شناسهٔ خبر: 44568 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار چهار عنوان کتاب جدید در حوزه فلسفه اسلامی از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی

مرتضی محمدی استانی، مدیر انتشارات «مجمع عالی حکمت اسلامی» از انتشار چهار عنوان کتاب جدید در حوزه فلسفه اسلامی خبر داد و گفت: این مجمع از نهاد‌های فراسازمانی و فراحوزی است که انتشار آثار حکمی و فلسفی را در دستور کار خود دارد.

 

انتشار چهار عنوان کتاب جدید در حوزه فلسفه اسلامی از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مرتضی محمدی استانی، مدیر انتشارات مجمع عالی حکمت اسلامی از انتشار 19 عنوان کتاب فلسفی و حکمی طی سال‌های 1392 تا به امروز خبر داد و گفت: انتشارات مجمع عالی حکمت اسلامی از سال 1392 به‌طور رسمی کار خود را آغاز کرد و تا به امروز 19 عنوان کتاب را به چاپ رسانده است.

وی ادامه داد: ضرورت تولید آثار حکمی یکی از وظایف این مجمع در اساسنامه است اما طی کردن مراحل نشر و اخذ پروانه نشر از دیگر مسائل پیرامونی تاسیس و فعالیت بخش نشر این مجمع بود که با فراهم آمدن محصولات اولیه برای نشر کتاب، اقدامات اخذ مجوز نیز به انجام رسید.
 
محمدی استانی در پاسخ به این پرسش که مجمع تنها عهده‌دار چاپ متفکران فعال در مجمع است یا خیر؟ اظهار کرد: در ابتدا تصمیم بر این بود که آثار فعالان مجمع منتشر شود اما در حال حاضر قرار بر این است که آثار در خور توجه سایر پژوهشگران نیز منتشر شود.
 
مدیر انتشارات مجمع عالی حکمت اسلامی، نهاد متبوع خود را نهادی فراسازمانی و فراحوزوی دانست و ادامه داد: این مجمع محملی برای حضور متفکران است تا در این بستر به ارائه نظریات و آراء خود در موضوعات فلسفی مانند فلسفه اخلاق و معرفت‌شناسی و... بپردازند تا منویات مقام معظم رهبری در این‌باره تحقق یابد.
 
محمدی استانی به چهار اثر نوانتشار از سوی این مجمع اشاره کرد و گفت: کتاب «برخی از فیلسوفان معاصر در حوزه علمیه» اثر دکتر محمد فنایی اشکوری از جمله کتاب‌های نوانتشار است که نویسنده در آن به بررسی زندگی و حیات فکری علما حوزه مانند امام خمینی (ره)، علامه طباطبایی (ره)، علامه جعفری (ره) تا علمای در قید حیات مانند آیت‌الله حسن‌زاده آملی، آیت‌الله مصباح یزدی و سایر عالمان اسلامی پرداخته است. این اثر در 96 صفحه منتشر شده است.
 
به گفته وی، «نقد و بررسی نظریه تطور تاریخ تشیع» دیگر کتاب منتشر شده از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی است که حاصل میزگرد بررسی کتاب «مکتب در فرایند تکامل» اثر سید حسین مدرسی طباطبایی است که پس از پیاده‌سازی‌های لازم در قالب کتاب منتشر شده است. این کتاب در 98 صفحه تنظیم و منتشر شده است.
 
محمدی استانی درباره دو کتاب جدید دیگر این مجمع گفت:‌ «اصول و قواعد برهان؛ شرح برهان الشِفاء» نام دیگر اثر منتشر شده از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی است که شرحی بر کتاب «الشِفاء» ابن‌سینا است که از سوی حجت‌الاسلام عسگری سلیمانی‌ امیری براین کتاب نوشته شده است. هم‌ اکنون جلد نخست این اثر که شرحی بر «مقالات الاولی» «الشِفاء» است به مرحله نشر رسیده است.

مدیر انتشارات مجمع عالی حکمت اسلامی افزود: همچنین «استاد مهربان؛ یادبود حجت‌الاسلام محمدمهدی مهندسی» کتاب دیگری است که به تازگی منتشر شده است. در این کتاب نگاهی اجمالی به زندگی و حیات فکری این عالم انجام شده و در ادامه نیز درباره حجت‌الاسلام مهندسی گفتارهایی از خانواده و دوستان وی به چاپ رسیده است.

نظر شما