شناسهٔ خبر: 44330 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رئیس انستیتو فلسفه روسیه: داعش محصول ایده جدایی دین از دنیاست

اسمیرانف، رئیس انستیتو فلسفه روسیه گفت: جدایی دین و دنیا باعث پدید آمدن دولت هایی مثل داعش شد به بیان دیگر داعش پدید نمی امد اگر ایده ساختن اسلام فرهنگی از غرب تحمیل نمی شد.

 

همایش فلسفه و عرفان اسلامی در عالم معاصر

 

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  همایش « فلسفه و عرفان اسلامی در عالم معاصر» صبح امروز در سالن شهید مطهری دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

در نوبت صبح این همایش که مدیریت آن به عهده بیژن عبدالکریمی بود. افرادی چون رضا سلیمان حشمت، آندره اسمیرانف، غلامرضا اعوانی،  روزانا پسخو، کریم مجتهدی و غلامحسین ابراهیمی دینانی سخنرانی کردند.

اسمیرانف، رئیس انستیتو فلسفه روسیه قرار بود در این همایش درباره ابن عربی سخنرانی کند ولی تغییر موضوع داد و درباره اسلام فرهنگی و اسلام سیاسی سخنرانی کرد.

وی گفت: امروز در جهانی زندگی می کنیم که صحبت کردن درباره بعضی از مسائل سخت است. ما باید پیش از هر چیز ببینیم که چه اتفاقاتی افتاده که داعش به وجود آمده است. من به همراه همکارانم در روسیه معتقدیم که اسلام دین صبر و شفقت است ولی داعش یک دولت متعصبانه است.

اسمیرانف ادامه داد: از طریق جنگ نمی توان بر داعش پیروز شد. اسلام فرهنگی که همیشه درباره آن در غرب حرف زده می شود مخالف با جنگ است. در جریان انقلاب ترکیه در قرن بیستم حرکت عظیمی به وجود آمد، در همین دوران عبدالرزاق که از فیلسوفان ترکیه بود این ایده را مطرح کرد که دین باید از دنیا جدا شود به عبارت دیگر ایده جدایی معنویان از مادیات را مطرح کرد. به عقیده او دنیا باید با فکر اداره شود و تمام دانشگاه ها باید از طریق منطق و فکر پایه گذاری شوند.

رئیس انستیتو فلسفه افزود: در مقابل نظر عبدالرزاق تئوری های زیادی مطرح شد و افراد مختلفی نظر دادند ولی نکته مهم این است که جدایی دین و دنیا باعث پدید آمدن دولت هایی مثل داعش شد. به بیان دیگر داعش پدید نمی آمد اگر ایده ساختن اسلام فرهنگی از غرب تحمیل نمی شد. امروزه در جهان بحث های زیادی در این باره انجام می شود ولی ایران خودش را از این جریان خطرناک دور نگه داشته است.

این پروفسور روسی تاکید کرد: انقلاب اسلامی ایران یکی از مهم ترین وقایع و تجربه های قرن اخیر و نشان دهنده این است که جهان اسلام درپی ساختن جهان متمدن امروزی است.

اسمیرانف در پایان گفت: با جدایی سیاست‌ها و فرهنگ‌ها در جهان اهل سنت هم چنین بحث هایی به وجود آمد ولی مسیر در ایران متفاوت بود. متأسفانه سیاستمداران و فیلسوفان در حال حاضر خیلی کم درباره عمق این قضیه فکر می‌کنند در حالی که اگر فرهنگ واقعی را اجرا نکنیم نمی توانیم از این مشکل رها شویم. تا وقتی فرهنگ و سیاست یکی نشوند و از هم جدا باشند مشکلات ما حل نخواهد شد.

نظر شما