شناسهٔ خبر: 44283 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جزئیات بیمه تکمیلی اعضای خانه سینما تشریح شد/قول ۲ میلیاردی ایوبی

ناصر عنصری معاون امور اصناف خانه سینما جزئیات بیمه تکمیلی اعضای این نهاد صنفی را تشریح کرد و از قول مساعد رییس سازمان سینمایی برای کمک مالی خبر داد.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نشست خبری با موضوع بیمه اعضای خانه سینما با حضور ناصر عنصری معاون امور اصناف و قائم مقام خانه سینما صبح امروز شنبه ۸ خرداد ماه در محل ساختمان شماره یک خانه سینما برگزار شد.

در ابتدای این نشست عنصری با اشاره به دو نوع بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی گفت: صندوق اعتباری هنر به سازمان تامین اجتماعی مبلغی را بدهکار است و ادعا می‌کند که این مبلغ باید از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت شود. به دلیل میزان بالای این بدهکاری، سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر مانع بیمه شدن افراد جدید می‌شود که این مساله به ما ربطی ندارد، اما ما برای ایجاد رفاه بیشتر برای اعضای خانه سینما مکاتباتی را با وزیر کار و امور اجتماعی در این زمینه انجام داده ایم و او نیز به سیدتقی نوربخش رییس سازمان تامین اجتماعی نامه داده است که بتوانیم هر چه سریعتر مشکلات بیمه را برطرف کنیم. اگر این مساله برطرف شود، مشکل بیمه اعضای خانه سینما برطرف می‌شود.

تشکیل شعبه بیمه در خانه سینما

وی با تاکید بر اینکه مشکل بیمه تامین اجتماعی در عین اهمیت، ربطی به خانه سینما ندارد تاکید کرد: برای رفاه حال اعضای خانه سینما از سازمان تامین اجتماعی خواسته‌ایم که یک شعبه مستقل در خانه ایجاد کند تا اعضای خانه سینما بدون دردسر، مسائل بیمه‌ای خود را پیگیری کنند.

عنصری با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۵۰۰ نفر از اعضای خانه سینما بیمه نشده‌اند، بیان کرد: صندوق اعتباری هنرمندان قول داده است که از طریق مبحث یارانه‌ها، تعدادی از این افراد را بیمه کند که البته ما نمی‌دانیم قرار است چه تعداد از این افراد توسط صندوق اعتباری بیمه شوند.

معاون امور اصناف خانه سینما در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این مطلب که در سال گذشته به نوع ارائه خدمات بیمه آرمان معترض بوده‌ایم، توضیح داد: روند بیمه شدن اعضای خانه سینما توسط بیمه آرمان با اعتراض اعضا در انجمن‌های مختلف خانه سینما توام شد. از همان زمان تصمیم گرفتیم بحث بیمه تکمیلی را خانه سینما برعهده بگیرد البته می‌دانستیم که مقاومت‌هایی در این زمینه صورت می‌گیرد. بخصوص تصور می‌کردیم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با این قضیه مخالفت کند اما خوشبختانه وی با شنیدن استدلال‌های ما، این مساله را پذیرفت و از ارجمندی مدیرعامل صندوق اعتباری هنرمندان خواست تا همکاری‌های لازم را با ما انجام دهد.

عنصری گفت: صندوق اعتباری هنرمندان نمی‌توانست پاسخگوی مستقیم به مراجعان باشد و بیشتر شبیه یک سازمان اداری بود. درواقع بحث بیمه تکمیلی نیازمند این است که فرد بیمه شده بتواند خدمات خود را به درستی دریافت کند اما هرکس که به این صندوق مراجعه می‌کرد، با مشکل سرویس‌دهی مواجه می‌شد.

وی ادامه داد: برای مستقل شدن در زمینه بیمه تکمیلی، با حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی صحبت و اعلام کردیم که می‌خواهیم مساله بیمه تکمیلی را بر عهده بگیریم. در ابتدا ایوبی به لحاظ تأمین منابع مالی دچار تردید شد و ما به او اطمینان دادیم که در موارد مختلف صرفه‌جویی می‌کنیم و سعی می‌کنیم بیمه مناسبی را در اختیار اعضا قرار دهیم. رییس سازمان سینمایی نیز بعد از شنیدن صحبت‌های ما قول حمایت‌هایی را از نظر مالی داد.

قول ۲ میلیارد تومانی رییس سازمان سینمایی

عنصری با اشاره به اینکه برای بیمه تکمیلی نیازمند بودجه بیش از سه میلیارد تومان هستیم، تاکید کرد: حجت‌الله ایوبی قول پرداخت دو میلیارد تومان را برای بیمه تکمیلی هنرمندان داده است.

وی با اشاره به مشکلات صندوق اعتباری هنرمندان توضیح داد: زمانی که این صندوق با نام «صندوق حمایت از هنرمندان» فعالیت می‌کرد، هر ساله اعتبار مالی را از وزارت ارشاد دریافت می‌کرد و آن را در اختیار خانه‌های مختلف هنرمندان قرار می‌داد تا بتوانند قرارداد بیمه اعضای خود را تامین کنند اما زمانی که تبدیل به صندوق اعتباری شد، باید بخشی از هزینه خود را از طریق فعالیت‌های اقتصادی تامین می‌کرد که نتایج این فعالیت‌ها نشان می‌دهد صندوق در این زمینه موفق نبوده است.

قائم مقام خانه سینما با اشاره به شرکت آسماری که مسئولیت بیمه اعضای خانه سینما را بر عهده دارد، بیان کرد: این شرکت بیمه SOS (کمک‌رسان ایران) را در اختیار اعضای خانه سینما قرار داده است. ظاهراً این بیمه از جمله بیمه‌های خوشنام در کشور است و ما بعد از بررسی‌های بسیار، این بیمه را برای اعضای خود انتخاب کردیم. البته پیش از این بیمه‌های مختلف را بررسی کردیم که از آن جمله می‌توان به بیمه ایران اشاره کرد که به دلیل آنکه تعداد بیمارستان‌های این شرکت کم شده است، ما با آن قرارداد نبستیم.

عنصری ادامه داد: از اول خرداد ماه قرارداد بیمه تکمیلی با این شرکت بسته شده است و اعضا می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند. به زودی کارت‌های بیمه آنها نیز صادر می‌شود. همچنین یک تیم در خانه سینمای شماره دو مستقر شده‌اند تا دوستان را در زمینه بیمه تکمیلی راهنمایی کنند.

وی در پاسخ به اینکه چگونه خانه سینما می‌تواند برای تامین هزینه بیمه اعضای خود صرفه‌جویی کند؟ توضیح داد: سال گذشته تعدادی از اعضا امکان ثبت‌نام بیمه تکمیلی را نداشتند و در طول سال با مراجعه به خانه سینما مبالغی را که صرف هزینه درمان خود کرده بودند به صورت بلاعوض دریافت می‌کردند اما ما امسال از رؤسای صنوف خواسته‌ایم که اعضای خود را برای بیمه تکمیلی تشویق کنند. در چنین شرایطی می‌توانیم با پرداخت نکردن هزینه‌هایی که در سال گذشته برای افراد بیمه نشده انجام می‌دادیم، صرفه‌جویی لازم برای تامین بودجه را داشته باشیم.

معاون امور اصناف خانه سینما گفت: متاسفانه اهالی سینما نسبت به مساله بیمه بسیار کم توجه هستند و زمانی به یاد بیمه می‌افتند که کار از کار گذشته است. برای حل این مشکل اعلام کرده‌ایم که امسال هیچ هزینه جانبی برای درمان افراد پرداخت نمی‌شود و همه باید خود را بیمه کرده تا بتوانند از امکانات بیمه استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه تحت تکفل بودن افراد بیمه شونده در بیمه آرمان یک اصل بود، گفت: ما سعی کردیم با استفاده از بیمه جدید، کسانی را که تحت بیمه تامین اجتماعی نیستند هم بیمه کنیم. در کنار آن می‌توانیم افرادی که عضو خانه سینما نیستند اما در سینما فعالیت می‌کنند نیز بیمه کنیم. برای بیمه تکمیلی عضو اصلی سالی ۱۰۰ هزار تومان و به افراد تحت تکفل سالی ۱۸۰ هزار تومان پرداخت می‌کند و باقی هزینه بیمه توسط یارانه پرداخت می‌شود.

عنصری اضافه کرد: سقف بیمه در حال حاضر ۴۵۰۰ نفر است و هر چقدر این تعداد بیشتر باشد به نفع ما خواهد بود. البته این را هم باید بگویم که اگر تعداد مراجعان برای بیمه تکمیلی ۳۵۰۰ نفر باشد، دچار مشکل خواهیم شد.

وی با اشاره به بحث مالیات در خانه سینما توضیح داد: هر سال اداره مالیات پایان تیرماه را برای پر کردن اظهارنامه مالیاتی در نظر می‌گرفت اما نمی‌دانم امسال به چه دلیل این زمان یک ماه جلوتر و تا آخر خرداد ماه در نظر گرفته شده است. ما سال گذشته برای این طرح یک تیم متخصص را از افراد اداره مالیات و اعضای خانه سینما در محل خانه سینما مستقر کردیم تا سرویس‌های مناسبی را به افراد بدهیم. امسال نیز منتظر آن هستیم تا IPهای لازم از سوی اداره مالیات به ما ارائه شود تا بتوانیم هر چه سریعتر با استقرار در خانه سینما، خدمات پر کردن فرم اظهارنامه مالیاتی را برای اعضای خانه فراهم کنیم.

قائم مقام خانه سینما با اشاره به برنامه‌هایی که صنوف مختلف خانه سینما در سال جاری عنوان کرد: از همه صنوف خواسته‌ایم تا روی مقوله کیفیت‌های تخصصی و حرفه‌ای اعضا برنامه‌ریزی کنند و امیدوارم با فعالیت‌های انجمن‌های ۳۲ گانه، شرایط مناسب برای برگزاری ورک‌شاپ‌ها و سمینارهای تخصصی فراهم شود. به عنوان مثال به زودی ورک‌شاپ اکسل برای دستیاران کارگردان و یک ورک‌شاپ جدید برای چهره‌پردازان برگزار می‌شود. همچنین با توجه به اینکه مساله بدلکاری در سینمای جهان تبدیل به علم شده است از انجمن بدلکاران خواسته ایم تا شرایط برای برگزاری کارگاه های آموزشی در این زمینه فراهم کنند.

عنصری در پایان تاکید کرد: در دوره های قبل زمانی که کلاس های آموزشی را به صورت رایگان برگزار می کردیم با استقبال و بازدهی کمتری مواجه می شدیم، اما امسال در تلاش هستیم تا بخشی از کلاس ها با دریافت هزینه همراه باشد.

نظر شما