شناسهٔ خبر: 44699 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نظریه «شهر آرمانی اسلام» مورد نقد و بررسی قرار گرفت

نظریه شهر آرمانی اسلام (مبانی، ارکان، اسوه ها، صفات، جلوه ها و تجلّیات)» در واحد علوم و تحقیقات مورد نقد و بررسی ناقدان و داوران قرار گرفت.

 

شهر آرمانی اسلام

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ شهر آرمانی اسلام (مبانی، ارکان، اسوه ها، صفات، جلوه ها و تجلّیات)» در واحد علوم و تحقیقات مورد نقد و بررسی ناقدان و داوران قرار گرفت. در این نشست علمی دکتر محمد نقی زاده به عنوان ارائه دهنده نظریه سخنرانی داشت و دکتر محمدرضا بمانیان، مصطفی بهزادفر، علی اکبر تقوایی و دکتر پروین پرتویی به عنوان اعضای شورای داوران و دکتر حسین سلطان زاده، هاشم داداش پور و سید عبدالهادی دانش پور به عنوان ناقدان بحث حضور داشتند.

دکتر محمد نقی‌زاده، عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری واحد علوم و تحقیقات در این رابطه گفت: نظریه حاضر بر آن است تا اصلی ترین ویژگیهای شهر آرمانی اسلام را که بتواند مرجعی برای تجلی کالبدی بخشیدن به آن در این دنیا باشد با است ناد به کلام الهی تبیین کند.

وی خاطر نشان کرد: سخن اصلی این است که «الگو»، «مبانی»، «ارکان»، «صفات» و «اصول و راهبردهای» «شهر آرمانی اسلام» که بنا بر آموزه‌های قرآنی، آن را «فضای حیات طیبه»، می‌نامیم، از متن قرآن کریم و آموزه‌های دینی متکی بر کتاب الهی قابل ‌استنتاج و تدوین هستند.

دکتر محمد نقی زاده با بیان تجلی شهر اسلامی در این دنیا افزود: این شهر شهری است که در آن "انسان کامل" (و مؤمنین) بتوانند مطابق "ارتباطات" (قوانین و رفتارها و اخلاقیاتی) که از چشمه وحی اخذ و تدوین شده‌اند، به خلق محیط و کالبدی بپردازند که آن محیط شایستگی ظرف "حیات طیّبه" بودن را دارا باشد و مؤمن بتواند به "شیوه مسلمانی" در فضا و محیطی متعادل، که بر اساس این "ارتباطات" و "شیوه زیست" ساخته شده است، زندگی کند.

وی با تشریح صفات شهر آرمانی اسلام ادامه داد: صفات شهر آرمانی اسلام حاصل تجمیع دو دسته اصول است. یکی صفات فعل الهی که مقام خلیفه‌اللّهی و امانت‌داری انسان ایجاب میکند تا آن گونه عمل کند و دیگری صفات فعل انسانی است که محیط باید بتواند زمینه بروز ارزشها و پیشگیری از ظهور ضد ارزشها را فراهم کند.

وی همچنین مکه مکرمه را الگوی شهر آرمانی اسلام دانست و افزود: با استناد به آموزه‌های دینی و بالاخص کلام الهی، الگوی «شهر آرمانی اسلام» مکه مکرمه مورد نظر حضرت ابراهیم (ع) است که در آن همه نیازهای روحانی و نفسانی و جسمانی انسان به طور توأمان تأمین است. مبانی آنکه از اصول دین استخراج می‌شوند عبارتند از توحید (وحدت در کثرت)، عدالت‌گستری، رهبری الهی، و اخلاق‌گرایی مبتنی بر معنویت. ارکان شهر آرمانی اسلام نیز مؤمنین، ارتباطات اسلامی و آثار منتج از افعال اسلامی هستند.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۱:۱۳حم شادکام 0 0

    یثرب که از قرای تابعه مکه ( ام القراء )بود ، پس از برقراری رابطه اخوت با امت محمدی ( ص ) - براساس قراردادی مکتوب - تبدیل به مدینه نبوی شد که اهالی آن از حقوق شهروندی برخوردار بودند. این همانا شهر آرمانی اسلام بوده که الگوی بشریت هم هست.
                                

نظر شما