شناسهٔ خبر: 44728 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آثار نویسندگان بزرگ آمریکا در نظرسنجی کتابخانه کنگره رای نیاوردند/ شکست فاکنر در رقابت با دکتر سوس!

هفته گذشته نظرسنجی در سطح کشور ایالات متحده انجام شد تا خود مردم به آثار تأثیرگذارتری که معتقدند باید در کتابخانه کنگره این کشور موجود باشد رأی دهند. آثار نویسندگانی چون «فرانک هربرت»، «روبرت پیرسیج»، و «دکتر سوس» در کتابخانه کنگره آمریکا انتخاب شدند اما نویسندگان بزرگی چون «هنری جیمز»، «نورمن میلر»، و «ادگار آلن پو» در این فهرست رأی نیاوردند.

 

آثار نویسندگان بزرگ آمریکا در نظرسنجی کتابخانه کنگره رای نیاوردند/ شکست فاکنر در رقابت با دکتر سوس!

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ قرار بود طی انتخابات کوچکی ۶۵ کتاب تأثیرگذار زندگی آمریکایی توسط مردم انتخاب شود تا در کتابخانه کنگره عرضه شود. نتیجه این نظرسنجی باعث شگفتی همگان شد.

«تل ماسه» نوشته «فرانک هربرت» کتاب علمی-تخیلی سال ۱۹۶۵ است که بعدها از آن یک نسخه سینمایی با بازی «استینگ»، خواننده معروف ساخته شد اولین کتابی است که در این انتخابات رای آورد. کتاب دیگری که از این نظرسنجی با موفقیت پذیرفته شد داستان «گربه‌ای در کلاه» نوشته «دکتر سوس» است. کتاب «ایستادگی» نوشته «استفن کینگ» نیز برای این کتابخانه خریداری خواهد شد.

اما نویسندگان بزرگی چون «ویلیام فاکنر»، «تونی موریسون»، «فیلیپ راث»، «جان آپدایک» و «تام وولف» در این نظر سنجی شکست خوردند. این کتابخانه که با ۱۶۲ میلیون نسخه کتاب بزرگ‌ترین کتابخانه دنیا محسوب می‌شود اعلام کرد که به نظر آنان نیز، این فهرست همه نویسندگان بزرگ را شامل نشده است.

«گای لامولینارا»، رئیس نمایشگاه ملی کتاب این کشور در این باره گفت: «قرار نیست این فهرست بهترین آثار آمریکایی را در برگیرد. کتاب‌هایی در این نظرسنجی انتخاب شده‌اند که برای مردم بسیار عزیز هستند.»
مقایسه گونه‌های ادبی مختلف نیز در این اثر بسیار جالب است. رمان در این نظرسنجی از بیوگرافی و آثار تاریخی پیشی گرفته است. «لامینورا» در این باره می‌گوید: «از سهمی که رمان در نتیجه این نظرسنجی دارد شگفت‌زده شدم. این نشان می‌دهد که مردم نوشته خلاق را بیشتر از حقیقت دوست دارند.»

۱۷۲ هزار نفر به نظرسنجی کتابخانه پاسخ دادند. از میان ۶۵ کتاب موجود در این پرسشنامه ۴۵ عنوان به صورت مستقیم انتخاب شدند و ۲۵ عنوان دیگر در نمایشگاهی تحت عنوان «کتاب‌هایی که تاریخ آمریکا را شکل دادند» در سال ۲۰۱۲ انتخاب شد.

در نمایشگاه رایگانی نیز که پنجشنبه در محل کتابخانه کنگره آمریکا برگزار شد ویدئویی پخش شد که در آن ۶ نویسنده برنده جایزه «پولیتزر» از جمله «ریتا داو» و «جنیفر اِگان» درباره آثاری که به نظر آنان در تاریخ تشکیل کشور آمریکا نقش داشتند سخن گفتند.

البته باید در نظر گرفت که با وجود انتخاب ریاست‌جمهوری پیش رو این انتخاب‌ها رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته‌اند؛ مثلاً یکی از کتاب‌های انتخابی نوشته «جان اف کندی» رئیس‌جمهوری به قتل رسیده ایالات متحده است؛ در صورتی که همگان می‌دانند بخش اعظم این کتاب توسط «تد سورنسن»، نویسنده سخنرانی‌های پرزدنت سابق نگاشته شده است.

علاوه بر اثر «کندی» آثار دیگری چون «سلاخ‌خانه شماره پنج» نوشته «کورت ونه گوت»، «ریشه‌ها: افسانه خانواده آمریکایی» نوشته «آلکس هیلی»، «رنگ بنفش» نوشته «آلیس واکر»، «موش‌ها و آدم‌ها» و «شرق بهشت» نوشته «جان اشتاین بک»، «حباب شیشه» نوشته «سیلویا پلات»، «پیرمرد و دریا» و «خورشید همچنان می‌دمد» اثر «ارنست همینگوی»، و «ترس و نفرت در لاس‌وگاس» نوشته «هانتر تامپسون» در این فهرست دیده می‌شود.

۲۵ کتاب که در سال ۲۰۱۲ برگزیده شدند شامل آثاری چون «کشتن مرغ مقلد» نوشته «هارپر لی»، «ماجرای هاکلبری فین» نوشه «مارک تواین»، «ناطور دشت» اثر «جی. دی. سالینجر»، «خوشه‌های خشم» اثر «جان اشتاین بک»، «گتسبی بزرگ» نوشته «اسکاتز فیتزجرالد»، «موبی دیک» نوشته «هرمان ملویل»، «نوزاد و مراقبت از بچه» نوشته «بنجامین اسپاک» و «دوراهی گریزناپذیر» نوشته «جوزف هِلر» است.

نظر شما