شناسهٔ خبر: 44538 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نگرانی از سرنوشت «آناهیتا»/ چالش جهانی شدن یک معبد

سرپرست جدید پایگاه میراثی معبد آناهیتا از وضعیت این معبد و سرانجام پرونده ثبت جهانی آن اظهار نگرانی کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ فرهاد نظری مدیرکل ثبت آثار تاریخی که به تازگی سرپرستی معبد آناهیتا را نیز بر عهده گرفته است درباره وضعیت نابه سامان این معبد گفت: مدیران وقت در چند سال گذشته اجازه داده‌اند که یک سازه فلزی بزرگی در عرصه و بدو ورود به محوطه برای سرویس بهداشتی ایجاد کنند که البته این کار توهینی به معبد محسوب می‌شود و یک کار غیر علمی و غیر فنی نیز هست.

نظری ادامه داد: با این وجود ساخت سرویس بهداشتی نیمه تمام ماند و هیچ وقت سازه‌های آن را جمع‌آوری نکردند. این درحالی است که مسئولان پول می‌دادند و خانه‌هایی که در عرصه بود را می خریدند تا خانه‌های مسکونی در عرصه این محوطه نباشد.

وی یکی دیگر از اقدامات نادرست در پایگاه میراثی معبد آناهیتا را دیوارچینی در گوشه جنوب غربی معبد دانست و گفت: در این بخش از معبد سنگ‌های نما را پیاده و دوباره چینی کرده‌اند آن هم با آرایش جدید. ضمن اینکه چنین کاری هیچ وقت مستندنگاری نشده است و با وجود اینکه سنگ اصلی وجود داشت اما بی دلیل سنگ جدید آورده‌اند. معلوم نیست آیا این کار صورت جلسه دارد یا نه.

نظری افزود: آخرین اقدام نادرست در این محوطه جابه جایی تابلوی راهنمای ورودی معبد بود که ۴۰۰ متر آن طرف‌تر از جای اصلی گذاشته شد و موجب سردرگمی مسافران شده است. من هم در این محوطه کار کرده‌ام اما امروز می‌گویم آخرین کارها در خصوص ساماندهی محوطه معبد همان کارهایی بود که در سالهای ۸۳ انجام شد.

وی تصریح کرد: من در چنین وضعیتی معبد آناهیتا را تحویل گرفتم. این بنا جزو اولین پرونده‌های میراثی ایران است که به یونسکو پیشنهاد شد. پس باید ساماندهی آن در اولویت قرار گیرد. باید مسیر بازدید گردشگران در معبد مشخص شود. رشد گیاهان هرز که هر سال موجب آتش سوزی در این محوطه می‌شود نیز باید متوقف شود.

نظری گفت: این بنای تاریخی در فهرست میراث پیشنهادی یونسکو قرار دارد و اگر قرار باشد این پرونده در اولویت ثبت قرار گیرد زحمت زیادی برای پرونده آن باید کشید ضمن اینکه باید روند غلط اداره آن متوقف شود.

مدیرکل ثبت آثار تاریخی افزود: این بنا در سال ۱۳۱۰ به شماره ۳۱ در فهرست میراث ملی قرار گرفته بود. ۲۰ سال پیش برای محوطه و معبد آناهیتا به اندازه یک پاراگراف پرونده و گزارش نوشته شد. درحالی که فعالیت‌های علمی زیادی در آن انجام گرفته است.  

وی ادامه داد: باید تدوین پرونده ثبت جهانی معبد آناهیتا و فعالیت‌های باستان شناسی و حفاظتی آن در دو تا ۵ سال آینده انجام شود. حداقل ۱۵ سال بود که شورای راهبردی برای این پایگاه میراثی تشکیل نشده بود تا اینکه چند روز پیش این شورا متشکل از سیدمحمد بهشتی، مهدی رهبر، سید مهدی مجابی، احمد کبیری، ناصر نوروززاده چگینی، علی زمانی‌فرد، فرهاد عزیزی زلالی، جلیل بالایی و حسین راعی انتخاب و معرفی شدند. نیاز است که هر اقدامی انجام می گیرد با نظر شورا و خرد جمعی باشد.

نظر شما