شناسهٔ خبر: 44532 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تبلیغات بنیادگرایان مسیحی از دلایل گسترش اسلام هراسی در غرب است

استاد دانشگاه دنور آمریکا معتقد است یکی از دلایل روند فزاینده اسلام هراسی در غرب تلاشهای بنیادگرایان مسیحی و تبلیغ علیه اسلام است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ اسلام هراسی، از اصطلاحات تازه ای است که به تازگی و به طور خاص، در زمینه رابطه اسلام و غرب، نسبتاً تداوم یافته است. اما پدیده هراس از اسلام از زمان ظهور دین اسلام سابقه داشته است و می توان گفت این پدیده در تاریخ کهنی ریشه دارد که سرشار از سلسله درازی از روابط نا آرام میان غرب و اسلام است و در طی این روابط نا آرام، هراس از اسلام در ذهنیت غربی تثبیت شده و موجب شده اسلام را چونان خطری جدی بنگرند که تهدید کننده کشورهای غربی است.

جدای از عوامل تاریخی، نگرانی از ورود و گسترش اندیشه و تفکرات سیاسی اسلامی و اقدامات خشونت آمیز از سوی قلیلی از مسلمانان تند رو در ظهور و شکل گیری اسلام هراسی و در پی آن اسلام ستیزی اروپائیان در قبال مسلمانان ساکن در اروپا تأثیر گذار بوده است.

در گفتگو با پروفسور «لیاقت تکیم» استاد دانشگاههای مک‌مستر کانادا و دنور آمریکا به بررسی روند فزاینده اسلام هراسی در غرب و دلایل آن پرداخته ایم که در ادامه می آید؛

تکیم دکترای تاریخ ادیان خود را در سال ۱۹۹۰ از دانشگاه لندن اخذ کرده است. وی در حوزه مطالعات اسلامی صاحب آثاری است که به زبانهای مختلف ترجمه شده است. «مقدمه‌ای بر اسلام»، «راهنمای زیارت»، «راهنمای زوار»، «شیعیان در آمریکا» و «پرسشهایی از فقه» از جمله کتابهای او به شمار می‌روند. حوزه‌های تخصصی او عرفان اسلامی، اسلام کلاسیک و معاصر و مطالعات تطبیقی اسلام است.

*نگاه عمده مردم در غرب و به ویژه آمریکا به دین اسلام چیست؟

بسیاری از مردم در غرب تصوری منفی از اسلام دارند. این تصویر منفی نزد مردم آمریکا بسیار بیشتر است.

یکی از دلایل این تصویر منفی نسبت به اسلام رسانه ها هستند. در واقع رسانه ها عمده و قدرتمند غربی تصویری نادرست از اسلام را ترسیم می کنند.

در آمریکا علاوه بر رسانه ها که تصویری منفی از اسلام را ترسیم می کنند و به تصویر می کشند برخی از احزاب سیاسی این کار را با شدت بیشتری دنبال می کنند. برای نمونه حزب جمهوری خواه آمریکا اسلام هراسی را با شدت بیشتری در دستور کار خود دارد.

این حزب برای جلب نظر برخی مردم آمریکا سیاستهای ضد اسلامی بیشتری را در مقایسه با دموکراتها دنبال می کند.

*غیر از این موارد چه دلایل دیگری در خصوص تشدید هجمه ها به مسلمانان و پیامبر اسلام (ص) در غرب در حال حاضر وجود دارد؟

یکی دیگر از دلایل حمله به اسلام و پیامبر اسلام دیدگاههای بنیادگرایان مسیحی است. بنیادگرایان مسیحی در خصوص این موضوع به غرب هشدار می دهند که جمعیت مسلمانان رو به افزایش است.

در واقع آنها با این استدلال مقامات غربی و لابی های قدرت را متوجه تهدیدی به نام مسلمانان می کنند.

آنها همچنین در خصوص این موضوع هشدار می دهند که گرایش و تغییر دین به اسلام زیاد شده است. این در حالی است که آنها خواهان گرایش مردم به مسیحیت هستند.

آنها در خصوص کشاندن مردم به مسیحیت تبلیغات زیادی نیز می کنند.

بنیادگرایان مسیحی از حامیان اسرائیل هستند و از این رو می خواهند مردم را از اسلام هراسان و رویگردان کنند. بر این اساس تلاش خود را برای تشدید اسلام هراسی به خرج می دهند.

*نقش گروههایی چون داعش و القاعده و سایر گروههای تروریستی که با نام اسلام فعالیت می کنند در دادن بهانه به غربی ها برای اسلام هراسی چیست؟

گروههای چون داعش، بوکوحرام و القاعده باعث تشدید روند اسلام هراسی شده اند. بر اساس اقدامات وحشتناکی که از سوی آنها سر می زند شاهد تشدید حملات به مسلمانان و دین اسلام هستیم.

اما این نکته از سوی کسانی که اقدامات این گروههای تروریستی را به اسلام پیوند می زنند و زمینه تشدید اسلام هراسی را فراهم می سازند تعمداً مورد غفلت قرار می گیرد که اسلام هیچ نسبتی با تروریسم ندارد. اقدامات این گروههای تروریستی اصلاً مورد تأیید مسلمانان نیست. حتی خود مسلمانان از سوی این گروهها لطمه و صدمه دیده و می بینند.

آنچه در پایان می توان گفت این است که مسلمانان در حال حاضر به سبب موج اسلام هراسی رنج زیادی می بینند.

*وظیفه علمای اسلامی در خصوص اقدامات تروریستی که به نام اسلام انجام می شود چیست؟

اعلام برائت از این اقدامات و محکوم کردن این اقدامات تروریستی از وظایف اولیه علمای اسلام است. علمای اسلام باید به صورت فردی و چه از طریق مجامع و سازمانهای مرتبط با آنها این اقدامات را محکوم کنند.

وظیفه دیگر آگاهی بخشی به کسانی است که اسلام را با تروریسم یکی می دانند. برگزاری جلسات بحث و مناظره و دفاع از اسلام راستین می تواند در این زمینه بسیار مهم و اساسی باشد.

نکته دیگر در این خصوص وحدت علمای اسلام است. باید تروریسم را خارج از مباحث سیاسی و فرقه گرایانه دید و به محکومیت آن پرداخت.

جلال حیران نیا

نظر شما