شناسهٔ خبر: 44192 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

فرار از لایپزیگ

فریش کتاب فریش و زندگی‌اش در لایپزیگ و فرارش به غرب باید توسط هر فردی که علاقمند به تاریخ آلمان در قرن بیستم است خوانده شود.

فرار از لایپزیگ

هارالد فریش

مترجم: حسن فتاحی

ناشر: حکمت

تعداد صفحات:۱۸۰ صفحه

قیمت: ۱۲ هزار تومان

 

 

در دهه ی ۱۹۶۰ لایپزیگ کانون مقاومت در آلمان شرقی بود. هارالد فریش که آن‌زمان دانشجوی فیزیک بود، به فرار می‌اندیشید. اما پیش از فرار ، او می‌خواست اعتراض‌اش را به دولت وقت که پا را فراتر نهاده و کلیسای سنت پاول را در می ۱۹۶۸ ویران کرده بود، نشان دهد. فریش اعتراض‌اش را به شکلی تماشایی به وسیله‌ی یک اسلاید پارچه‌ای به نمایش گذاشت. با وجود تلاش‌های پلیس مخفی آلمان شرقی-اشتازی- نتوانست عاملان این اعتراض هوشمندانه را شناسایی کند. خیلی زود فریش و دوستش به بلغارستان سفر کردند تا از آنجا با قایق از دریای سیاه به ترکیه فرار کنند. آنها دست به تلاشی شجاعانه زدند که تا پیش از آن هرگز کسی انجام نداده بود.

هارالد فریش که امروز فیزیک‌دان برجسته‌ای است در این کتاب با جزییاتی فریبنده و جذاب چهره واقعی از رژیم آلمان شرقی و وقایع اواخر دهه‌ی ۱۹۶۰ را به تصویر می‌کشد. امروز نیم قرن بعد از آن وقایع فریش می‌کوشد تا سهم خود را از اتحاد دوباره‌ی آلمان ارزیابی کند.

کتاب فریش و زندگی‌اش در لایپزیگ و فرارش به غرب باید توسط هر فردی که علاقمند به تاریخ آلمان در قرن بیستم است خوانده شود. کتاب فریش همچون کتاب‌های پلیسی است اما داستان فریش کاملا واقعی است.

نظرات مخاطبان 0 3

  • ۱۳۹۵-۰۳-۱۶ ۲۱:۵۳Iran 0 4

    کتاب ارزشمندی است   نسل جوان کشور لازم است این کتاب را مطالعه نمایند  
                                
  • ۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۸:۱۰سرو 0 4

    من این کتاب را مطالعه کردم. مقدمه مترجم بسیار جذاب و مفید نگاشته شده است. برای من یکی از لذت بخش ترین جاهای کتاب رابطه فریش با زوزانه بود و همچنین حس وطن دوستی فریش و بازگشت مشتاقانه او به شهرش برای سازندگی.
                                
  • ۱۳۹۵-۰۴-۰۷ ۱۰:۵۰آرزو (کارشناس ارشد عکاسی) 0 3

    این کتاب توسط یکی از دوستانم به من معرفی شد و شروع به خواندن آن کردم. آز آن جایی که مدتی است مشغول نوشتن پایان نامه ام که در مورد یک حاکم عکاس است هستم، ناخودآگاه ذهنم به مقایسه ی علی خان والی با هارالد فریش پرداخت. وجه اشتراک هر دو نفر تلاش برای بهبود اوضاع کشورشان بود. علی خان والی در دوران ناصری و فریش در دوران بعد از دیوار برلین .
    ممنون بابت معرفی این کتاب در سایت خوبتان.
                                

نظر شما