شناسهٔ خبر: 44519 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

قرآن؛ دریایی عظیم از گنجینه‌های ناشناخته/ یادداشت ستار عودی

«قرآن مصدر خدا و دریایی عظیم از مجموعه دانش‌های مختلف با ظرفیت‌های نهفته بسیار است. بسیاری از گنجینه‌های قرآن هنوز ناشناخته مانده و کشف نشده است.» این جملات بخشی از یادداشت دکتر ستار عودی، دانشیار گروه تاریخ اسلام بنیاد دایره‌المعارف جهان اسلام است که به مناسبت ماه مبارک رمضان و نزول قرآن در اختیار ایبنا قرار داده است.

 

 

قرآن؛ دریایی عظیم از گنجینه‌های ناشناخته/ یادداشت ستار عودی

 

فرهنگ امروز/ دکتر ستار عودی، نویسنده، پژوهشگر و دانشیار گروه تاریخ اسلام بنیاد دایره‌المعارف جهان اسلام: بعثت نبی اکرم حضرت محمد (ص) با نزول قرآن متقارن بود. در روایات و منابع معتبر دو نوع شرح نزول برای قرآن ذکر شده است؛ نزول تدریجی در مدت 23 سال و به مناسبت‌های مختلف و نزول یکجا در ماه رمضان و در شب قدر.
 
نزول قرآن به ماه رمضان فضیلت و عزتی خاص بخشیده است و به این دلیل این ماه را بهار قرآن می‌خوانند. این برکت عظیم فرصت مناسبی است که در طول این ماه با تدبر و تامل بیشتر آیاتی از قرآن را بخوانیم، عبرت بگیریم و به آن عمل کنیم.

روایت‌ معتبر دلالت بر نزول قرآن در دهه آخر رمضان دارد اما در هریک از روزهای این ماه اگر با خلوص نیت و تدبر در قرآن بنگریم، ثوابی همچون شب قدر دارد. قرآن جواهری است که هنوز ارزش آن‌ را نشناخته‌ایم.
 
حتی مطالعه آثار ارزشمندی که به‌طور عمیق به جنبه‌های علمی، اعجازی و لغوی قرآن پرداخته باشند نیز بسیار مغتنم و ارزشمند است.
 
براساس بسیاری از روایات، علاوه بر قرآن، دیگر کتب آسمانی نیز در این ماه مبارک نازل شده‌اند و این موضوع از لحاظ عقلی نیز مورد پذیرش است؛ چراکه رمضان ماه خداست و قرآن که کتاب خداست در آن نازل شده، دیگر کتاب‌های آسمانی نیز از جانب خداوند بر پیامبرانش نازل شده، پس هیچ تعارضی ندارد اگر از لحاظ عقلی بگوییم دیگر کتاب‌های آسمانی نیز در این ماه نازل شده‌اند.
 
در زمینه‌ پژوهش‌های قرآنی در سه دهه اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در کشور صورت گرفته و قرآن به‌صورت تخصصی و در شاخه‌های مختلف بررسی و پژوهش شده است. اعراب و به‌ویژه مصری‌ها نیز در این زمینه کارهای خوبی انجام داده‌اند.
 
در گذشته بیشتر آثار به‌صورت کلی و در قالب تفسیر کلی بوده و امروزه تفاسیر قرآن موضوعی شده‌اند. با احترام تمام به اندیشمندان و دانشمندان گذشته و آثار ارزشمند آن‌ها می‌بینیم که امروزه با تفکیک علوم،‌ افراد به‌صورت تخصصی و از جنبه‌های مختلف علمی، صرف و نحو، لغوی، تاریخی و قصص قرآنی کتاب‌ پژوهش کرده و کتاب نوشته‌اند. ده‌ها موسسه قرآنی نیز هر کدام با رویکردی خاص در این زمینه فعالیت می‌کنند.
 
درباره جنبه‌های معجز‌ه‌ای قرآن از جمله معجزه اعداد، یا حیوانات و گیاهان و میوه‌هایی که نامشان در قرآن آمده، پژوهش‌های علمی و کتاب‌های ارزشمندی تالیف شده است.
 
قرآن کریم، هنوز ظرفیت‌های بسیاری برای پژوهش دارد که ناشناخته باقی مانده‌ است. قرآن مصدر خداست و همچون دریایی عظیم و عمیق ظرفیت‌های نهفته بسیاری برای پژوهش دارد. قرآن دریایی پهناور از مجموعه علوم و دانش‌هاست که گنجینه‌های کشف نشده بسیاری دارد.
 
جا دارد که دانشگا‌ه‌ها نیز بیش از این‌ها و به‌صورت تخصصی‌تر قرآن را در واحدهای درسی بگنجانند تا دانشجویان به‌عنوان کتابی معجزه‌گر با قرآن انس بیشتری بگیرند و بهتر آن‌را تبلیغ کنند.

ایبنا

نظر شما