شناسهٔ خبر: 44773 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رييس‌جمهور قول اكران فيلمی را نداده بود/ پاسخ رييس سازمان سينمايی به يك درخواست و حواشی اخير سينما

رييس سازمان سينمايي در همان ابتدا با تاكيد بر مرجعيت داشتن شوراي پروانه‌نمايش و پروانه ساخت، براي چندمين بار در دوران رياست خود در سازمان سينمايي از همه نهادها و سازمان‌هاي فرهنگي و غيرفرهنگي خواست تا اين دو شورا را به رسميت بشناسند. به گفته ايوبي اين دو شورا با همان حساسيت‌هاي قبلي به كار خود ادامه مي‌دهند و همان حساسيت‌هايي كه ۶ ماه قبل دنبال مي‌كردند همچنان دنبال مي‌كنند و هيچ اتفاق جديدي رخ نداده است.

 

فرهنگ امروز/ الهام نداف:

 

 

حجت‌الله ايوبي رييس سازمان سينمايي، عليرضا داوودنژاد و منوچهر شاهسواري نمايندگان شوراي عالي تهيه‌كنندگان و همچنين مصطفي ابطحي مدير موسسه رسانه‌هاي تصويري سه‌شنبه اول تيرماه در موسسه رسانه‌هاي تصويري جمع شدند تا با امضاي تفاهمنامه تكليف پروژه VOD را مشخص كنند. در اين جلسه اما بيشتر سوالات مربوط به ايوبي و حواشي پيش‌آمده در حوزه سينما در هفته‌هاي گذشته بود.  
رييس سازمان سينمايي در همان ابتدا با تاكيد بر مرجعيت داشتن شوراي پروانه‌نمايش و پروانه ساخت، براي چندمين بار در دوران رياست خود در سازمان سينمايي از همه نهادها و سازمان‌هاي فرهنگي و غيرفرهنگي خواست تا اين دو شورا را به رسميت بشناسند. به گفته ايوبي اين دو شورا با همان حساسيت‌هاي قبلي به كار خود ادامه مي‌دهند و همان حساسيت‌هايي كه ۶ ماه قبل دنبال مي‌كردند همچنان دنبال مي‌كنند و هيچ اتفاق جديدي رخ نداده است.  يكي از فيلم‌هاي مورد بحث اين روزها «ارادتمند؛ نازنين، بهاره، تينا» به كارگرداني عبدالرضا كاهاني است. در روزهاي اخير خبري در رسانه منتشر شد مبني بر اينكه فيلم كاهاني حتي با اصلاحيه هم نمي‌تواند مجوز دريافت كند. رييس سازمان سينمايي نيز خطاب به خبرنگاران سينمايي گفت كه اين فيلم را نديده است، اما همان شوراي پروانه نمايشي كه به بسياري از فيلم‌هايي كه منتظر آن بوديد، پروانه نمايش داد، تنها مرجع تصميم‌گيري است.  ايوبي هرگونه پاسخ به سوال در مورد فيلم كاهاني را برعهده شوراي پروانه نمايش دانست و يادآوري كرد كه پروانه ساخت و پروانه نمايش دو مساله جدا از هم هستند.  اما فيلم سينمايي «باركد» به كارگرداني مصطفي كيايي از جمله فيلم‌هاي ديگري است كه در روزهاي گذشته به خاطر صداي خواننده خود در تيتراژ با مشكلاتي در اكران مواجه شد و در نهايت براي حل اين مشكل مجبور شدند صداي خواننده را از آن حذف كنند، اما رييس سازمان سينمايي به توضيحات مختصري درباره اين فيلم بسنده كرده و گفت كه بعد از مشخص شدن اشكالات موسيقي اين فيلم با هماهنگي و همراهي تهيه‌كننده فيلم براي حفظ سينما و جلوگيري از تنش‌هاي سينما از فيلم حذف شد.   رييس سازمان سينمايي اما نگاه ديگري به اين حاشيه‌ها دارد و بر اين باور است كه همه حاشيه‌هاي اخير در حوزه سينما، مميزي‌ها و حساسيت‌ها به دليل رونق سينماها در اين روزها است. او البته از مساله ديگري هم حرف مي‌زند آن هم مجلس جديد است كه نمايندگان قبلي جاي‌شان را به نمايندگان جديد داده‌اند و آنها به تازگي بر كرسي مجلس نشسته‌اند و از سوي ديگر انتخابات آتي هم يكي از چيزهايي است كه به گفته ايوبي دست به دست هم داده‌اند تا كشمكش‌هاي سياسي وارد حوزه فرهنگ و هنر كشور شود.
 او اما از سازمان سينمايي كشور همچنان دفاع مي‌كند و مي‌گويد: «در مجموع هيچ اتفاق جديدي رخ نداده و سازمان سينمايي هيچ تغيير رويكردي در نمايش فيلم‌هاي سينمايي نداده است و مانند گذشته به كار خود ادامه مي‌دهد.» تبليغات و پخش تيزرهاي تلويزيوني از ديگر مشكلات اين روزها در حوزه سينماست. از طرفي رسانه ملي با شكايت از تهيه‌كنندگاني كه تيزر فيلم‌شان از شبكه‌هاي ماهواره‌اي پخش مي‌شود پاي آنها را به دادسراي فرهنگ و رسانه باز كرده و از طرف ديگر حاضر به تعامل براي پخش تيزر فيلم‌هاي روي پرده از تلويزيون نيستند.
ايوبي اما تغيير مديران صدا و سيما را نقطه اميد اين مساله مي‌داند: « با توجه به اينكه من آدم اميدواري هستم، نسبت به تحولات صدا و سيما نيز بسيار اميدوار هستم و به زودي با دكتر علي عسگري، رييس سازمان صدا و سيما ديدار خواهم داشت. خوشبختانه رويكرد مثبتي به سينما وجود دارد و صدا و سيما و سينما دو بال فرهنگ و هنر كشور هستند و بايد با هم همكاري كنند و اميدوارم شرايط خوبي براي پخش تيزرهاي فيلم‌ها در تلويزيون فراهم شود. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز با رييس سازمان صدا و سيما گفت‌وگوهايي در اين زمينه داشته است.»
البته ايوبي قطع پخش تيزرهاي فيلم‌هاي سينمايي از شبكه‌هاي ماهواره‌اي را در فروش اين فيلم‌ها  بي‌تاثير دانست. او با صداي بلند و رساي خود گمانه‌زني عده‌اي را كه معتقد بودند موفقيت فيلم‌ها در گيشه تنها مديون پخش تيزر آنها از شبكه‌هاي ماهواره‌اي است، رد كرد و فروش اين روزهاي سينما را دليل اثبات حرف‌هاي خود دانست. رييس سازمان سينمايي گفت كه «سياست مديران فرهنگي و پيگيري آنها در رسيدن سينما به اين موفقيت بي‌تاثير نيست.» در بخش ديگري از اين نشست رسانه‌ها ايوبي را به چالش انتشار فيش حقوقي خود و ساير مديران رسانه‌اي و فرهنگي دعوت كردند. اين چالش كه با انتشار چند فيش حقوقي مسوولان دولتي آغاز شد، واكنش اقشار مختلف جامعه را در پي داشت. ايوبي كه يكي از طرفداران آرامش در سينماست، آمادگي‌اش را براي انتشار فيش حقوقي خود و مديران قبلي سازمان سينمايي اعلام كرد و گفت كه با انتشار اين فيش خيلي‌ها متحير مي‌شوند.  ايوبي بخشي از صحبت‌هاي خود را به ساخت فيلمي با محوريت شخصيت مولانا اختصاص داد. او كه از روزهاي اول حضور خود در سازمان سينمايي علاقه زيادي به مولانا نشان مي‌داد و در سمت قبلي‌اش در سازمان اكو نشست‌هاي بسياري با محوريت مولانا برگزار كرده بود، بارها سينماگران را تشويق به ساخت اثري از اين شاعر كرده است. به گفته او تاكنون چند فيلمنامه با موضوع مولانا خوانده و بعد از رسيدن به نتيجه قطعي درباره فيلمنامه و تامين بودجه اين فيلم اين اتفاق رقم خواهد خورد.  
رييس سازمان سينمايي در پاسخ به حضور دوباره پژمان‌فر در كميسيون فرهنگي مجلس گفت: «آقاي پژمان‌فر نيز در كميسيون فرهنگي مجلس تجربه بسيار خوبي دارد و چند سال كار كرده است و مسائل ما را در حوزه سينما مي‌داند، در اين اواخر نيز به گفتمان مشترك با كميسيون قبلي رسيده بوديم و براي اين كميسيون نيز هيچ مشكلي نمي‌بينيم و آنقدر توضيح مي‌دهيم و آنقدر صحبت مي‌كنيم كه آنها را نيز با خود همراه كنيم.» او در پاسخ به اينكه رييس‌جمهور قول داده بود برخي فيلم‌ها حتما اكران شوند، گفت كه چنين چيزي را به خاطر ندارد و ضمن اينكه برخي فيلم‌هايي كه در دولت قبل اكران نشدند در اين دولت روي پرده رفتند.  يكي از اين فيلم‌ها، «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» محسن امير يوسفي است كه بعد از گذشت چهار سال هنوز فرصت اكران پيدا نكرده است. البته «خيابان‌هاي آرام» كمال تبريزي و «گزارش يك جشن» ابراهيم حاتمي‌كيا نيز از ديگر فيلم‌هاي توليد شده در دولت قبل است كه همچنان مجوز اكران ندارند.  به گفته رييس سازمان سينمايي در گذشته سقف اكران در سينماي ايران ۴۵ فيلم بود، اما حالا به ۱۰۰ فيلم رسيده است و اين نشان مي‌دهد ظرفيت نمايش دو برابر شده است و در كنار آن خطرات نمايش نيز افزايش پيدا مي‌كند. تعداد فيلم‌هاي ساخته شده از گذشته بيشتر است و اين افزايش توليد بسيار خوب است اما تعداد فيلم‌هايي كه دچار مميزي شده‌اند خيلي زياد نيست و هدف ما نجات فيلم‌هايي است كه ارزش ديده شدن دارند. اما بهانه اصلي اين نشست امضاي تفاهمنامه‌اي در قالب پروژه VODبين موسسه رسانه‌هاي تصويري، نمايندگان شوراي عالي تهيه‌كنندگان و شركت‌هاي تجميع‌كننده محتوا و خدمات ويديويي بود.  
در ادامه اين نشست ايوبي به مزاياي اين پروژه اشاره كرد. او ابتدا پروژه VOD را اين گونه تعريف كرد: «VOD به معناي مغازه‌هاي مجازي ما براي ارايه محتواهايي است كه با مجوز ارشاد توليد شده‌اند. بنابراين نه رسانه فراگير صوتي و تصويري و نه رقيب هيچ رسانه ديگري است.» «بهترين راه مبارزه با تهاجم فرهنگي اين است كه مردم در داخل و خارج از كشور به توليدات فرهنگي داخلي دست يابند.» ايوبي با عنوان اين مطلب در توضيح مزاياي پروژه VOD گفت: «اين نگراني كه نامش را تهاجم يا ولنگاري فرهنگي مي‌گذاريم، در كشورهاي اروپايي و صاحب تمدن هم وجود دارد چرا كه آنها هم مي‌بينند كه سالن‌هاي سينماي‌شان با فيلم‌هاي امريكايي قبضه شده است و ما تنها ملتي هستيم كه سينماهاي‌مان را حفظ كرديم و در سالن‌هاي ما آثار توليدي خودمان نمايش داده مي‌شود.»
صحبت‌هاي ايوبي درباره ولنگاري فرهنگي اشاره‌اي به اظهارات علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي هم داشت. او چندي پيش با استناد به بيانات مقام معظم رهبري در خصوص ولنگاري فرهنگي گفته بود كه در حوزه نشر و كتاب محصولات ارزشمندي ارايه شده و چيزي به عنوان ولنگاري فرهنگي وجود ندارد. همچنين در حوزه تئاتر و نمايش نيز وزارت فرهنگ و ارشاد توانسته وضعيت را كنترل كند اما در حوزه سينما به دليل وسوسه‌هاي فروش بيشتر در گيشه و با وجود قوانين و دستورالعمل‌ها، گاهي ارزش‌ها فراموش مي‌شوند.  اما راه‌اندازي اين پروژه تاكنون با مخالفت برخي دغدغه‌مندان حوزه فرهنگ روبه‌رو شده است. آنها VOD را راهي براي عرضه هر گونه محتواي فرهنگي قابل دسترس مردم مي‌دانند.
 ايوبي اما پاسخ اين افراد را اين گونه داد: «گاهي هراس‌هايي مي‌بينيم كه مانع حركت ما مي‌شود در حالي كه قرار نيست هر كس هر محتوايي را در VOD عرضه كند. استقبال مردم در يك سال اخير از فيلم‌هاي سينمايي روي پرده نشان مي‌دهد كه مردم ما ماهواره‌ها را خاموش مي‌كنند و از ميان هزار گزينه انتخابي، سينماي ايران را كه مجوز وزارت ارشاد دارد، انتخاب مي‌كنند و ما راه‌اندازي VOD را هم در راستاي همين موفقيت مي‌بينيم.»

روزنامه اعتماد

نظر شما