوی دفتر گسترش آموزش عالی و رعایت ضوابط اعلام شده از سوی آن دفتر است. شرط دوم رعایت ضوابط و مقررات اداره کل دانش آموختگان است که این ضوابط بر روی سایت اداره کل دانش آموختگان قابل مشاهده است.

مدیر کل دانش آموختگان خارج از کشور خاطرنشان کرد: در همین چارچوب قرار داشتن نام دانشگاه خارجی در لیست اسامی دانشگاه های مورد تایید اداره کل امور دانش آموختگان با توجه به مقطع و رشته باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: چنانچه این شروط محقق شود، آنگاه مدرک نهایی باید توسط دانشگاه طرف ایرانی یا دانشگاه ثالثی که با موافقت شورای گسترش به عنوان ناظر تعیین می شود مورد تایید قرار گیرد. البته تاییدیه مزبور برای هر یک از دانش آموختگان باید مستقلا و با امضای رئیس یا معاون آموزشی یکی از دانشگاه های فوق الذکر بوده و ممهور به مهر آن دانشگاه باشد.

مهدوی افزود: البته بدیهی است در مورد دوره‌هایی که مدرک به صورت مشترک توسط هر دو دانشگاه داخلی و خارجی صادر می شود، به دلیل صدور مدرک توسط دانشگاه داخلی و عدم نیاز به ارزشیابی مدرک خارجی، دیگر نیازی به مورد آخر وجود ندارد و تامین این بند موضوعیت ندارد.

مدیر کل دانش آموختگان خارج از کشور درخصوص اینکه سالانه چه تعداد مدرک برای ارزیابی به اداره کل دانش آموختگان ارسال می شود و بیشتر از کدام کشورها است افزود: تعداد افرادی که برای ارزیابی مدارک خود در اداره کل دانش آموختگان تشکیل پرونده می دهند در سال های مختلف هم از لحاظ تعداد و هم از نظر کشور محل تحصیل متفاوت بوده است.

وی افزود: اگر بخواهم به صورت اجمال این سوال را پاسخ دهم باید بگویم، در سال ۱۳۹۰، تعداد ۳۲۱۲، در سال ۱۳۹۱، تعداد ۳۳۹۲، در سال ۱۳۹۲، تعداد ۳۸۱۸، در سال ۱۳۹۳، تعداد ۳۴۲۷ و در سال ۱۳۹۴، تعداد ۲۸۸۱ پرونده مربوط به ارزشیابی مدارک خارجی در اداره کل دانش آموختگان تشکیل شده است.

مهدوی افزود: در این چند سال بیشترین پرونده ها به ترتیب مربوط به دانش آموختگان کشورهای مالزی، هندوستان، انگلستان، آمریکا و کانادا بوده است و دانش آموختگان کشورهای حوزه آسیای میانه نیز نسبت به سال های قبل‌تر رشد نسبتاً زیادی داشته است.

نظر شما