شناسهٔ خبر: 44552 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نقد«تولستوی» در یک کتاب/ اثری که باپیشنهاد زنده‌یاد فردی نوشته شد

نویسنده کتاب «تولستوی» می‌گوید این اثر برای نخستین بار در شش بخش به نقد برخی از اندیشه‌ها و افکار این نویسنده روس پرداخته است.

 

تولستوی

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ انتشارات سوره مهر به تازگی کتابی را با عنوان «تولستوی» به قلم علی تاجدینی و با موضوع معرفی آثار و اندیشه و زندگی تولستوی نویسنده شهیر روسیه منتشر کرده است.

تاجدینی درباره انگیزه نگارش این اثر اظهار داشت: من پیش از این کتاب، اثری با موضوع بررسی اندیشه‌های ویکتور هوگو را نیز نوشته‌ام. اما این کتاب و تالیف آن پیشنهاد مرحوم امیر‌حسین فردی بود. ایشان در زمان حیات طرحی داشت مبنی‌بر اینکه اندیشه‌های تعدادی از بزرگان ادبیات جهان را که نگاه معنوی داشته‌اند را در قالب کتابی واکاوی کنیم. این موضوع برای تالیف به من واگذار شد و به دنبال آین یک و نیم سال تحقیق و تالیف برای این کتاب شروع شد.

وی ادامه داد: در این کتاب سعی شده به نوعی با واکاوی اندیشه و نگاه تولستوی و ینز معرفی آثار و زندگی او، نگاه خاص وی به زندگی تشریح و البته در مواردی نیز مورد نقد قرار بگیرد که از این منظر کتاب در نوع خود بسیار بدیع است.

این نویسنده افزود: کتاب در کنار ارائه زندگی‌‌نامه نویسنده به بررسی اصول حاکم بر آثار نویسنده نیز پرداخته است. همچنین در این اثر سعی کردم به این سوال پاسخ دهم که تولستوی چرا و چگونه تولستوی شده است و درباره تاثیرگذاری او  و نیز چهره‌های تاثیرگذار بر او بحث‌های مفصلی انجام شده است.

به گفته تاجدینی بخش مفصلی از این کتاب به نقد اندیشه‌های تولستوی اختصاص یافته که در شش بخش تنطیم شده است.

تاجدینی در همین زمینه افزود: در ایران معمولا با نگاه اعجاز و تکریم به تولستوی نگاه شده است اما من در کتابم به نقد برخی از اندیشه‌های او پرداختم و حتی به حیطه قضاوت درباره او نیز وارد شده‌ام.

وی تصریح کرد: این کتاب سعی کرده روایت خود را برای مخاطب عام و نه صرفا نخبگان بیان کند و در متن خود نیز به یک موضوع خاص محدود نشده و جامعیت داشته باشد. از سوی دیگر بخشی با عنوان منابع شامل تمامی کتاب‌هایی که در ایران از وی ترجمه و یا درباره‌اش نوشته شده است و نیز تمامی آثار سینمایی که در دنیا از روی آثار وی ساخته شده است نیز در این کتاب گنجانده شده است.

کتاب «تولستوی» را انتشارات سوره مهر با قیمت ۲۵ هزار تومان منتشر کرده است.

نظر شما