شناسهٔ خبر: 44140 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پژوهش بستر انقلابی ماندن حوزه است

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: اگر بخواهیم مسئله انقلابی ماندن حوزه‌های علمیه را پیگیری کنیم، باید بستر آن را آماده کرد و برای رسیدن به آن راهی جز پژوهش وجود ندارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل ازمهر؛  حجت الاسلام سیدعلی عماد در مراسم اختتامیه سومین جشنواره استانی علامه حلی حوزه علمیه همدان اظهار کرد: پژوهش به معنای تولید دانش است که متوقف بر پیش نیاز علمی است و حوزه های علمیه باید در انجام و ایجاد پیش نیاز علمی طلاب اهتمام ویژه ای را از خود نشان دهند.

وی پژوهش را در سه محور دسته بندی کرد و گفت: پژوهش را می توان از سه طریق پیگیری کرد؛ نخست انجام تقریری نو و بیانی جدید از مسئله ای علمی و یا این که مسئله علمی دوران گذشته به زبان امروزی و با بیانی امروزی به روز شود و یا پاسخ به سئوالی جدید در امری پژوهشی مطرح شود.

حجت الاسلام عماد ادامه داد: پژوهشگر باید محدوده علوم را بشناسد و با تازه های علوم در جامعه علمی آشنایی داشته باشد تا بتواند سئوالی جدید و بیانی جدید از یک مسئله علمی جدید را ارائه کند.

وی پژوهش و تحقیق در حوزه های علمیه را نیازمند ممارست دانست و گفت: در سطح یک و دو عمده پژوهش ها صورتی تمرینی دارند و در سطح سه پژوهش ها جنبه ترویجی علمی پیدا می کنند.

حجت الاسلام عماد با اشاره به پژوهش های مطلوب در حوزه های علمیه، اظهار کرد: پژوهش های علمی در حوزه های علمیه عموما بعد از سطح چهار حاصل می شود که نگاه پژوهشگر نگاهی عمیق و جامع باشد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور لازمه پژوهش در حوزه های علمیه را در گرو بحث آموزش دانست و عنوان کرد: پژوهش و تحقیق در حوزه رابطه مستقیمی با آموزش دارد و هر چه آموزش دقیق تر باشد، پژوهش ها و تحقیقات وزانت علمی بیشتری خواهند داشت.

وی با اشاره به اهمیت انقلابی ماندن حوزه های علمیه، گفت: اگر بخواهیم مسئله انقلابی ماندن حوزه های علیمه را پیگیری کنیم، باید بستر آن را آماده کرد و راهی جز پژوهش نیست.

نظر شما