شناسهٔ خبر: 44564 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

توضیحات رضا قوی‌فکر درباره انجمن پیشکسوتان مطبوعات

به گفته سخنگوی انجمن پیشکسوتان مطبوعات، این انجمن دستوری، دولتی و سیاسی نیست و زمینه آن صرفاً اجتماعی، فرهنگی و روزنامه‌نگاری عنوان شده است.

 

 

جشن روز ارتباطات

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ رضا قوی‌فکر در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس رسانه ایسنا درباره ساختار و اهداف تشکیل انجمن پیشکسوتان مطبوعات به بیان توضیحاتی پرداخت؛ او اظهار کرد: پس از حدود دو سال بحث و تلاش و بررسی بالاخره به این نتیجه رسیدیم که باید به جایگاه روزنامه‌نگاران ارج نهاده و برای آنها قدر و قیمت قائل شویم؛ باید بتوانیم کاری انجام دهیم تا احترام و حقوق صنفی کسانی که یک عمر در مسیر آگاه کردن مردم کوشیده‌اند، حفظ شود.

اعضای هیات موسس انجمن پیشکسوتان مطبوعات عبارتند از محمد بلوری، بهروز بهزادی، علی‌اکبر قاضی‌زاده، هوشنگ اعلم، رضا قوی‌فکر، ابراهیم رستمیان، مسعود شهامی‌پور، مسعود مهاجر و مرتضی شادمانی؛ قوی‌فکر در این زمینه یادآور شد: این افراد تصمیم گرفتند انجمی برای پیشکسوتان مطبوعات تاسیس کنند که پیشکسوتان بتوانند در آن مشکلاتشان را مطرح و تجربیاتشان را به نسل جوان روزنامه‌نگار منتقل کنند.

به گفته قوی‌فکر انجمن پیشکسوتان مطبوعات دستوری، دولتی و سیاسی نیست و زمینه آن صرفاً اجتماعی، فرهنگی و روزنامه‌نگاری عنوان شده است.

سخنگوی انجمن پیشکسوتان مطبوعات در ادامه بیان کرد: پس از دو سال تلاش در جلسات انجمن توانستیم یک اساسنامه تنظیم کنیم؛ موضوع این اساسنامه ارج نهادن به جایگاه روزنامه‌نگارانی است که یک عمر در مسیر آگاهی‌بخشی مردم زحمت کشده‌اند؛ به عنوان مثال آقای بلوری نقش استاد من را بازی می‌کنند. یادم است وقتی ۴۰ سال پیش به روزنامه «کیهان» رفتم، ایشان از بزرگان آنجا محسوب می‌شدند؛ فکر می‌کنم امروز از چنین کسی که حدود ۶۰ سال در عرصه مطبوعات فعالیت داشته است، باید تکریم شود.

قوی‌فکر ایجاد فضا برای دیدار پیشکسوتانی که بیش از ۳۰ سال در عرصه مطبوعات تلاش کرده‌اند، برگزاری جلسات تاریخ شفاهی مطبوعات، انتقال تجربه از پیشکسوتان به نسل‌ جدید روزنامه‌نگاران، ارتباط پیشکسوتان با دانشکده‌های روزنامه‌نگاری و همچنین کمک به تاریخ روزنامه‌نگاری را از جمله اهداف اصلی تاسیس انجمن پیشکسوتان روزنامه‌نگاری دانست. 

او همچنین در بخش دیگری از سخنانش به تعریف «پیشکسوت» اشاره و اظهار کرد: یکی دیگر از موضوعاتی مطرح شده در جلسات ما، چگونگی تعریف پیشکسوت بود. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که پیشکسوت کسی است که حداقل ۵۰ سال سن و ۳۰ سال سابقه فعالیت در عرصه مطبوعات داشته باشد. در همین راستا هیاتی به نام ریش‌سفیدان مطبوعات متشکل از برخی اعضای هیات موسس را تشکیل دادیم تا اگر فردی ادعا کرد که ۳۰ سال سابقه فعالیت را در این عرصه دارد و مدرک مشخصی همچون بیمه برای ارائه را ندارد، صحت ادعای او را تشخیص دهند.

این روزنامه‌نگار با سابقه بیان کرد: بنا بر آخرین تصمیم هیات موسس انجمن، قرار است سایتی راهاندازی شود که در آن افرادی که شرایط عنوان‌شده را دارند، برای عضویت در این انجمن ثبت‌نام کنند. سپس ما با آن افراد تماس می‌گیریم و پس از بررسی‌های لازم آنها را به مجمع عمومی دعوت می‌کنیم. از بین افرادی که در مجمع عمومی حضور دارند، اعضای هیات مدیره که خود داوطلب شده‌اند، به رأی گذاشته می‌شوند؛ بنابراین دیگر هیات موسس کنار می‌رود و هیات مدیره روی کار می‌آید.

نظر شما