شناسهٔ خبر: 44281 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پوست اندازی سینمای ایران/ یادداشتی از زاهد ملکی، کارگردان حاضر در کن

فرهنگ سینما و سینماگران کشورمان ایران در حال پوست اندازی وتولد دوباره می باشند واز دل آن گروهای جدید ونوپا در حال رشد وتکاپو وشکل گرفتن هستند که به نوعی نشانه های بارز آن را در جشنواره کن ۲۰۱۶ امسال بدرستی می توان پیدا کرد.

فرهنگ امروز/ زاهد ملکی:

 

یک بمب اطلاعاتی در میان ما منفجر شده است و ترکشهایی از تصاویر بر سر و روی ما باریدن گرفته که با ضربات خود ادراک ورفتارمان را در زندگی خصوصی از بنیاد دگرگون ساخته است.

درانتقال از سپهر اطلاعاتی قدیم به سپهر اطلاعاتی جدید روح وروانمان نیز دگرگون شده است .فرهنگ سینما و سینماگران کشورمان ایران در حال پوست اندازی وتولد دوباره می باشند واز دل آن گروهای جدید ونوپا در حال رشد وتکاپو وشکل گرفتن هستند که به نوعی نشانه های بارز آن را در جشنواره کن ۲۰۱۶ امسال بدرستی می توان پیدا کرد.علی الخصوص زمانی که در راهروهای شلوغ ومجلل و پرهیاهوی مربوط به جشنواره گروه هایی از فیلمسازان جوا ن ایرانی را می توا ن دید که هر کدام در قسمت هایی از جشنواره حضور داشته  وبه نوعی عرض اندام می کردند.و همچنین در پایان می توان مکمل این عرض اندام را گرفتن دوجایزه  مهم از مجموع تعداد جایزه های محدود این جشنواره بزرگ دانست.

قبل ازهجوم رسانه های همگانی ، یک کودک دوران تقریبا ۳۰ یا ۴۰ سال پیش در دهکده ای که بطور بطنی تغییر میکرد وبزرگ می شد و انگاره خود را از واقعیت از میان تصاویری که منابع محدود وانگشت شماری مانند معلم ، کدخدا، یا رییس  یا مقام اداری واز همه مهمتر خانواده در اختیارش می گذاشتند،می ساخت  به همان گونه که روان شناس آینده نگر هربت گرجوی (Herbert  gerjuoy) اشاره می کند : در آن زمان رادیو و تلویزیون در هر خانه ای نبود که به کودک امکان دهد این همه افراد بیگانه و جور واجور را با خصوصیات مختلف یا از ملیتهای متفاوت ببیند...

اکثریت مردم حتی جایی غیر از محل سکونت خود را ندیده بودند... در نتیجه افرادی که می توانستند از آنها تقلید کنند و آنان را الگو قراربدهند بسیار بسیار کم بودند.ولی هم اکنون اینترنت و شبکه های مجازی در تمامی منازل وجود دارند وبازتاب این حضور را می توان در تحول و پوست اندازی فرهنگی االخصوص از همه مهمتر در سینما و سینماگران ایرانی بصورت بسیار جذاب مشاهده نمود.

وقتی فیلمساز جوان ایرانی برای اولین بار با کارگردانان ، تهیه کنندگان و هنر پیشه های مشهور وبزرگ جهان مرتبط می شود وقرار جلسه حضوری گذاشته و تبادل اطلاعات و تجربیات مثبت صورت می گیرد دیگر نمی توان جلوی الگو پذیری جدید وتحول سینما را نادیده گرفت در حالی که قبلا ودر سالهای نه چندان دور این اتفاق شبیه یک معجزه بود و فقط برای یک نفر ویا شاید دونفر صورت می گرفت.

به زودی این بذرهای جدید سینمای ایران شکوفه خواهد داد واتفاقاتی خوش در فرهنگ و هنر سینما ایجاد می گردد و روز به روز موفقیت های چشمگیر سینماگران ایرانی را در گوشه و کنار جهان در جذب مخاطب  شاهد خواهیم بود وسبک وسیاق جدید سینمای ایران  برای تمام مردم بین الملل حرفی زیبا و عمیق در بر خواهد داشت.

جشنواره بین المللی فیلم کن جشنواره ای است بصورت سالانه که در شهر کن در جنوب فرانسه برگزار می شود این جشنواره یکی از بزرگترین و با شکوهترین رویدادهای سینمایی جهان و محلی برای فیلمسازان از تمامی ژانرها به شمار می آید به خصوص جشنواره امسال که با بودجه ۲۰ میلیون یورویی خود که نیمی از آن را وزارت فرهنگ و نیمی دیگر از طرف شهر کن تامین می شد و حدود ۲۰۰۰ فیلم بلند سینمایی را از ۱۰۰ کشور جهان جهت گزینش مورد بازبینی  قرارداده اند که  سهم کشور ما ایران در این جشنواره بزرگ سال به سال پررنگ تر و بیشتر می شود که خود معنی رشد و هم جهت شدن سینماگران با سینمای جهانی را می دهد.

برنامه های این جشنواره از هفت بخش اصلی تشکیل شده است که شامل بخش های مسابقه ،نوعی نگاه ،سینه فونداسیون (مسابقه فیلمهای کوتاه )، هفته منتقدان ، دو هفته کارگردانان و بازار فیلم می شود.

به عنوان مثال می توان اشاره ای داشت به بازار فیلم کن و فیلمهای متقاضی درقسمت short corner  که در سال ۲۰۱۵ سهم فیلم های ایرانی فقط ۱۴ فیلم بود و در سال جاری یعنی ۲۰۱۶ سهم فیلم های ایران ۳۱ فیلم و قطعا در سال ۲۰۱۷ این رقم نزدیک به  دو برابر ارتقاع خواهد یافت ، خوب چه معنی و مفهومی  خواهد داشت این ارقام بجز شرکت  و حضور بیشتر سینماگران ایرانی  در مجامع بین المللی و متعاقبا بازتاب آن در فیلمهایشان و بعد از آن  بازتاب   در اجتماع  و فرهنگ عامی مردم که خود به معنی تحول و دگرکونی عظیم  فرهنگی در چند سال  نه چندان  دور که  قطعا باید این تحول به  وسیله دست اندر کاران  فرهنگی  و سینمایی کشور هدایت و به سمت مثبت  سوق داده شود و از این پتانسیل هنری عظیم  جوانان کشور و خلاقیت های سینمایی  آنان به نحو احسن استفاده مطلوب  صورت گیرد.

سینما زبان گفتگو با تصاویر است وبس... و اکنون در قرن حاضر رسانه ای همگانی به نام سینما به صورت بلندگویی غول پیکری درآمده است که از قدرتش  می توان برای یکسان سازی تصاویری که از مناطق ، اقوام ، قبایل و زبانهای  گوناگون سرچشمه می گیرد و در بستر ذهنیت  جامعه  جریان می یابد استفاده مطلوب کرد و چه منطقه ای در دنیا ی حال حاضر مهم تر و استراتژیک تر از ایران می توان پیدا کرد که برای مردم جهان حرف هایی  پر معنی و زندگی ساز داشته باشد ؟ دقیقا هیچ منطقه ای !

در مقایسه دریافت جایزه نخل طلایی جشنواره فیلم کن بین کشورهای دنیا ایران بعد از آمریکا، ایتالیا فرانسه، انگلیس ،دانمارک و ژاپن با داشتن ۴ نخل طلا هفتمین کشور رکوردار دنیاست و احتمالا این رکورد در سالهای اخیر جابجا خواهد شد و فیلمسازان ایرانی پتانسیل های بیشتر از این رکورد را دارا می باشند و همچنین اللخصوص امسال برای اولین بار یک هنرپیشه ایرانی به نام شهاب حسینی در کنار جایزه بهترین فیلمنامه فیلم فروشنده اصغر فرهادی توانست جایزه بهترین بازیگری را از آن خود کند و سینما دوستان را نسبت به این موفقیت کمیاب خوشحال گرداند...

و در پایان بسنده می شود به گفته های کن لوچ  سینماگر کهنه کار بریتانیایی هنگام دریافت جایزه که برای دومین بار جایزه نخل طلا را بدست آورده بود:

جهانی که در آن زندگی می کنیم جهانی خطرناک و حریص است. نئولیبرالیسم برای ما فاجعه جدیدی آفریده. امروز میلیون ها انسان از یونان گرفته تا پرتغال و اسپانیا از بیکاری و فقر رنج می برند."

به گفته کن لوچ،سینما، سنت های زیادی دارد و سینمای شایسته، سینمایی است که گرایش مردم علیه قدرت و سرمایه را نمایندگی می کند و همین سنت است که ما را زنده نگاه می دارد. کن لوچ گفت که در زمانی که خطر ناامیدی و یاس جهان را فرا می گیرد، ما باید با فیلم هایمان پیام امید بدهیم و خلق جهانی دیگر یک ضرورت است.

زاهد ملکی – یکی از فیلمسازان حاضر در جشنواره کن ۲۰۱۶

                                                     - پایان-

 

 

نظرات مخاطبان 0 2

  • ۱۳۹۵-۰۳-۰۸ ۱۹:۴۶ 0 0

    عالی بود
                                
  • ۱۳۹۵-۰۳-۱۴ ۱۷:۴۳ 0 0

    با آرزوی موفقیت برای کارگردان جوان زاهد ملکی
                                

نظر شما