شناسهٔ خبر: 44710 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پدر سينمای مستقل استراليا از دنيا رفت

پاول كاكس، فيلمسازي كه به او لقب پدر سينماي مستقل استراليا را داده بودند، در ٧٦ سالگي درگذشت. روز يكشنبه انجمن كارگردانان استراليا خبر درگذشت اين كارگردان و عكاس را در توييتر منتشر كردند.

فرهنگ امروز/ بهار سرلك:

پاول كاكس، فيلمسازي كه به او لقب پدر سينماي مستقل استراليا را داده بودند، در ٧٦ سالگي درگذشت. روز يكشنبه انجمن كارگردانان استراليا خبر درگذشت اين كارگردان و عكاس را در توييتر منتشر كردند. كارنامه سينمايي كاكس شامل فيلم «مرد گل‌ها» (١٩٨٣) مي‌شود؛ كاكس فيلم‌نامه اين فيلم را با باب اليس نوشت كه در بخش نوعي نگاه جشنواره كن ١٩٨٤ به نمايش درآمد. همچنين فيلم «جبر تقدير» با بازي ديويد ونهام كه سال گذشته اكران شد، براساس مبارزه كاكس با بيماري سرطان پيش از پيوند كبد در سال ٢٠٠٩ است كه همين جراحي جان او را نجات داد.
فيلم «دل‌هاي تنها» كه كاكس در سال ١٩٨٢ ساخت درباره زندگي مرد ميانسالي است كه براي پيدا كردن همسر سراغ آژانس‌هاي دوست‌يابي مي‌رود. «دل‌هاي تنها» جايزه بهترين فيلم جوايز «AFI» را براي كاكس به ارمغان آورد و همچنين در چهار بخش ديگر نامزد دريافت جايزه شد. سپس او در سال ١٩٨٤ فيلم «نخستين همسرم» را كه همكاري دوباره او با اليس را رقم زد، روي پرده برد. اين فيلم، نمايشي از هم‌پاشيدگي يك زوج است كه جان هرگريوز براي بازي در اين فيلم جايزه بهترين بازيگر نقش اول و كاكس جايزه بهترين كارگرداني را در جوايز AFI سال ١٩٨٤ به دست آورد.
كاكس سال ١٩٩٩ در فيلم «مولوكاي: داستان پدر دامين» با بازي ونهام به زندگي‌نامه پدر دامين، كشيش بلژيكي كه براي ساكنان جذامي كالاوپاپا واقع در جزيره مولوكاي كار مي‌كند، پرداخت. سال ٢٠٠٠ فيلم «معصوميت» را با بازي باد تينگول و جوليا بليك ساخت. اين فيلم ١٢ جايزه آن‌سوي آب‌هاي استراليا از آن كاكس كرد كه از آن جمله مي‌توان به جايزه بهترين فيلم در جوايز منتخب مردم مونترال و جشنواره فيلم تورنتو اشاره كرد.  فيلم «جبر تقدير» درامي شخصي است كه الهام‌گرفته از تجربيات خود كاكس به هنگام مواجهه با سرطان است. كاكس به روزنامه گاردين استراليا گفته بود روز كريسمس ٢٠٠٩ بود كه نشسته بودم و فكر مي‌كردم اين آخرين شام كريسمسي است كه خواهم خورد اما با او تماسي گرفته شد كه جانش را نجات داد. كاكس در ادامه گفته بود: «اين تماس در حال حاضر جانم را نجات داد. اما سرطان بازگشت و به كبد جديدم سرايت كرد.» ونهام پيش از مرگ كاكس، او را براي ساخت بيش از ٢٠ فيلم بلند و ١٠ مستند، آثاري كه اغلب روي درونمايه‌هاي عشق و مرگ تمركز نداشتند، ستايش كرده و گفته بود: «هيچ كس شبيه به كاكس نيست. او منحصربه‌فرد است و ما به او احتياج داريم و مردم هم او را دوست دارند... او به معناي حقيقي كلمه، مولف بود چون هر چه از او روي پرده مي‌بينيد و مي‌شنويد، آثار انگشت پاول هم روي آنها است.»
كاكس كه دهه ١٩٦٠ از هلند به استراليا مهاجرت كرد، سال ٢٠١٥ به گاردين استراليا گفته بود: «در دنياي ما فيلم پرقدرت‌ترين است و افسار آن در دست ديوانه‌هاست... به اين فيلم‌هاي تجاري كه جواب مي‌دهند نگاه كنيد. اين فيلم‌ها فقط به اين خاطر جواب مي‌دهند كه مخاطب را به اين باور مي‌رسانند كه بتمن غذا مي‌خورد و كارهاي مزخرف ديگري انجام مي‌دهد.»
راجر ايبرت، منتقد امريكايي فيلم، كاكس را يكي از بهترين كارگردانان زمان ما و يكي از قهرمانان سينماي مدرن توصيف كرده بود. ايبرت پس از برگزاري جشنواره كن ٢٠١٠ درباره اين كارگردان نوشته بود: «او يكي از مبارزان (سينما) و كارگرداني مستقل است كه براي استخدام شدنش هيچ كاري نمي‌كند، فيلم‌هايي كه او مي‌سازد از دل برآمده، او كسي است كه انسان‌دوستي‌اش الهي است.» سال گذشته كاكس به روزنامه صبح سيدني هرالد از سازمان‌دهي سرمايه فيلمبرداري فيلم جنگي «دوزخ» ابراز اميدواري كرده بود.

روزنامه اعتماد

نظر شما