شناسهٔ خبر: 44574 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نتیجه تلفیقی از یک پژوهش و تجربه‌ای عملیاتی در کتاب «برنامه‌ریزی استراتژیک در مطبوعات ایران»

کتاب «برنامه‌ریزی استراتژیک در مطبوعات ایران» نتیجه تلفیقی از یک پژوهش و تجربه‌ای عملیاتی در طراحی و تدوین برنامه استراتژیک روزنامه فناوران اطلاعات است که با هدف ارایه دیدگاهی برنامه‌ای به منظور درک ضرورت طراحی برنامه استراتژیک در مطبوعات ایران تدوین شده است.

 

 

نتیجه تلفیقی از یک پژوهش و تجربه‌ای عملیاتی در کتاب «برنامه‌ریزی استراتژیک در مطبوعات ایران»

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «برنامه‌ریزی استراتژیک در مطبوعات ایران» بر اساس تجربه طراحی استراتژیک روزنامه فناوران اطلاعات نوشته علیرضا حسین‌آبادی از سوی موسسه فرهنگی هنری دیباگران روانه بازار نشر شده است.
 
این کتاب به بررسی ضرورت تدوین برنامه‌ریزی استراتژیک در مطبوعات ایران می‌پردازد که بخشی از آن به تجربه عملی نویسنده در تدوین برنامه استراتژیک روزنامه فناوران اطلاعات ارتباط دارد.

کتاب حاضر، نتیجه تلفیقی از یک پژوهش و تجربه‌ای عملیاتی در طراحی و تدوین برنامه استراتژیک روزنامه فناوران اطلاعات است که با هدف ارایه دیدگاهی برنامه‌ای به منظور درک ضرورت طراحی برنامه استراتژیک در مطبوعات ایران در شش فصل تدوین شده است.

نویسنده در مقدمه کتاب یادآور می‌شود که محیط متلاطم و پر از نوسان، یکی از دلایل اصلی برای داشتن تفکر و اتخاذ دیدگاه استراتژیک در مطبوعات ایران است، زیرا تنها این نوع تفکر، تدوین برنامه استراتژیک را براساس عوامل محیطی ایجاب می‌کند اما ضرورت داشتن دیدگاه و تفکر استراتژیک برای مطبوعات ایران دلایل بسیاری دارد که در فصل دوم به آن اشاره شده است.

به گفته مولف اثر، خوانندگان می‌توانند با خواندن این کتاب با فرایند برنامه‌ریزی استراتژیک برای یک روزنامه‌ یا هر نوع نشریه با روشی ساده، در فصل یک و روشی حرفه‌ای با جزییات عملیاتی آن که در یک روزنامه تخصصی انجام شده است در فصل پنجم و ششم آشنا شوند.  

مطالعه این کتاب برای مدیران سازمان‌های مطبوعاتی، روزنامه‌داران و روزنامه‌نگاران بسیار مفید خواهد بود. کتاب «برنامه‌ریزی استراتژیک در مطبوعات ایران»، چشم افق‌بین و مُرکب‌بین مدیران مطبوعات را تقویت می‌کند تا افق و زوایای مختلف و مرکب محیط سازمان‌شان را بهتر ببینند و بشناسند.
 
حسین‌آبادی در مقدمه کتاب می‌نویسد: «من در این کتاب، قصد تدریس مدیریت یا برنامه استراتژیک با استفاده از اصطلاحات تخصصی را ندارم و نمی‌خواهم ذهن پرمشغله روزنامه‌داران یا مدیران نشریات را با واگویه کردن فرایندهای پیچیده و تخصصی این علم شلوغ‌تر کنم. به همین دلیل از منابع معتبر، آن دسته از شاخص‌ها و مواردی که یک مدیر مطبوعاتی نیاز دارد تا با فرایند تدوین و طراحی یک برنامه استراتژیک آشنا شود را استخراج و با ارایه یک الگو و مدل ذهنی، تلاش کرده‌ام مطالب طوری نگاشته شود که پس از خواندن آن به صورت خودکار ذهن این نوع مدیران با فرایند طراحی، به‌کارگیری، اهمیت و نقش برنامه و مدیریت استراتژیک آشنا شود.
 
هدف من تنها آشنایی روزنامه‌داران یا نشریه‌داران با برنامه استراتژیک نیست. در این کتاب در فصل ششم جدول‌ها و فعالیت‌هایی وجود دارد که فارغ‌ از این که قصد مطبوعات تدوین برنامه استراتژیک باشد یا نه، یادآور این نکته است که تمامی آن‌ها به طراحی جدول‌های اطلاعاتی اشاره شده در این فصل برای تحلیل وضعیت خود نیازمندند. به همین دلیل مدیران مطبوعاتی می‌توانند با الگوبرداری از این جدول‌ها نسبت به تولید داده و اطلاعات سازمان متبوع خود اقدام تا در آینده با آگاهی بیش‌تری بتوانند وضعیت خود را تحلیل کنند.
 
عملیات طراحی برنامه استراتژیک روزنامه فناوران اطلاعات در ابتدای نیمه دوم سال 1388 آغاز و در نیمه یکم سال 1389 به پایان رسید. به همین دلیل از سردبیر آن اجازه گرفتم تا به عنوان اولین تجربه تدوین برنامه ‌استراتژیک در یک روزنامه، برای درک خوانندگان از چگونگی فرایند طراحی و تدوین یک برنامه استراتژیک و آشنایی مدیران مطبوعاتی با فرایندهای برنامه‌ای و سازمان‌مند بودن فعالیت‌ها، از جدول‌های اطلاعاتی، داده‌ها، فرم‌ها، شکل و اطلاعاتی که در طول این عملیات تولید شده و جزیی از ابزار و مواد لازم برای طراحی یک برنامه استراتژیک است، در این کتاب استفاده کنم.

با این کار خوانندگان به صورت علمی و سازوکارها و مراحل عملیات واحدهای وظیفه‌ای که در بیش‌تر سازمان‌های مطبوعاتی مشترک است، آشنا می‌شوند (در فصل چهارم و پنجم). بنابراین می‌توانند از آن‌ها به مثابه یک مدل یا الگو استفاده کنند، تا درکشان از این که یک نشریه به چه جدول‌های آماری و اطلاعاتی نیاز دارد ارتقا یابد یا بتوانند وضعیت موجود خود را به صورت مستمر بررسی، کنترل و برای آینده برنامه‌ریزی کنند.
 
مدیریت و طراحی برنامه‌ریزی استراتژیک یک علم فن است، به همین دلیل فرایندها و اصطلاحات تخصصی و پیچیده‌ای دارد که باید گروه‌های متخصص، این عملیات را سازمان انجام دهند. اما در این کتاب تلاش شده است که فرایندها و اصطلاحات پیچیده، ساده‌سازی شود و خوانندگان را به صورت عملیاتی گام به گام با استفاده از مدل برنامه در یک روزنامه آشنا کند. در ادامه کتاب یک نمونه عملیاتی از این گونه برنامه که در روزنامه فناوران اطلاعات طراحی و پیاده‌سازی شده است را با جزییات به مثابه یک الگو برای مطبوعات کشور معرفی خواهیم کرد.
 
فارغ از نوع دیدگاه برنامه‌ای به جدول‌ها و شکل‌هایی که در فصل‌های چهارم، پنجم، ششم و در پیوست‌ها به آن‌ها اشاره شده است، این جداول و فرم‌ها می‌تواند تجربه خوبی برای مدیران سازمان‌های مطبوعاتی باشد تا همواره در طول زمان مدیریت با این ابزارها، بتوانند وضعیت فعالیت‌ها و روندهای کاری سازمان را مستندسازی و در نظام‌های تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی از آن‌ها استفاده کنند.»

کتاب «برنامه‌ریزی استراتژیک در مطبوعات ایران» با شمارگان 150 نسخه در 168 صفحه به بهای 24 هزار تومان از سوی موسسه فرهنگی هنری دیباگران منتشر شده است.

نظر شما