شناسهٔ خبر: 44313 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی

تمدن اسلامی این اثر مروری بر تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی است و تلاش شده تا از سرفصل‌های مصوب درس تاریخ فرهنگ و تمدن تبعیت گردد.

تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی

مریم پالیزدار

محسن حسن پور

ناشر: بهمن برنا

تعداد صفحات: ۱۸۰ صفحه

قیمت: ۱۲ هزار تومان

این اثر مروری بر تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی است و تلاش شده تا از سرفصل‌های مصوب درس تاریخ فرهنگ و تمدن تبعیت گردد.اساس زمانی این نوشتار  از زمان آغاز اسلام تا سال ۱۴۸ ه.ق یعنی ابتدای حکومت عباسیان است و انحطاط تدریجی از این دوره آغاز و به سال ۶۵۶ ه. ق (سال حمله مغول به دنیای اسلام) پایان می‌پذیرد.

این اثر دارای شش بخش می‌باشد. بخش اول به مباحث پایه‌ و کلیات و اصطلاحات تاریخ، فرهنگ، تمدن، تفاوت و تشابه این دو مقوله به طور عام می‌پردازد. در بخش دوم تمدن اسلامی، محدوده تاریخی و جغرافیایی، عوامل رشد و توسعه تمدن اسلامی و نقش تمدن‌های تاثیرگذار در تمدن اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است. بخش سوم به نهضت شکوفایی علمی در تمدن اسلامی می‌پردازد. بخش چهارم به نهادهای اداری و سیاسی در تمدن اسلامی پرداخته است. بخش پنجم عوامل و تاثیر تمدن اسلامی بر تمدن غرب و راه‌های اننقال علوم اسلامی به اروپا را مورد بررسی قرار می‌دهد و در بخش ششم عوامل درونی و بیرونی انحطاط تمدن اسلامی مورد بررسی قرار داده می‌شود.

نظر شما