شناسهٔ خبر: 44720 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

قدیمی‌ترین نسخه خطی کلیات سعدی در افغانستان

آرشیو ملی افغانستان به دنبال آن است تا نسخه‌ای از «کلیات سعدی» که قدمت آن به ۹ سال پس از مرگ سعدی بازمی‌گردد و قدیمی‌ترین نسخه «کلیات سعدی» است را در برنامه حافظه جهانی یونسکو ثبت کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ از اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در جریان موضوع پیش‌آمده در زمینه ثبت نسخه‌هایی از «مثنوی معنوی» در برنامه حافظه جهانی یونسکو و مشکلات پیش‌آمده در افکار عمومی افغانستان، رایزنی فرهنگی ایران در این کشور با حضور فعال در فضای مجازی تلاش کرد تا در راستای اطلاع‌رسانی صحیح به جامعه نخبه افغانستان، اقداماتی را انجام دهد. اقداماتی که منجر به روشنگری مطلوب در این رابطه شد و مسئولان فرهنگی افغانستان را به اقدام برای تلاش سازنده به جای متهم کردن ایران و ترکیه واداشت.

بر همین اساس خانم نظری، رییس آرشیو ملی افغانستان با رضا ملکی عبدل آبادی، رایزن فرهنگی ایران دیدار کرد.

این دیدار در محل آرشیو ملی افغانستان انجام شد و طی آن زمینه‌های همکاری مشترک شامل تمدید تفاهم‌نامه آرشیو ملی افغانستان با سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت دانش‌افزایی برای کارکنان آرشیو ملی افغانستان، کمک به تجهیز کتابخانه این مجموعه به کتب مرجع مورد نیاز، پیگیری کمک برای ثبت سه ‌‌جانبه «مثنوی معنوی» و ... مورد بحث قرار گرفت.

مجموعه آرشیو ملی افغانستان همکاری‌هایی را با دو دانشگاه آمریکایی از طریق کتابخانه ملک دارد که بخشی از آموزش‌های کوتاه‌مدت و دیجیتال‌سازی اسناد را به عهده گرفته‌اند.

این مجموعه بنا بر ادعای ریاست آن دارای نسخه‌ای از «کلیات سعدی» است که قدمت آن به ۹ سال پس از مرگ سعدی بازمی‌گردد و قدیمی‌ترین نسخه «کلیات سعدی» است. آرشیو ملی افغانستان در صدد است که این اثر را در برنامه حافظه جهانی یونسکو ثبت کند.

منبع: بساتین

نظر شما