شناسهٔ خبر: 44668 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«صمد بهرنگی» منتشر شد/ شرح راز مرگ خالق «ماهی سیاه کوچولو» به قلم نویسنده تبریزی

کتاب «صمد بهرنگی» نوشته حسین اصل‌عبدالهی، از کتاب‌های مجموعه‌ی «یاد»، به دبیری جواد عاطفه از سوی انتشارات ایده منتشر شد.

 

«صمد بهرنگی» منتشر شد/ شرح راز مرگ خالق «ماهی سیاه کوچولو» به قلم نویسنده تبریزی

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  این کتاب نگاهی متفاوت به زندگی، زمانه، آثار، مرگ بحث‌برانگیز و معمایی صمد بهرنگی است. مؤلف در این اثر کوشیده با نگاه دقیق و موشکافانه صمد بهرنگی، صمد بهرنگی واقعی و حقیقی را رُخ‌نمایی کند. صمد بهرنگی، آموزگار و نویسنده‌ای است که با «ماهی سیاه کوچولو» جهانی شد و با کشف جسدش در رود ارس در شهریور ۱۳۴۷، سال‌ها مورد بحث محافل روشنفکری و غیر روشنفکری ایران بود.

حسین اصل‌عبدالهی در توضیح این کتاب به ایبنا گفت: کتاب «صمد بهرنگی»، یک بیوگرافی است اما به شکل نقدی و تحلیلی، یعنی بیوگرافی به ترتیب زمانی گفته شده، و در هر زمانی که اثری تولید شده به نقد و تحلیل آن اثر پرداخته‌ام. در نوشتن این اثر سعی کردم منظم جلو بروم تا بتوانم به شکل کامل به اتفاقات بپردازم.

وی ادامه داد: بیشتر مطالب را از طریق مطالعه آثار بهرنگی و منابع موجود نوشته‌ام و نگاه خودم است. در بحث بیوگرافی به کتاب اسد بهرنگی، برادر مرحوم صمد بهرنگی مراجعه کرده‌ام. همچنین تصاویری از بهرنگی در قسمت پایانی کتاب موجود است که تا به حال منتشر نشده و من این تصاویر را از برادرزاده صمد بهرنگی گرفتم.

نویسنده کتاب «صمد بهرنگی» در توضیح دلایل نگارش این کتاب اظهار کرد: در این کتاب سعی شده نکات اساسی بیان شود و نوشته‌هایی را مد نظر قرار داده‌ام که همگی مهم و شناخته شده هستند. موضوع مهمی در ارتباط با صمد بهرنگی وجود دارد و آن نحوه مرگ اوست. برخی معتقدند که او در رودخانه ارس غرق شده و بعضی دیگر می‌گویند که او به قتل رسیده است، در این کتاب بر اساس مستندات و بررسی‌های انجام شده به نتایجی رسیدیم که بدون شک می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد.
 
وی افزود: واقعیت این است که از بچگی علاقه داشتم اثری درباره بهرنگی بنویسم چراکه اکثر نظرهایی که درباره او می‌دهند جهت‌دار است و مخاطب به نتیجه منطقی نمی‌رسد. من در این کتاب سعی کردم به صورت کاملاً بی‌طرفانه به داستان زندگی او نگاه کنم.
 
کتاب «صمد بهرنگی» در ۱۰۱ صفحه، با شمارگان یک هزار و ۱۰۰ نسخه توسط انتشارات ایده منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظر شما