شناسهٔ خبر: 44142 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نظم درسی رکن مهم موفقیت طلاب/ ویژگی استادان موفق

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، نظم درسی را از اركان مهم موفقیت طلاب دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین عامل موفقیت علما و بزرگان حوزه، نظم بوده است.

به گزارش  فرهنگ امروز به نقل ازمهر؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی احمدی در هجدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم که در سالن همایش‌های مركز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد، اظهار داشت: پیشرفت حوزه‌های علمیه در برهه كنونی قابل قیاس با قبل و حتی اوایل انقلاب نیست و همه به این پیشرفت اعتراف دارند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به مسئله انقلابی بودن حوزه‌های علمیه افزود: حوزه‌های علمیه باید انقلابی بیاندیشند، انقلابی عمل كنند و انقلابی بمانند چراكه آنچه سبب پیروزی انقلاب شد اصل روحیه انقلابی بود.

وی با بیان اینكه اگر روحیه انقلابی در حوزه‌ها از بین برود آثار انقلاب كمرنگ خواهد شد، تصریح كرد: این موضوع به معنی نفی این روحیه در حوزه‌ها نیست بلكه تاكید بر حفظ روحیه انقلابی با همان كمیت و كیفیت اولیه‌اش است.

احمدی با اشاره به ملزومات طلاب در دوران تحصیل عنوان كرد: طلاب در بعد علمی باید دارای روحیه و انگیزه قوی، جدیت و پشتكار و همت در فراگیری علم باشند و برای فرار از پذیرش مسئولیت وارد حوزه نشده باشند.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: نظم درسی از اركان مهم موفقیت طلاب است، اگرچه نظم و انضباط باید در تمام ابعاد زندگی جاری باشد اما طلاب اگر در درس نظم داشته باشند به موفقیت می رسند و این نظم مهمترین عامل موفقیت علما و بزرگان بوده است.

مدرک در حوزه وسیله است نه هدف

وی در مقایسه علم آموزی در دانشگاه ها و حوزه های علمیه گفت: عمق نگری در فراگیری علم در حوزه‌های علمیه نكته حائز اهمیتی است. در دانشگاه ها دانشجویان برپایه گذراندن تعداد خاصی واحد و قبولی در آزمون ها فارغ التحصیل می شوند اما در حوزه‌ها هدف تقویت بنیه علمی طلاب است.

حجت الاسلام احمدی  با بیان اینكه عمق علمی در حوزه های علمیه بنیه علمی افراد را تقویت می كند در حالی كه در دانشگاه ها این عمق در علوم نیست خاطرنشان كرد: مدرک همان گونه كه در دانشگاه اعطا می شود در حوزه ها نیز وجود دارد اما در حوزه مشروط بر ارتقای علمی طلاب است.

استاد حوزه با بیان اینكه مدرک باید وسیله باشد نه هدف اظهار داشت: تقویت و تثبیت اعتقادات در حوزه های علمیه از انتظارات به حق علما و مراجع عظام است كه لازم است طلاب به مبانی دینی مسلط باشند.

وی اساتید را از عوامل مهم و موثر در پیشرفت حوزه های علمیه دانست و افزود: انضباط در تدریس، اخلاق حسنه، ارتباط صمیمی استاد و شاگرد و اخلاص در امر تدریس از مهم‌ترین ویژگی های اساتید حوزه‌های علمیه و مورد تاکید مراجع عظام است.

نظر شما