شناسهٔ خبر: 44173 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جشنواره کن برندگانش را شناخت/ نخل طلای بهترین فیلم برای کن لوچ

شصت و نهمین جشنواره فیلم کن برندگان خود را معرفی کرد که در این بین دو نخل طلا به سینمای ایران رسید و کن لوچ هم نخل طلای بهترین فیلم را گرفت.

 

کن لوچ

 

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ این مراسم که از ساعت ۱۷:۱۵ به وقت محلی شروع شد، برندگان خود را چنین معرفی کرد:

برنده نخل طلا: «من دانیل بلیک» ساخته کن لوچ

نخل طلای جشنواره کن ۲۰۱۶ به «من دانیل بلیک» ساخته تحسین شده کن لوچ ۷۹ ساله رسید. این فیلم کارگردان کهنه‌کار بریتانیایی توجه بسیاری را به خود جلب کرده بود. او سال ۲۰۰۶ برای فیلم «بادی که بر مرغزار می‌وزد» برای بار نخست برنده نخل طلا شده بود و این موفقیت را ۱۰ سال بعد تکرار کرد.

برنده جایزه بزرگ: خاویر دولان برای «این فقط پایان دنیاست»

جایزه بزرگ هیات داوران به خاویر دولان برای «این فقط پایان دنیا است» محصول مشترک فرانسه و کانادا رسید. کارگردان ۲۶ ساله کانادایی در فهرست داوران نشریه اسکرین که متشکل از منتقدان بین‌المللی است، نمره ۱.۳ را کسب کرد. در این فیلم  که با اقتباس از نمایشنامه ژان-لوک لاگارس ساخته شده، ماریون کوتیار، لیا سدو، ونسال کاسل و گاسپار یویل بازی می‌کنند. داستان فیلم درباره نویسنده‌ای است که پس از سال‌های غیبت بی‌خبر از خانه، نزد خانواده‌اش باز می‌گردد تا بگوید دارد می‌میرد.

برنده بهترین کارگردان: اولیویه آسایاس و کریستین مونجیو به طور مشترک

اولیویه آسایاس از فرانسه برای «خریدار شخصی» با بازی کریستن استوارت این جایزه را دریافت کرد. این اولین فیلمی بود که در جشنواره امسال هو شد ولی برخی منتقدان آن را فیلم متفاوتی خواندند.

کریستین مونجیو کارگردان رومانیایی نیز برای فیلم «فارغ‌التحصیل» این جایزه را گرفت. فیلم او درباره پزشک یک شهر کوچک با بازی آدریان تیتینی است که با ناامیدی انتظار دارد تنها دخترش امتحانات خود را با موفقیت پشت سر بگذارد و بلیت خروج از رومانیِ گرفتار فساد و سازشکاری را پیدا کند. او سال ۲۰۰۷ با درام تحسین شده «چهار ماه، سه هفته و دو روز» با موضوع سقط جنین در دوران کمونیستی، برنده جایزه نخل طلا شده بود و سال ۲۰۱۲ برای «آن طرف تپه‌ها» جایزه بهترین فیلمنامه را برد.

جایزه بهترین بازیگر مرد: شهاب حسینی از ایران برای «فروشنده»

شهاب حسینی در این فیلم در نقش مردی بازی کرده که سعی دارد بفهمد چه کسی به همسرش حمله کرده است و بعد بین انتقام و بخشش بهترین راه حل را انتخاب کند.

جایزه بهترین بازیگر زن: ژاکلین ژوزه برای فیلم فلیپینی «ماروسا»

«ماروسا» ساخته بریلانته مندوزا از فیلیپین است.

برنده جایزه هیات داوران: آندریا آرنولد برای «عزیز آمریکایی»

در این فیلم که محصول مشترک آمریکا و بریتانیا است، آندریا آرنولد کارگردان بریتانیایی به سراغ ساخت فیلم جاده‌ای، رفته و وضعیت فقر در امریکا اشاره کرده است. این کارگردان ۵۵ ساله تا کنون دو جایزه هیات داوران کن را دریافت کرده است. فیلم گروهی از جوانان مجله‌فروش را در مرکز توجه قررا داده که با سفر به سراسر امریکا، تلاش دارند مردم را به دریافت اشتراک مجله‌های مختلف ترغیب کنند.

برنده جایزه سناریو : اصغر فرهادی برای «فروشنده»

جایزه بهترین فیلمنامه به نویسنده و کارگردان فیلم «فروشنده» یعنی اصغر فرهادی از ایران اهدا شد. او داستانی تعلیق‌آمیز را بر مبنای خشونت و انتقام در این فیلم ارایه کرده است.  

برنده دوربین طلا: «Divines» به کارگردانی هدا بنیامینا

این جایزه که به فیلم اول هر یک از بخش‌های رقابتی، دوهفته کارگردانان یا هفته منتقدان اهدا می‌شود به فیلم بنیامینا تعلق گرفت.

برنده نخل طلای فیلم کوتاه: خوانجو خیمنز برای «تایم کد»

این فیلم کوتاه اسپانیایی برنده جایزه نخل طلا شد.

نخل طلای تقدیر ویژه فیلم کوتاه: «دختری که با شیطان رقصید»

این فیلم ساخته جوآ پائولو میراندا ماریا از برزیل است

برنده نخل طلای افتخاری: ژان پی‌یر لئو

در این مراسم همچنین از ژان پی‌یر لئو بازیگر کهنه‌کار فرانسوی که در سن ۱۴ سالگی با فیلم «۴۰۰ ضربه» فرانسوا تروفو به شهرت رسید تقدیر شد و نخل طلای افتخاری جشنواره امسال به او اهدا شد.

این مراسم با اجرای لوران لافیت کمدین و بازیگر فرانسوی برگزار شد. او مجری برنامه افتتاحیه نیز بود.

نظر شما