شناسهٔ خبر: 44114 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رشد باور دینی در بین روس ها

اعتقاد به خدا میان مردم روسیه نسبت به اوایل دهه نود در قرن گذشته تقریبا دو برابر شده است و نظرسجی ها نشان می دهد که ۶۷ درصد روس ها در زندگی روزمره خود به خدا توکل می کنند.

 

مساجد روسیه

 

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  مرکز مطالعات افکار عمومی روسیه طی روزهای ۲۴-۲۳ آوریل در بین ۱۶۰۰ نفر از شهروندان در ۱۳۰ نقطه کشور (۴۶ منطقه و جمهوری) اقدام به برگزاری نظرسنجی عمومی برای اطلاع از میزان باور دینی مردم روسیه کرده است. در این نظرسنجی­ها مشخص شده که ۶۷% روس­ها در زندگی روزمره به خدا توکل می­کنند؛ این در حالی است که سال ۱۹۹۱ کمتر از نصف مردم (۴۹%) به خدا توکل می­کردند.

این مرکز توضیح می ­دهد که به نسبت اوایل دهه نود در قرن گذشته، تعداد افرادی که به خدا اعتقاد دارند تقریبا دو برابر شده است. آمار این افراد از ۲۵% در اوایل دهه نود به ۶۷% در سال جاری رسیده است. لازم به ذکر است که تعداد این افراد در بین مسلمانان روسیه بیش از مسیحیان است. (۴۹% مسلمانان، ۳۴% مسیحیان)

در عین حال تعداد افرادی که به هیچ نیرویی غیر از خود اعتقاد ندارند به نسبت سال ۱۹۹۱ تا ۷% کمتر شده است و افرادی که به مفاهیمی همچون بهشت، جهنم، شیطان، زندگی پس از مرگ باور پیدا کرده­اند بیشر شده است.

امروز ۵۰% مردم کشور به معجزات دینی باور دارند که ۱۸% بیش از گذشته (سال ۱۹۹۱) است. ۴۸% افراد به تقدیر و سرنوشت باور دارند، حال آنکه ۲۵ سال پیش تنها ۲۵% این مقوله را باور می­کردند.

این مرکز همچنین سوالاتی راجع به سانسور مسائل دینی در هنر طرح کرده­اند که نتایج نشان می­دهد، همچون گذشته ۵۸% مردم مخالف انتقاد و یا حمله به مسائل مرتبط با دین هستند.

نظر شما