شناسهٔ خبر: 44761 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حاشیه های آموزش عالی یکی از دلایل کاهش شتاب علمی کشور

دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شاید یکی از دلایل کاهش شتاب علمی کشور برخی از حاشیه هایی باشد که در چند سال گذشته در آموزش عالی کشور پیش آمده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دکتر محمد رضا مخبر دزفولی در حاشیه جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در خصوص فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیات علمی دانشگاه ها، مبنی بر بصیرت سیاسی و سیاست در دانشگاه‌ها و همچنین کاهش شتاب علمی کشور گفت: مقام معظم رهبری خود از پیشگامان سیاسی شدن دانشگاه‌ها هستند.

دانشگاه نباید دچار حاشیه سیاسی شوند

وی ادامه داد: دانشگاه ها باید حتما دارای جوشش و نشاط سیاسی باشند، اما آنچه که مقام معظم رهبری تذکر دادند این بود که حاشیه های سیاسی نباید برای دانشگاه ها درست شود و دانشگاه ها نباید دربین درگیری‌های فرسایشی سیاسی از ماموریت اصلی خود که پیشرفت علم و فناوری، ارتقاء دانش و افزایش ظرفیت علمی در بین اساتید و دانشجویان است باز بمانند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: اگر دانشگاه ها و مراکز علمی ما درگیر این مسائل شوند به طور حتم رتبه علمی و شتاب علمی کشور ما دچار اختلال و اشکال می شود کما اینکه ما در مقاطعی شاهد این اختلال و اشکال در دانشگاه ها بوده ایم و حتما باید این مساله را پایش و مراقبت کنیم.

روسای دانشگاه ها به دلایل مختلف مانع فعالیت سیاسی دانشجویان نشوند

وی تاکید کرد: حتما باید وزرای علوم تحقیقات و فناوری و وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی به این موضوع توجه کنند، یکی از وظایف روسای دانشگاه‌های ما این است که در دانشگاه‌ها جوشش و نشاط سیاسی ایجاد کرده و به دلایل مختلف مانع فعالیت سیاسی دانشجویان نشوند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر نیز این نشاط و جوشش سیاسی نباید بر تمام فعالیت های علمی و فرهنگی سیطره پیدا کند.

مخبر دزفولی ادامه داد: این مساله در دانشگاه‌ها باید تدبیر شده و وزرای علوم و بهداشت به این موضوع توجه کنند، ما نیز در شورای عالی انقلاب  فرهنگی در ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور که وظیفه رصد مسایل علمی، فناوری، فرهنگی دانشگاه ها را داریم حتما این موضوعات را در جلساتی که با همکاران در آموزش عالی خواهیم داشت، تبادل نظر کرده و رصد خواهیم کرد.

حاشیه های چند سال گذشته آموزش عالی یکی از دلایل کاهش شتاب علمی کشور

دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ما باید تلاش کنیم این عارضه به آموزش عالی کشور آسیب نرساند کما اینکه شاید یکی از دلایل کاهش شتاب علمی کشور، برخی از حاشیه هایی باشد که در چند سال گذشته در آموزش عالی کشور پیش آمده است.

وی افزود: امیدواریم که دانشگاه ها جای ماموریت اصلی خود را در کنار فعالیت های سیاسی، فرهنگی و علمی پیدا کنند.

نظر شما