شناسهٔ خبر: 44789 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مجموعه۲جلدی «فلسفه برای نوآموزان» منتشر شد

مجموعه ۲ جلدی «فلسفه برای نوآموزان» نوشته شارون ام.کای و پل تامسون با ترجمه حوریه هوشیدری فراهانی توسط انتشارات آفرینگان منتشر و راهی بازار نشر شد.

 

فلسفه برای نوآموزان

 

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مجموعه ۲ جلدی «فلسفه برای نوآموزان» نوشته شارون ام. کای و پل تامسون، به تازگی با ترجمه حوریه هوشیدری فراهانی توسط انتشارات آفرینگان منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این مجموعه، از ۲ کتاب تشکیل شده که کتاب اول «تردید در باورهای رایج» و کتاب دوم «پرسش درباره واقعیت و معرفت» نام دارد. نسخه اصلی کتاب اول در سال ۲۰۰۷ و نسخه اصلی کتاب دوم در سال ۲۰۰۸ به چاپ رسیده است.

این مجموعه با هدف تدریس در دبیرستان ها، برای گروه سنی نوجوانان تالیف شده اند. مترجم این اثر معتقد است که این کتاب به خوبی می آموزد که چگونه فلسفه را نه فقط در کلاس درس که در زندگی روزانه نیز می توان به کار بست. هر فصل این کتاب، با گفتگویی شبه واقعی و ساده میان دو نوجوان خیالی آغاز می شود که بر سر برخی مسائل با یکدیگر اختلاف نظر دارند. اختلاف نظر آن ها در هر فصل، دو رویکرد فلسفی مختلف را درباره موضوعی که عنوان آن فصل است، نشان می دهد.

کتاب اول، ۴ بخش دارد که عبارت اند از «زیبایی»، «حقیقت»، «عدالت» و «خدا». عشق چیست؟ آیا زیبایی ریشه در واقعیت دارد یا در سلیقه؟ هدف از هنر چیست؟ و آیا سلامت و زیبایی با هم تفاوت دارند؟ سوالاتی هستند که در بخش اول مطرح شده اند. در بخش دوم این سوالات مطرح می شوند: آیا چیزی هست که نتواند درست باشد؟ آیا دروغ گفتن همیشه نادرست است؟ آیا هر پرسشی پاسخی دارد؟ و آیا باید واقعیت را بپذیریم؟

در بخش سوم «عدالت»، ۴ سوال دیگر مطرح می شوند که به این ترتیب هستند: تبعیض چیست؟ آیا حیوانات حقوق دارند؟ چه کسی از محیط زیست محافظت خواهد کرد؟ و اگر حکومت نباشد، چه اتفاقی می افتد؟ در بخش چهارم هم ۲ سوال مطرح می شوند که عبارت اند از: چرا اتفاقات بد برای انسان های خوب می افتد؟ و معنای زندگی چیست؟

این کتاب با ۱۷۵ صفحه مصور، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۱۰ هزار ریال منتشر شده است.

هر دو کتاب پیش رو، آزمون های خیالی دارند که جزو مباحث مهم کتاب هستند. این آزمون ها در کتاب دوم عبارت اند از: خواب دیدنِ خواب، کشتی تسئوس، گرفتاری بوریدان، خورش هانسل و گرتل، حلقه گیگز، اتاق چینی، خفاش بودن، سوسک در جعبه، انسان ناگهانی، درخت تنها، خواب طولانی، نیزه لوکرتیوس، فراتر از طبیعت، تمرین هدف، بازگشت ابدی، اسطوره سیزیف.

کتاب دوم همچنین بخشی به نام «فهرست پرونده های مغالطه» دارد که عناوین آن به ترتیب عبارت اند از: استناد به باور عمومی، تعریف جهت دار، کلام دو پهلو، دو اشتباه، استنتاج باید از هست، تعمیم شتاب زده، حمله به شخص، مصادره به مطلوب، توسل به جهل، مرجعیت نامربوط، دوراهی نادرست، علت شمردن مقدم، مرد پوشالی، پرسش خطابه ای، استنتاج ناپیرو.

این کتاب هم ۴ بخش دارد که «خود»، «معرفت»، «جهان» و «خدا» عناوین آن ها هستند. من چه کسی هستم؟ آیا من همان شخصی ام که قبلا بوده ام؟ آیا من مختارم؟ و چگونه باید زندگی کنم؟ سوال هایی هستند که در بخش اول مطرح می شوند. در بخش دوم هم که مربوط به معرفت است، این سوال ها مطرح شده اند: آیا معرفت برترین فضیلت است؟ آیا کامپیوترها می توانند بیندیشند؟ دیگری بودن چگونه است؟ و اگر فردا نیاید، چه خواهد شد؟

آیا جهان اطراف ما واقعی است؟ آیا جهان آغازی دارد؟ جهان متناهی است یا نامتناهی؟ و تفاوت میان علم حقیقی و شبه علم چیست؟ هم سوال های بخش سوم کتاب دوم هستند. در بخش چهارم «خدا» هم این سوالات برای نوآموزان فلسفه طرح شده است: آیا جهان طبیعت به صورت اتفاقی پدید آمده است؟ آیا ایمان داشتن عقلانی است؟ و معنای زندگی چیست؟

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

افلاطون معتقد به دیدگاه خودمحوری اخلاقی بود. او معتقد بود که راز سعادت هر انسانی در عمق روح او نهفته است. مشکل آن جاست که این راز آن قدر در اعماق روحمان نهفته شده که تعداد کمی از انسان ها قادر به گشودن یا حتی درک آن هستند. هرچند افلاطون مدعی نبود که می تواند این راز را کاملا کشف کند، اما بعد از بررسی فراوان درباره راز سعادت بشر نتیجه می گیرد که راز سعادت، رسیدن به عدالت است. فقط عدالت است که می تواند در جهان توازن کاملی میان مردم و اشیا به وجود آورد...

این کتاب هم با ۲۱۵ صفحه مصور، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۳۰ هزار ریال منتشر شده است.

نظر شما