شناسهٔ خبر: 44032 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تاثیر سوابق تحصیلی برای سال ۹۵ به صورت مثبت اعمال می شود

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم با اشاره به رای مثبت مجلس شورای اسلامی به طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور، جزئیات این طرح را تشریح کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمد روشن گفت: صبح امروز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ، بند الف ماده یک و بند ت ماده ۳ طرح اصلاح قانون و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور در مجلس شورای اسلامی رای مثبت آورد.

وی افزود: در بند الف ماده ۱، منظور از سابقه تحصیلی نمراتی از دروس دوره سه ساله آخر متوسطه است که مطابق اصول سنجش اندازه گیری توسط وزارت آموزش و پرورش بصورت سراسری و نهایی و استاندارد برگزار شده باشد.

روشن گفت: بند ت ماده ۳ نیز شامل «اتخاذ تصمیم در مورد میزان و نحوه تاثیر هر یک از عوامل سابقه تحصیلی (متناسب با تحت پوشش قرار گرفتن امتحانات نهایی دوره سه ساله آخر متوسطه) آزمون عمومی و آزمون اختصاصی در سنجش» می شود.

معاون وزیر علوم افزود: براساس بند الحاقی که به پیشنهاد یکی از نمایندگان مطرح شد، برای کنکور سال جاری نیز تعیین تکلیف بدین شکل صورت گرفت که برای سال ۱۳۹۵، سوابق تحصیلی با تاثیر مثبت اعمال شود و سایر موارد با بررسی کارشناسی برای سال های بعد عمل شود.

وی گفت: خوشبختانه با تصویب این ماده الحاقی و اصلاح قانون، تعیین داوطلبان آزمون سراسری ۹۵ به وسیله مجلس انجام شد، امیدواریم بعد از تایید آن توسط شورای نگهبان و ابلاغ آن ، ما داوطلبان آزمون سراسری را از اضطراب و دوگانگی خارج کنیم.

در مقدمه توجیهی این طرح نیز آمده است: در قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز عالی کشور مصوب دهم، مهر ۹۲ مقرر شده بود سوابق تحصیلی دانش آموزان که بصورت نهایی و استاندارد باشد، در ورودی کنکور تاثیر داشته باشد.

به گزارش مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه با اصلاح قانون سنجش وپذیرش دانشجو، مقرر کردند نمرات دروس متوسطه دوم و پیش دانشگاهی که امتحانات آن به صورت سراسری و طبق استانداردها برگزار شود،در رتبه کنکور دانش آموزان تاثیرگذارباشد.

در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی کلیات و جزئیات طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

نمایندگان با تصویب ماده واحده این طرح مقرر کردند بند الف ماده یک قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب سال ۱۳۹۲ به شرح زیر اصلاح شود:

الف ـ سابقه تحصیلی: نمرات تعدادی از دروس دوره متوسطه دوم و پیش دانشگاهی است که امتحانات آن مطابق اصول سنجش و اندازه گیری توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری، نهایی و استاندارد مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار می شود.

۲ ـ بند «ب» ماده ۳ قانون (وظایف و اختیارات شورای سنجش و پذیرش) به شرح زیر اصلاح می شود:

ت ـ اتخاذ تصمیم در مورد میزان و نحوه تاثیر هر یک از عوامل سابقه تحصیلی (متناسب با تحت پوشش قرار گرفتن امتحانات سراسری، نهایی و استاندارد) آزمون عمومی و ازمون اختصاصی در سنجش.

تبصره ـ این قانون از تاریخ تصویب، لازم الاجرا است.

نمایندگان همچنین با الحاق تبصره دیگری به این طرح، تاکید کردند: تاثیر سوابق تحصیلی برای سال ۹۵ به صورت مثبت اعمال می شود و سایر موارد با بررسی کارشناسی برای سالهای بعد اعمال می شود.

با اضافه شدن این تبصره، این قانون فقط در سال ۹۵ اجرا می شود و برای ادامه اجرای آن باید بررسی های کارشناسانه انجام شود.

نظر شما