شناسهٔ خبر: 44308 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سرنوشت تجدد در ساحت گفتمان، ذهن و زبان ایرانیان

رحیم محمدی، مدرس رشته جامعه‌شناسی این روزها مشغول نگارش کتاب «گفتمان‌های جهان ایرانی» است. وی در این کتاب به دنبال این بوده که سرنوشت تجدد را در ساحت گفتمان، ذهن و زبان ایرانیان بیابد.

 

محمدی «گفتمان‌های جهان ایرانی» را می‌نویسد/ سرنوشت تجدد در ساحت گفتمان، ذهن و زبان ایرانیان

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ رحیم محمدی، مدرس رشته جامعه‌شناسی و مدیر حلقه مطالعاتی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در گفت‌وگویی از تالیف کتاب «گفتمان‌های جهان ایرانی» خبر داد و اظهار کرد: در این اثر کوشیده‌ام که روی گفتمان‌هایی که در جامعه ایرانی وجود دارد مطالعات تاریخی داشته باشم. این کتاب حاصل درسگفتارهای من است که طی چهار سال گذشته توسط انجمن جامعه‌شناسی ایران برگزار شده و اکنون این درسگفتارها پیاده‌سازی و ویرایش شده است.

وی افزود: این کتاب را می‌توان امتداد کتاب قبلی من درباره تجدد ایرانی دانست و در آن به دنبال این هستم که به این پرسش پاسخ دهم که بعد از مشروطه در ایران چه گفتمان‌هایی پدید آمده و اساساً گفتمان تجدد طی 150 سال گذشته چه مراحلی را طی کرده است.
 
به گفته مدیر حلقه مطالعاتی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، گفتمان یک زبان است و مولف در این کتاب رویکرد پدیدارشناسانه به این موضوع داشته‌ است.

این استاد دانشگاه در همین باره توضیح داد: همان‌طور که می‌دانید گفتمان تجدد و مدرنیته قبل از مشروطه در ایران پدید آمد و طی 150 سال گذشته تحولاتی را طی کرده است و رقبای این گفتمان نیز گفتمان‌های سنت و قدرت (ایدئولوژی) است. در این کتاب همزیستی، تنازع و کشمکش این سه گفتمان مورد بررسی قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: در این کتاب دنبال این بودم که سرنوشت تجدد را در ساحت گفتمان، ذهن و زبان ایرانیان بیابم. همان‌گونه که می‌دانید گفتمان‌های تجدد در تاریخ معاصر سه مرحله را طی کرده است، در مرحله اول به مثابه گفتمان تجدد ظهور یافته و در مرحله بعدی به گفتمان توسعه تبدیل شده چرا که توسعه در ایران اهمیت یافته است و در مرحله آخر نیز به گفتمان کلانشهری تبدیل می‌شود؛ به عبارت دیگر در مرحله نخست مفاهیم تجدد در ایران و در مراحل بعدی مفاهیم توسعه و کلانشهری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

محمدی افزود: در این کتاب که تا پایان سال جاری در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد گفتمان کلانشهری، فردگرایی و حقوق انسان‌ها به ویژه زنان مورد اهمیت قرار گرفته است.

نظر شما