شناسهٔ خبر: 44339 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

واكنش ناظری‌ها به لغو دوباره كنسرت‌شان در شهر نيشابور

شهرام ناظري: تا آخرين لحظه براي ارايه هنرم در ايران مي‌جنگم

فرهنگ امروز/ علي مطلب‌زاده:

 

 اين‌روزها حاشيه‌هاي داغ لغو كنسرت‌هاي موسيقي آنقدر زياد است كه حتي اخبار مربوط به برگزاري كنسرت‌هاي ديگر موسيقي را هم در حاشيه قرار ‌دهد. برنامه كنسرت‌هاي موسيقي در طول يك ماه گذشته تقريبا به صورت يك در ميان برگزار شده و حتي عحيب نيست يكي دو ساعتي مانده به اجراي كنسرتي كه برايش بليت خريده‌ايد، بشنويد اين كنسرت به فلان دلايل برگزار نمي‌شود. اما داغ‌ترين حاشيه اين روزها مربوط به برگزاري تور كنسرت ناگفته ناظري است. خبر همان است كه قبلا شنيده بوديد اما اين‌بار عصر روز شنبه خبر رسيد كه كنسرت ناگفته ناظري‌ها كه قرار بود بر اساس رايزني‌هاي انجام شده در شهر نيشابور برگزار شود به دستور دادستاني اين شهر براي دومين‌بار لغو شد. اين‌بار مساله جدي‌تر بود و اعلام شده بود كه در صورت برگزاري اين كنسرت حتي پاي بازداشت شهرام ناظري هم به مساله باز خواهد شد. همين‌ها كافي بود تا علاوه بر واكنش تهيه‌كننده و مدير برنامه‌هاي شهرام ناظري، پاي خود ناظري‌ها هم در اظهارنظر نسبت به لغو دوباره اين كنسرت در شهر نيشابور باز شود. در ادامه تور كنسرت «ناگفته» اعضاي اين گروه به تازگي به شهر ايلام سفر كرده‌اند. كنسرت ناگفته در دو شب در اين شهر برگزار شد. اين اجرا درحالي انجام شد كه پيش از اطلاع‌رساني رسمي از طريق رسانه‌ها تمامي بليت‌هاي دو شب اجرا در اين شهر به پايان رسيد و پيش‌بيني مي‌شد كه كنسرت براي چند شب ديگر تمديد شود كه اين موضوع بنا به دلايلي به زمان ديگر موكول شد. همين موارد موجب شد تا شهرام و حافظ ناظري پيش از شروع اجراي‌شان درباره لغو كنسرت‌هايي كه قرار بود در استان خراسان برگزار كنند، صحبت كنند.
كنسرت شهرام ناظري در ايلام نخستين اجراي شهرام ناظري در طول اين سال‌ها در اين شهر بود. همين‌ها باعث شد تا او در ابتداي اين كنسرت، درباره همين مساله صحبت كند: «در اين سال‌ها هيچ‌گاه فرصتي دست نداد تا براي مردم هنردوست اين شهر كنسرتي را برگزار كنم و خوشحالم كه اين اتفاق رخ داده است؛ آن هم در شرايطي كه هنوز كنسرت‌هاي ما براي برگزاري با مشكل مواجه مي‌شوند. اگر همكاري استانداري، وزارت ارشاد و ديگر مسوولان استان ايلام هم نبود، بي‌شك اين اجرا هم براي برگزاري با مشكل مواجه مي‌شد.»
ناظري با همين مقدمه به سراغ بخش اصلي صحبت‌هايش يعني واكنش به لغو كنسرت‌هايش و همچنين شرايطي كه مبني بر حذف نوازنده‌هاي زن گروه ناگفته براي اجرا در شهرهايي مثل اصفهان گذاشته شده بود، رفت. او گفت: «هيچ‌يك از مانع‌ها و دست‌اندازهايي كه بر سر راه من براي ارايه موسيقي رخ مي‌دهد، باعث نمي‌شود كه من جا خالي كنم و مانند برخي از هنرمندان از ايران بروم. اينجا سرزمين من است و من تا آخرين لحظه براي ارايه هنر به هموطنانم مبارزه مي‌كنم. من ايستاده‌ام و تا آخرين لحظه براي ارايه هنرم در وطنم مي‌جنگم.»
كنسرت «ناگفته» در ايلام با قطعه «آفرينش» شروع شد؛ قطعه‌اي كه مورد توجه و استقبال مخاطبان حاضر در سالن برگزاري اين كنسرت كه يك سوله ورزشي بود، قرار گرفت. شور و هيجان مردم ايلام نسبت به اجراي قطعات اين كنسرت تا حدي بود كه شهرام ناظري حتي تصميم گرفت تا براي پاسخ به اين استقبال بدون هماهنگي با اعضاي اركسترش قطعه خاطره‌انگيز «اندك اندك» را هم اجرا كند و بعدتر با درخواست همين تماشاگران يك قطعه كردي را هم در برنامه بگنجاند. «مثنوي‌خواني» قطعه ديگري بود كه در اين كنسرت مورد استقبال قرار گرفت. بعد از اجراي اين قطعه كه در دستگاه افشاري و به شكل سوال و جوابي بين شهرام ناظري و حافظ ناظري اجرا ‌شد نوبت به حافظ ناظري رسيد تا در مورد لغو كنسرت‌هاي‌شان صحبت كند.
حافظ ناظري نيز بعد از صحبت‌هاي پدرش در همين كنسرت صحبت كرد و از مردم ايلام و استقبال آنها از كنسرت ناگفته گفت: «بعد از اتفاقات تلخي كه پيرامون لغو پياپي كنسرت‌هاي ما رخ داده، استقبال كم‌نظير مردم فرهنگ‌دوست ايلام ما را شگفت‌زده كرد و باعث شد اين تلخكامي‌ها اندكي جايش را به شيريني بدهد. مايه تعجب است كه در شهر عطار و خيام براي دو بار متوالي كنسرت ما بدون هيچ پاسخ روشن و شفافي به دلايلي كه بر همه ما پوشيده است، لغو مي‌شود. عده‌اي سليقه و درگيريي‌هاي شخصي‌شان را وارد تصميم‌گيري‌هاي كلان فرهنگي و هنري كردند.» پيش از لغو كنسرت ناظري‌ها در شهر نيشابور قرار بود ناظري‌ها در شانديز مشهد هم روي صحنه بروند كه اين كنسرت هم لغو شد. ناظري جوان با اشاره به اين مورد توضيح داد: «پس از مدت كوتاهي هم خبر لغو كنسرت ما در شهر نيشابور به گوش رسيد. پس از آنكه اين خبر رسانه‌اي شد، با فشار افكار عمومي خبر رسيد كه مجوز برگزاري كنسرت ما در تاريخ ديگري صادر شده است كه البته آن تاريخ هم با اعلام دادستاني شهر نيشابور لغو شد. جاي شگفتي دارد كه در استان خراسان براي سه‌بار پياپي كنسرت ما لغو مي‌شود.» بخش پاياني صحبت‌هاي ناظري پسر به توضيح در مورد موسيقي «ناگفته» و واكنش‌هاي متضاد منتقدان نسبت به قطعات موسيقي «ناگفته» اختصاص داشت.

روزنامه اعتماد

نظر شما