شناسهٔ خبر: 44480 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پرونده اكران «٥٠ كيلو آلبالو» بسته شد

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اكران مجدد «٥٠ كيلو آلبالو» به كارگرداني ماني حقيقي به صورت تك‌سانس و در ساعات خارج از موظفي سينماها در ماه رمضان موافقت نكرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد ؛قرار بود فيلم‌هاي روي پرده سينماها در بهار ٩٥، به خاطر رونق دادن به سينماها در ماه مبارك رمضان به صورت تك‌سانس در طرح «از افطار تا سحر» روي پرده بروند. پيش از اين شوراي صنفي نمايش اسامي فيلم‌هايي كه شانس اكران مجدد را داشتند اعلام كرد و در ميان اين فيلم‌ها، نام «٥٠ كيلو آلبالو» به كارگرداني ماني حقيقي نيز به چشم مي‌خورد. اما با شروع ماه مبارك رمضان حبيب ايل‌بيگي، معاون نظارت و ارزشيابي سازمان سينمايي اعلام كرد: «نمايش اين فيلم در تهران تمام شده و با ادامه نمايش آن موافقت نشده است. ما نيز ابلاغ كرديم فيلم هر كجاي ديگري كه نمايش دارد، بايد نمايش آن متوقف شده و فيلم از سينماها جمع‌آوري شود. » بر اين اساس فيلم‌هايي همچون «باديگارد»، «ابد و يك روز» و «من سالوادرو نيستم» از امكان اكران مجدد استفاده كردند و در كنار فيلم‌هاي جديد ماه رمضان، به نمايش درمي‌آيند.

 اما «٥٠ كيلو آلبالو» كه از ابتدا با حواشي مختلفي همراه بود، در پايان راه اكران نيز از قضاوت‌ها در امان نماند و نتوانست پتانسيل واقعي خود را در گيشه به دست آورد. پس از سه بار گرفتن پروانه ساخت بالاخره سال گذشته، به كارگرداني ماني حقيقي ساخته شد و با اكران در بهار ٩٥ توانست عنوان سومين فيلم پرفروش تاريخ سينماي ايران را از آن خود كند. سازمان سينمايي اما با وجود همه انتقادات و مخالفت‌هاي گروهي، اين فيلم را روي پرده نگه داشت ولي تنها يك ماه پس از شروع اكران علي جنتي، وزير ارشاد در ديداري با آيت‌الله مكارم شيرازي اعلام كرد: «فيلم «۵۰ كيلو آلبالو» به هيچ عنوان مناسب نبود و اگر از چگونگي اين فيلم اطلاع داشتم اجازه ساخت و اكران به آن نمي‌دادم.»
صحبت‌هاي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي باعث شد صداي برخي اعتراضات بلندتر شود. از همين رو اكران فيلم در شهرستان‌ها و ورود آن به شبكه نمايش خانگي نيز در ابهام قرار گرفت. البته حسين نوش‌آبادي، سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در نشست با خبرنگاران تا اندازه‌اي فضاي به وجود آمده را تعديل كرد. در ادامه تلاش‌هاي حبيب ايل‌بيگي در گفت‌وگو با رسانه‌هاي مختلف در دفاع از تمكين به قوانين وزارت ارشاد و شوراي پروانه ساخت و پروانه نمايش نيز بي‌نتيجه ماند و در نهايت ماني حقيقي خود دست به قلم شد و نامه‌اي به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نوشت. او در بخش‌هايي از اين نامه عنوان كرد: «فيلمي كه امروز روي پرده است دقيقا براساس همان متني ساخته شده كه از سوي وزارت ارشاد در سه نوبت تاييد شده بوده و تفاوت‌هايي كه بين متن فيلمنامه و فيلم اكران‌شده ديده مي‌شود عمدتا ناشي از مميزي‌هايي است كه از سوي وزارت ارشاد اعمال شده است.»
 ماني حقيقي در پايان نامه خود مديريت فرهنگي كشور را در حوزه اكران آثار سينمايي بي‌ضابطه، مغشوش و غيراصولي خواند و از علي جنتي دوستانه و برادرانه تقاضا كرده كه كار را به كاردان بسپارد.
اما ظاهرا اين نامه سرگشاده و استناد به مجوزهايي كه ماني حقيقي براي ساخت و اكران «٥٠ كيلو آلبالو» گرفته كارساز نشد و اين فيلم نتوانست شانس دوباره اكران در ماه رمضان را به دست آورد و در نتيجه يكي از رقباي فيلم‌هاي تازه‌نفس در اكران ماه رمضان، از گردونه رقابت در گيشه سينماها كنار رفت.

نظر شما