شناسهٔ خبر: 44098 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گلشنی مرد علم و دین است/ خدمات چهره ماندگار فیزیک به جهان اسلام

آیت الله تسخیری، مشاورعالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام گفت: گلشنی مرد علم و دین و یکی از سخنرانان برجسته چه در محافل های علمی و چه در اجلاس های جهانی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مراسم تجلیل و بزرگداشت مهدی گلشنی، موسس فلسفه علم در ایران و چهره ماندگار عرصه فیزیک عصر روز گذشته ( دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه) در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد .

در ابتدای این مراسم  مهدی محقق، رئیس انجمن آثارو مفاخر فرهنگی  گفت : ما باید از این روش گذشته که تا زمانی کسی زنده بود مورد بی اعتنایی قرار می گرفت و وقتی از دنیا می رفت می گفتیم چه گوهر گرانبهایی را از دست دادیم دوری کنیم و تا زمانی که چهره های ماندگار زنده هستند از آنها تجلیل کنیم.

وی با اشاره به اینکه این مراسم صدو پنجاه یکمین بزرگداشت این انجمن است که به مهدی گلشنی اختصاص دارد افزود:گلشنی از چهر های ارزشمنمد این  علمی مملکت است او تسلط بر فلسفه و حکمت دارد در عین اینکه در رشته فیزیک در دانشگاه برکلی آمریکا نیز تحصیل کرده است. می توان از دکتر گلشنی به عنوان یک استاد تمام یاد کرد.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی اضافه کرد: فرهنگ اسلامی دروازه های علم را بر روی ما باز کرده به جهت اینکه در گذشته و قبل از اسلام ما امتیاز استفاده  و ترجمه ی کتابهای به زبان های عبری های یونانی، سریانی،سانسکریت نداشتیم. خواسته من از جوانان این است که به دور از تعصب وتنگ نظری از چنین استادهایی الگو بگیرند. همچنین به بزرگان علم پیشنهاد می دهم با بازکردن باب بحث وگفتگو  به دور از خود محوری موجب رشد علم شوند.

سیاوش شهشهانی از چهره های ریاضی دانشگاه شریف ، سخنران بعدی این مراسم با اشاره به آشنایی ۵۵ ساله خود با گلشنی  به خاطراتی از دوران تحصیل در دانشگاه برکلی پرداخت و گفت:گلشنی در بین دانشجویان  ایرانی و محصل های علوم پایه ،  که اکثر آنها بورسیه بودند  ،  یک استثناء بود و تلاش بی حد برای یادگیری می کرد  .

وی افزود: متاسفانه  بعد از انقلاب  حسادت ها نسبت به دکتر گلشنی آغاز شد تا جائی که سواد و معلومات استاد مورد حمله قرار گرفت و متهم به علامه گرایی شد.

در ادامه جلسه آیت الله محمد علی تسخیری، مشاورعالی مقام معظم رهبری  در امور جهان اسلام از گلشنی به عنوان مرد علم و دین یاد کرد وگفت: دکتر گلشنی تحصیلات حوزوی در زمینه‌های منطق و حکمت الهی را در حوزه علمیه اصفهان پشت سر گذاشت، ایشان نویسنده ده‌ها مقاله در زمینه‌های فلسفه علوم و ارتباط بین علوم و دین است. همچنین تألیف و ترجمه چندین کتاب از جمله ترجمه کتاب "عدالت، امنیت و وحدت" است.

وی عنوان کرد: راه‌اندازی مجله وزین علمی آفاق حوائج اسلامی از دیگر خدمات دکتر گلشنی است که مجله‌ای نو در زمینه تحقیقات علوم انسانی به شمار می‌رود. ایشان سخنرانی قوی در محافل علمی و اجلاس‌های بزرگ جهان خصوصاً دانشگاه‌های معروف است که بنده بارها شاهد استقبال عظیم دانشمندان از چنین سخنرانی بوده‌ام.

آیت‌الله تسخیری به دیگر خدمات مهدی گلشنی اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی مرکز علمی از جمله مرکز تحقیقات امام علی(ع)، برگزاری کنگره بزرگ امام علی(ع) و خاتم از توفیقات دکتر گلشنی است که شخصیت‌های بزرگ جهان اسلام در این کنگره شرکت کردند و بنده که در آن ایام در خارج از کشور بودم، برای شرکت در این اجلاس به ایران آمدم.

وی تصریح کرد: امروز کتاب‌های شخصیت‌های بزرگ مانند شهید مطهری و شهید صدر به زبان‌های گوناگون ترجمه شده و در کتابخانه‌های بزرگ دنیا وجود دارد. بنده بیش از ۸۰۰ اجلاس بین‌المللی از طرف ایران شرکت کرده‌ام که طرح عظیم دکتر گلشنی در این اجلاس‌ها توانسته پاسخگوی نیازهای جهان اسلام باشد. ایشان طراح تغییرات اسلامی علمی در کل جهان بود.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب اظهار داشت: دکتر گلشنی واقعاً این هنر را داشت که با ذهن ریاضی و علمی خود این طرح را طراحی کند و من افتخار دارم در کنار ایشان فعالیت می‌کنم.

فتح الله مضطر زاده،رئیس پژهش های علمی  و صنعتی ایران  از دیگر سخنرانان این مراسم بود از ارتباط ۳۰ ساله اش با گلشنی اشاره کرد وافزود: گلشنی خود را به یک رشته خاص محدود نکرد و فعالیت های زیادی در خارج از حیطه تحصیل خود انجام داد. این استاد بزرگوار فردی آگاه و حساس نسبت به درد جامعه است.

آیت الله سید عباس قائم مقامی  نماینده سابق مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران نیز در خصوص مقام مهدی گلشنی گفت: کتاب های ایشان بخصوص در حوزه اسلام دارای یک خط ممتد و متدیک  است. به همین دلیل من از ایشان عنوان سرآمد علم ورزان و یک فرد متواضع یاد می کنم.

در ادامه جلسه احمد کتابی استاد بازنشسته ، پژوهشگاه  علوم انسانی و مطالعات فرهنگی  ، که از هم دوره ای های گلشنی بوده  به بیان خاطراتی از دوران مدرسه پرداخت و گفت: گلشنی دانش آموز نخبه ریاضی و از برگزیدگان ادبیات بود. تواضع راستین، انسان دوستی و فضیلت گرایی از جمله فضائل اخلاقی این استاد بزرگوار است.

حسینعلی قبادی رئیس پژوهشگاه  علوم انسانی و مطالعات فرهنگی   به عنوان آخرین  سخنران ، در ابتدا به آشنایی خود با مهدی گلشنی از سال ۱۳۷۵ اشاره کرد و سپس گفت: گلشنی از سرمایه های بی نظیر جامعه است و وضع نسبتا مطلوب علوم انسانی امروز مدیون ایشان است.

وی افزود: گلشنی نقش موثر و منحصر بفردی  در کاهش فاصله بین علم انسانی و با دانش های جهانی داشت. موسس بودن، بروز بودن، برخورداری از نگاه ژرف  و انتقاد پذیر بودن از جمله ویژگی های ایشان است.  

در انتهای این مراسم سپاس نامه ای از طرف انجمن قرائت شد و با اهدای لوح تقدیر به مهدی گلشنی از وی تجلیل به عمل آمد.

گلشنی پس از دریافت لوح تقدیر با  تشکر از تمام کسانی که در این جلسه حاضر شدند و سخنرانی کردند زمان را برای سخنرانی مناسب ندانست و گفت: تمام سخنانش به صورت مقاله ای در سایت انجمن منتشر خواهد شد .

علی اکبر صالحی ، معاون رئیس جمهور در انتهای این مراسم دقایقی را میهمان این محفل شد.

نظر شما