شناسهٔ خبر: 44431 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

غلامرضایی با جلد دوم «زن در تاریخ و فرهنگ ایران» می‌آید/ بیانی مقدمه جلد دوم «تاریخ لرستان پس از سقوط ساسانیان» را نوشت

فریده غلامرضایی، پژوهشگر حوزه تاریخ از آماده شدن دو کتاب «تاریخ لرستان پس از سقوط ساسانیان» و جلد دوم «زن در تاریخ و فرهنگ ایران» خبر داد.

 

 

غلامرضایی با جلد دوم «زن در تاریخ و فرهنگ ایران» می‌آید/ بیانی مقدمه جلد دوم «تاریخ لرستان پس از سقوط ساسانیان» را نوشت

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ فریده غلامرضایی، پژوهشگر حوزه تاریخ درباره دو کتاب در دست انتشار خود گفت: جلد دوم کتاب «زن در تاریخ و فرهنگ ایران» و جلد دوم «لرستان در هزاره‌های خاموش» با عنوان «تاریخ لرستان پس از سقوط ساسانیان» از سوی نشر آرون را در دست انتشار دارم که بر این کتاب دکتر شیرین بیانی مقدمه نوشته است.

وی افزود: در کتاب «تاریخ لرستان پس از سقوط ساسانیان» به بررسی وضعیت لرستان پس از حمله اعراب پرداخته شده است. همچنین نفوذ خوارج در میان رشته کوه زاگرس مورد توجه قرار گرفته و جانبداری لرها از قیام بابک نیز صفحاتی از کتاب را در برمی‌گیرد.

این پژوهشگر حوزه تاریخ اظهار کرد: جلد دوم کتاب «زن در تاریخ و فرهنگ ایران» با نگاهی به وضعیت لباس، حق، حقوق و تعدد زوجات به بررسی حضور و نقش زنان پس از اسلام می‌پردازد. وقتی از جایگاه زن در ادوار تاریخ ایران سخن می‌گوییم، دانشی را به چالش می‌کشیم که آشکارا اهداف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و روانشناختی و حتی زبان‌شناسی را در پی دارد.

وی ادامه داد: نقش، مقام و منزلت زن در تاریخ چندان مورد علاقه برای بررسی موشکافانه نبوده است. در سرزمینی که بیشتر نوشته‌های تاریخی‌اش شرح زندگی پادشاهان مرد است و معیار این نوشته‌ها مردانه و بر اساس علایق و دیدگاه مردان بوده، نقش تاریخی زنان پنهان و خاموش مانده و به جایگاه زنان در قلمرو تاریخی و تاثیرگذاری آنان در عرصه‌های خصوصی و عمومی آن گونه که باید، توجهی نشده است.

غلامرضایی افزود: از این رو زمانی که تاریخ مکتوب پدید آمد، تاریخ‌نویسان سهم زنان را ناگفته گذاشته و آنها را از تاریخ بشریت حذف کرده و از آن گذشتند! در نتیجه امروز باید با زحمت بسیار لابه‌لای کتاب‌های تاریخی و متون ادبی کهن را کاوید تا شاید با حدس و گمان دریافت که در گذشته‌های دور و هزاره‌های پیشین بر زن ایرانی، موجودی که قرن‌های متمادی در سایه زیسته و بالیده و وجودش تقریبا نادیده گرفته شده چه گذشته است؟ این در حالی است که حیات اجتماعی و حضور گسترده مردم در فلات پهناور ایران، زنان نیز جایگاه ویژه خود را داشته و نقشی به‌سزا در مشخصات و ممیزانی چون زبان، فرهنگ، تمدن، دین و گسترش این مفاهیم در ماورای فلات ایران ایفا کرده‌اند.

وی ادامه داد: در هر حال این تحقیق و تکاپو برای یافتن هویت و سرشت نوع بشر اولیه و نقش و وضع زن از ابتدای حضورش در جهان هستی است اما جستجو در گذشته دور و اوراق پاره شده و گاه نوشته نشده تاریخ و استناد به یافته‌های انسان‌شناسی و باستان‌شناسی در پی هویت راستین زن و اثبات قدرت زنانه در گذشته‌ها، به خودی خود راهگشای مشکلات امروز زنان نیست. این واپس‌نگری، برای یافتن راهی به سوی آینده است.

این پژوهشگر تاریخ گفت: دو جلدی «زن در تاریخ و فرهنگ ایران» پژوهشی درباره جنبه‌های مختلف برخورد با زنان در ادوار تاریخی است که از لابه‌لای متون، منابع اصیل تاریخی و ادبی استخراج شده و تا حد ممکن با نگاهی به دورترین چشم‌انداز تاریخ ناگفته‌ها و نادیده‌ها را تحلیل و بیان می‌کند. کتاب در شش بخش تقسیم شده و در آن جنبه‌های تاریخی هر سلسله و جای پای زن در تاریخ مورد تحقیق و پژوهش واقع شده است.

نظر شما