شناسهٔ خبر: 44512 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تعریف نظریه علمی برای برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی لازم است

جلسه ۸۷ شورای علمی راهبردی هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت الله علی اکبر رشاد برگزار شد.

به گزارش  فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ آیت الله رشاد جلسه ۸۷ شورای علمی راهبردی هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره گفت: آنچه که در این موضوع باید بر سر آن توافق شود، رسیدن به یک رویه واحد در زمینه داوری نظریات است.

وی افزود:یک مکتب فکری حاوی چندین نظریه است و یک نظریه هم ممکن است دارای چندین نوآوری باشد. آن تعریفی که از نظریه علمی در این شورا تصویب شود، مبنای داوری‌های علمی در تمامی کرسی‌ها خواهد بود.

پس از سخنان آیت الله رشاد، اعضای هیئت به بیان نظرات خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: نیاز به طبقه‌بندی نظریات علمی از منظر و دارا بودن اثر اجرایی، رده‌بندی مراحل داوری نظریات، تأکید بر فراگیر بودن، تعمیم‌پذیری و نوآوری در نظریات علمی، توجه کافی به روش‌ دستیابی در ارائه نظریات علمی، قابل فهم بودن و قابل رجوع بودن نظریه برای جامعه علمی، دقت در به کارگیری مفاهیم و لغات علمی و لزوم دارا بودن تعریف مورد اتفاق برای مفاهیم به کارگرفته شده.

آیت الله رشاد هم در پایان این جلسه گفت: ارائه تعریف دقیق و روشن از نظریه علمی یکی از لوازم اصلی برای برگزاری کرسی‌هاست.

وی افزود: نظریات ارائه شده توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه­‌ها توسط دبیرخانه هئیت حمایت از کرسی‌ها تلفیق شده و در قالب یک آئین نامه در اختیار داوران قرار خواهد گرفت.

با توجه به لزوم بحث و بررسی بیشتر بر موارد مطرح شده ادامه بررسی سایر موارد به جلسه آینده موکول شد.

نظر شما