شناسهٔ خبر: 44316 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«روح تروریسم» چگونه شکل گرفت؟/ در کتابی به قلم «ژان بودریار» بخوانید

کامران برادران کتاب «روح تروریسم» اثر «ژان بودریار» را ترجمه کرد. این اثر در صدد است تا نشان دهد که خنثی‌سازی معنا در عصر پسامدرنی انسان را جذب می‌کند نه معنا و دلالت.

 

«روح تروریسم» چگونه شکل گرفت؟/ در کتابی به قلم «ژان بودریار» بخوانید

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ زمانی که قدرت جهانی، وضعیت را تا بدین حد به انحصار در می‌آورد، زمانی که چنین تراکم مهیبی از کارکردها در تشکیلاتی تکنوکراتیک وجود داشته باشد و زمانی که هیچ شکل جایگزینی از اندیشه اجازه ظهور نداشته باشد، آیا راهی جز انتقال وضعی تروریستی باقی می‌ماند؟ این خود سیستم بود که شرایط عینی را برای انتقام‌جویی وحشیانه فراهم آورد. سیستم با مصادره تمام امکانات به نفع خویش، دیگری را واداشت تا قوانین را تغییر دهد. این قوانین جدید، خشونت‌بارند؛ چرا که شرایط این‌گونه ایجاب می‌کند. تروریست‌ها به نظامی که مازاد قدرتش رقابتی لاینحل را برمی‌انگیزاند با عملی قاطعانه و غیرقابل مبادله پاسخ می‌دهند. تروریسم عملی است که تکینگیِ کاهش‌ناپذیری را در قلب نظام مبادله عمومی برقرار می‌کند... این است «روح تروریسم»

 
بحث درباره تروریسم، «ژان بودریار» فیلسوف را به نوشتن «روح تروریسم» ترغیب کرده است. بودریار در بخش اول کتاب خود با عنوان «روح تروریسم» می‌نویسد: «ما رخدادهای فراوانی را به چشم دیده‌ایم: از مرگ پرنسس دیانا گرفته تا جام جهانی. در زمینه رخدادهای خشونت‌بار نیز، رخدادهایی که به راستی می‌توان چنین نامی بر آنها نهاد، از جنگ گرفته تا خودِ نسل‌کشی را از سر گذرانده‌ایم. با این همه تا کنون رخدادی نمادین در مقیاس جهانی نداشته‌ایم، رخدادی که نه تنها توجه جهانی را به خود جلب کند بلکه خود، گواهی بر شکست جهانی‌سازی باشد.»
 
«مرثیه‌ای برای دو برج» عنوان بخش دوم از این اثر است. بودریار در این بخش به شرح و تفسیر واقعه یازده سپتامبر و انفجار برج دوقلو در آمریکا پرداخته است.
 
«فرضیاتی درباره تروریسم» عنوان بخش سوم «روح تروریسم» است. «خشونت امر جهانی» نیز عنوان بخش پایانی این اثر است. بودریار در این فصل تروریسم را زاده تاریخ سنتی آشوب، نیهیلیسم و تعصب نمی‌داند. این تروریسم، معاصر جهانی‌سازی است و برای درک ویژگی‌های آن باید به اجمال تبارشناسی جهانی‌سازی را در رابطه‌اش با امر کلی و تکین مرور کرد.
 
انتشارات «چترنگ» «روح تروریسم» را در 80 صفحه، شمارگان هزار نسخه به بهای هفت هزار تومان منتشر کرده است.

 

نظر شما