شناسهٔ خبر: 44868 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بیش از ۷ درصد درآمد ایتالیایی‌ها صرف فعالیت‌های فرهنگی می‌شود

در حالی که خانواده‌های ایتالیایی در سال ۲۰۱۳ میلادی ۶.۶ درصد از هزینه‌های سالیانه خود را به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص داده بودند، این رقم در سال ۲۰۱۴ به ۷.۱ درصد افزایش یافته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ در تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۱۶ میلادی کشور ایتالیا با کاهش چشمگیر آمار ازدواج و نرخ خام زاد و ولد نسبت به سنوات گذشته، ۶۰ میلیون و ۶۵۶ هزار نفر جمعیت داشته است. باید به این آمار، جمعیت ۵ میلیون و ۱۴ هزار و ۴۳۷ نفر مهاجر خارجی (۱ ژانویه ۲۰۱۵ میلادی) را نیز افزود.

در ادامه، قسمت دوم و پایانی از گزارشی تفصیلی از آمارهای فرهنگی این جامعه آماری در سال ۲۰۱۵ میلادی بر مبنای آخرین آمارهای فرهنگی مؤسسه ملی آمار ایتالیا (ISTAT) و گزارش عملکردهای فرهنگی سال ۲۰۱۴ میلادی وزارت میراث و فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری ایتالیا ارائه می‌شود.

موسیقی:

با نمایش رشدی در حدود ۱ درصد در قیاس با سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۹.۳ درصد ایتالیایی‌های بالای ۶ سال در سال ۲۰۱۵ میلادی لااقل در یک کنسرت موسیقی حضور داشته‌اند. آمارها گویای آن است که تنها ۱۴ درصد جوانان ۱۸ تا ۳۴ سال ایتالیایی در این سال از کنسرت موسیقی سنتی بازدید کرده‌اند؛ رقمی که در خصوص کنسرت‌های دیگر به ۴۳.۴ درصد افزایش می‌یابد.

همچنین آمارها به تفکیک جنسیت گویای آن است که استقبال زنان زیر ۱۷ سال ایتالیایی از کنسرت موسیقی سنتی و زنان زیر ۱۹ سال و ۵۵ تا ۵۹ سال از هر گونه کنسرتی؛ از مردان ایتالیایی در همین رده سنی بیشتر بوده است. به طور کلی می‌توان گفت که ۲۰ تا ۲۴ ساله‌های ایتالیایی مخاطبان نخست کنسرت‌های غیرسنتی و ۶۰ تا ۶۴ و بالای ۷۵ ساله‌های این کشور مخاطب نخست کنسرت‌های موسیقی سنتی بوده‌اند. در خصوص استقبال از کنسرت‌های موسیقی سنتی، آمارهای شمال و مرکز ایتالیا لااقل ۴ درصد از آمارهای جنوب ایتالیا بالاتر است. در شهرهایی که برای شرکت در این کنسرت‌ها امکان دسترسی با مترو وجود داشته است، به ترتیب ۲۳.۳ درصد و ۱۲.۹ درصد شهروندان بالای ۶ سال، در کنسرت‌های موسیقی شرکت کرده‌اند.

تئاتر:

۱۹.۶ درصد ایتالیایی‌های بالای ۶ سال در سال ۲۰۱۵ میلادی لااقل یک تأتر دیده‌اند. این آمار به ترتیب در میان شهروندان ۱۸ تا ۱۹ سال (۳۰.۶۰ درصد)، ۶ تا ۱۰ سال (۲۶.۵ درصد) و ۴۵ تا ۶۴ سال (۲۱ درصد) از دیگر رده‌های سنی بالاتر بوده است. آمارها به تفکیک جنسیت گویای آن است که به ترتیب ۲۱.۹ درصد و ۱۷.۲ درصد زنان و مردان ایتالیایی بالای ۶ سال در سال ۲۰۱۵ میلادی مخاطب تأتر بوده‌اند. در این میان زنان ۱۸ تا ۱۹ سال با ۱۶ درصد استقبال بیشتر از مردان این رده سنی از نخستین مخاطبان این هنر در ایتالیا محسوب می‌شوند. از حیث دفعات بازدید تأتر، ۱۲.۳ درصد ایتالیایی‌های ۶۵ تا ۷۴ سال با دیدن بیش از ۷ تأتر در سال ۲۰۱۵ میلادی در رتبه نخست قرار دارند.

از حیث پراکندگی جغرافیایی نیز، این آمارها در جنوب ایتالیا ۵ تا ۷ درصد از شمال و مرکز این کشور پائین‌تر است. همچنین آمارها گویای آن است که ۳۰.۴ درصد شهروندان بالای ۶ سال ایتالیایی که جهت مراجعه به تأتر امکان استفاده از مترو را داشته‌اند و ۲۲.۵ درصد از ساکنین بالای ۶ سال حومه چنین شهرهایی، به همراه ۲۱.۵ درصد ساکنین بالای ۶ سال شهرهایی با بیش از ۵۰ هزار نفر شهروند، در سال ۲۰۱۵ میلادی لااقل یک تأتر دیده اند.

سینما:

با ۱.۷ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۴ م. ، ۴۹.۷ درصد از شهروندان ایتالیایی بالای ۶ سال در سال ۲۰۱۵ میلادی مخاطب سینما بوده‌اند. این مخاطبین ۸۴.۷ درصد ایتالیایی‌های ۱۸ تا ۱۹ ساله، ۶۸.۷ درصد شهروندان ۲۵ تا ۳۴ سال، ۲۲.۴ درصد ۶۵ تا ۷۴ ساله‌ها و در نهایت ۸.۳ درصد شهروندان بالای ۷۵ سال را شامل می‌شوند. ۵۱.۱ درصد از این مخاطبین مردان ایتالیایی بوده‌اند. البته در رده سنی ۱۵ تا ۲۴ سال، ۸۴.۶ درصد زنان ایتالیایی این رده سنی (۳.۵ درصد بیشتر از مردان) مخاطب سینما بوده‌اند.

همین آمارها گویای آن است که به ترتیب ۵۲.۹ درصد، ۴۹.۳ درصد و ۴۸.۳ درصد شهروندان بالای ۶ سال نواحی مرکز، شمال و جنوب ایتالیا در سال ۲۰۱۵ میلادی مخاطب سینما بوده‌اند. آمار ۵۸.۷ درصدی مخاطبین سینما در شهرهای ایتالیایی دارای سرویس مترو و آمار ۵۴.۹ درصدی این مخاطبین در حومه چنین شهرهایی، گویای تأثیر مثبت امکان دسترسی به سینما با استفاده از سرویس مترو در افزایش مخاطبین این هنر است.

رخدادهای ورزشی:

تقریباً ۲۵ درصد شهروندان ایتالیایی بالای ۶ سال لااقل یک رخداد زنده ورزشی را در سال ۲۰۱۵ میلادی از نزدیک تعقیب کرده‌اند. ۱۸ تا ۱۹ ساله‌های ایتالیایی (۴۶.۳ درصد) نخستین مخاطبان چنین رخدادهایی محسوب می‌شوند. به ترتیب ۳۵.۸ درصد مردان و ۱۶.۳ درصد زنان ایتالیایی بالای ۶ سال مخاطب رخدادهای ورزشی در سال ۲۰۱۵ میلادی بوده‌اند. این آمار در میان مردان ۲۰ تا ۲۴ سال ۲۹ درصد از زنان همین رده سنی بیشتر است. مخاطبان رخدادهای ورزشی به ترتیب در شمال غرب، شمال شرق، مرکز و جنوب ایتالیا پراکنده بوده‌اند.

در خصوص فعالیت‌های ورزشی نیز، ۳۳.۳ درصد ایتالیایی‌های بالای ۳ سال در سال ۲۰۱۵ میلادی فعالیت ورزشی داشته‌اند که فعالیت ۲۳.۸ درصد آنها مستمر بوده است. در حالی که ۳۹.۹ درصد دانش آموزش ایتالیایی در این سال فعالیت ورزشی مفیدی نداشته‌اند؛ آمار این فعالیت‌ها به شکل مستمر در رده‌های سنی ۱۰ – ۶ سال؛ ۱۴ – ۱۱ سال؛ ۱۷ – ۱۵ سال؛ ۲۴ – ۲۰ سال؛ ۳۴ – ۲۵ سال؛ ۶۴ – ۶۰ سال؛ ۷۴ – ۶۵ سال و ۷۵ سال به بالا به ترتیب ۵۸.۹ درصد، ۵۶.۳ درصد، ۴۷.۷ درصد، ۱۴.۷ درصد، ۱۳.۹ درصد، ۳۴.۳ درصد، ۳۵ درصد و ۲۳.۸ درصد بوده است.

در این خصوص زنان فعال‌تر از مردان بوده و فعالیت‌های ورزشی شهروندان استان‌های شمالی ایتالیا بیشتر از استان‌های جنوب این کشور بوده است. در فاصله زمانی سال‌های ۱۹۸۲ تا ۲۰۱۵ میلادی فعالیت‌های ورزشی شهروندان بالای ۶ سال ایتالیایی ۸.۴ درصد رشد داشته است. در سال ۲۰۱۵ میلادی ۲۰ درصد ایتالیایی‌های بالای ۶ سال مخاطب حرکات موزون بوده‌اند. این مخاطبین به ترتیب به رده‌های سنی ۱۹ – ۱۸ سال (۶۹.۳ درصد)، ۲۴ – ۲۰ سال (۶۵.۷ درصد)، ۱۷ – ۱۵ سال (۴۵.۸ درصد) و ۳۴ – ۲۵ سال(۴۴.۳ درصد) تعلق داشته‌اند. این مخاطبین به ترتیب ۲۲.۲ درصد و ۱۸.۲ درصد مردان و زنان ایتالیایی بالای ۶ سال بوده اند.

از حیث تکرار مشارکت، به ترتیب ۴۳.۱ درصد، ۴۲ درصد و ۳۸.۴۵ درصد شهروندان ایتالیایی ۷۴ – ۶۵ سال؛ ۲۴ – ۱۸ سال و بالای ۷۵ سال، بیش از ۷ بار در سال ۲۰۱۵ م. مخاطب چنین نمایش‌هایی بوده یا خود به انجام آن اقدام کرده‌اند. تعداد مخاطبین حرکات موزون در شهرهای دارای سرویس مترو، حدود ۹ درصد از میانگین کل ایتالیا بالاتر بوده است.

رادیو و تلویزیون:

به ترتیب ۵۷.۹ درصد و ۹۲.۲ درصد ایتالیایی‌های بالای ۳ سال در سال ۲۰۱۵ میلادی مخاطب رادیو و تلویزیون بوده اند که به ترتیب ۸۸.۶ درصد و ۵۵.۴ درصد ایشان کاربری مستمر روزانه داشته‌اند. این آمار در میان ۷۴ – ۶۵ ساله‌ها (۹۶.۵ درصد) و ۱۴ – ۶ ساله‌ها (۹۵.۳ درصد) به بالاترین سطح خود می‌رسد. مخاطبین تلویزیون در این سال، ۹۲.۷ درصد زنان و ۹۱.۷ درصد مردان بالای ۳ سال ایتالیایی بوده‌اند که به ترتیب در جنوب (۹۳ درصد)، مرکز (۹۲.۷ درصد)؛ شمال شرقی (۹۱.۹ درصد) و شمال غربی (۹۰.۲ درصد) ایتالیا پراکنده بوده‌اند.

مخاطبین رادیو در این سال نیز، ۵۹.۲ درصد مردان و ۵۶.۶ درصد زنان بالای ۳ سال ایتالیایی بوده‌اند که به ویژه به رده سنی ۴۴ – ۲۵ سال (۷۲.۴ درصد) تعلق داشته‌اند. مخاطبین رادیو در ایتالیا به ترتیب در شمال (۶۱ درصد)، مرکز (۵۶.۹ درصد) و جنوب (۵۴.۳ درصد) پراکنده بوده اند.

روزنامه و مجلات:

در سال ۲۰۱۵ م. ۴۷.۱ درصد از جمعیت بالای ۶ سال ایتالیا لااقل ۱ جریده در هفته مطالعه کرده‌اند. این مخاطبین ۵۲.۲ درصد مردان و ۴۲.۲ درصد زنان این جامعه آماری را تشکیل می‌دهند که بیشتر به رده‌های سنی ۵۵ سال به بالا تعلق داشته و به ترتیب در جزیره ساردنیا (۶۱.۵ درصد)؛ شمال شرق (۵۶.۶ درصد)، شمال غرب (۵۱.۲ درصد)، مرکز (۴۸.۴ درصد) و جنوب (۳۸.۵ درصد) پراکنده بوده‌اند. ۳۶.۳ درصد این مخاطبان بیش از ۵ بار در هفته روزنامه و مجله مطالعه کرده‌اند (۴۰.۱ درصد مردان و ۳۱.۹ درصد زنان).

کتاب و کتاب خوانی:

در سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۳ هزار و ۴۵۷ کتابخانه ملی و خصوصی در ایتالیا فعال بوده‌اند (۲۲.۱ کتابخانه به ازاء هر ۱۰۰ هزار شهروند). ۶۶۱۸ کتابخانه از این تعداد در استان‌های شمالی واقع هستند (۲۴ کتابخانه به ازاء هر ۱۰۰ هزار شهروند) و استان‌های مرکزی در رتبه دوم قرار دارند (۱۹ کتابخانه به ازاء هر ۱۰۰ هزار شهروند). بیشترین مراجعه به کتابخانه در استان شمالی لومباردیا مشاهده می‌شود. ۲۲ کتابخانه از ۴۶ کتابخانه دولتی - ملی ایتالیا در مرکز این کشور واقع است. در سال ۲۰۱۳ میلادی با ۴.۶ درصد رشد عناوین و ۱.۲ درصد رشد شمارگان نسبت به سال گذشته، ۶۱ هزار و ۹۶۶ عنوان کتاب در شمارگان ۱۸۱ میلیون نسخه منتشر شده است. با ۷.۲ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۲ میلادی، ۶۳.۲ درصد عناوین کتب منتشر شده در سال ۲۰۱۳ میلادی چاپ نخست بوده است که شمارگان آن نیز ۲۵ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

علاوه بر کتب دانشگاهی (۱۲ درصد از کل عناوین منتشر شده در این سال)، ۱۱ هزار عنوان از کتب چاپ نخست این سال با شمارگان ۵۰ میلیون نسخه داستان کوتاه و بلند بوده است. ۵ هزار عنوان کتب دینی با شمارگان ۱۵ میلیون نسخه و کتب ورزش و سرگرمی نیز در رتبه‌های بعدی قرار داشته‌اند.

این کتب توسط بنگاه‌های انتشاراتی که عمدتاً به ترتیب در شمال غرب، مرکز، شمال شرق و جنوب ایتالیا واقع هستند به چاپ رسیده که در این میان، انتشارات بزرگ ایتالیا با چاپ ۷۶.۲ درصد از کل عناوین و تخصیص ۸۹.۷ درصد از کل شمارگان کتب منتشر شده سال ۲۰۱۳ میلادی به خود، سیاست‌گذاران اصلی صنعت نشر ایتالیا بوده‌اند. در سال ۲۰۱۵ میلادی ۴۲ درصد از شهروندان بالای ۶ سال ایتالیا، حداقل ۱ کتاب غیردرسی یا خارج از تخصص شغلی خود را مطالعه کرده‌اند.

در این سال آمار مطالعه زنان از مردان بیشتر بوده است. به ترتیب رده‌های سنی ۱۷ – ۱۵ سال (۵۳.۹ درصد)، ۱۴ – ۱۱ سال (۵۲.۱ درصد) و ۱۹ – ۱۸ سال (۵۰.۳ درصد) بالاترین آمار مطالعه در این سال را به خود اختصاص داده‌اند. ۴۵ درصد از کل جمعیت کتابخوانان ایتالیا در سال ۲۰۱۵ میلادی تا ۳ کتاب در سال را مطالعه کرده‌اند و ۱۳.۷ درصد آنها حتی بیش از یک کتاب در ماه خوانده‌اند (به ترتیب ۱۴.۶ درصد و ۱۲.۴ درصد زنان و مردان بالای ۶ سال). به ترتیب ۴۹.۶ درصد، ۴۸.۸ درصد، ۴۵.۹ درصد، ۳۳.۱ درصد و ۲۸.۸ درصد از ایتالیایی‌های بالای ۶ سال که لااقل یک کتاب در سال ۲۰۱۵ میلادی مطالعه کرده‌اند، در شمال شرق، شمال غرب، مرکز، جزایر و جنوب ایتالیا پراکنده بوده‌اند. تنها ۱۷.۵ درصد از کتابخوانان ایتالیا در سال ۲۰۱۵ میلادی که بیش از یک کتاب در ماه خوانده‌اند، شهرنشین بوده‌اند.

رایانه و اینترنت:

در سال ۲۰۱۵ م. ۵۶ درصد ایتالیایی‌های بالای ۳ سال کاربری رایانه داشته اند(۶۱.۶ درصد مردان و ۵۱.۷ درصد زنان). در این سال ۶۰.۲ درصد از شهروندان بالای ۶ سال این کشور رایانه ی شخصی در اختیار داشته اند که بیشتر به رده‌های سنی ۱۷ – ۱۵ سال (۸۸ درصد) و ۱۹ – ۱۸ سال (۸۶.۲ درصد) تعلق داشته و کمترین کاربری و در اختیار داشتن رایانه شخصی نیز در رده‌های سنی ۷۴ – ۶۵ سال (۲۴.۴ درصد) و ۷۵ سال به بالا (۶.۶ درصد) دیده می‌شود.

علاوه بر این، ۶۵ درصد مردان و ۵۵.۸ درصد زنان بالای ۶ سال ایتالیایی در سال ۲۰۱۵ میلادی کاربر اینترنت بوده‌اند. کاربران ایتالیایی رایانه به ترتیب در شمال (۶۱ درصد)، مرکز (۵۷.۸ درصد)، جزایر (۵۰.۴ درصد) و جنوب (۴۹.۱ درصد) این کشور پراکنده بوده و پراکندگی کاربران ایتالیایی اینترنت نیز به ترتیب در شمال شرق (۶۵.۲ درصد)، شمال غرب (۶۴.۲ درصد)، مرکز (۶۱.۶ درصد) و جنوب (۵۳ درصد) بوده است.

در خصوص کاربری اینترنت، رده سنی ۱۹ – ۱۵ سال (۹۲ درصد) در رتبه نخست قرار داشته است. در سال ۲۰۱۵ میلادی کاربری ۳۴.۴ درصد کاربران ایتالیایی بالای ۳ سال و ۴۰.۳ درصد کاربران بالای ۶ سال ماهیت مستمر داشته است. در فاصله زمانی سال ۲۰۱۴ – ۲۰۰۱ میلادی کاربری رایانه میان کاربران ۳ سال به بالای ایتالیایی ۱۷.۹ درصد رشد داشته است. آمار ۳۳.۶ درصد کاربری روزانه این جمعیت آماری در سال ۲۰۱۴ میلادی به ۳۴.۴ درصد در سال ۲۰۱۵ میلادی افزایش یافته است. کاربری اینترنت ایتالیایی‌های بالای ۶ سال نیز در فاصله زمانی سال‌های ۲۰۱۴ – ۲۰۰۱ میلادی ۳۳ درصد رشد داشته است.

تنها در فاصله زمانی سال‌های ۲۰۱۵ – ۲۰۱۴ میلادی این آمار ۲.۸ درصد رشد بیشتر یافته و تعداد ایتالیایی‌های بالای ۶ سالی که تاکنون کاربری اینترنت نداشته‌اند، از ۴۰.۹ درصد در سال ۲۰۱۴ میلادی به ۳۸ درصد در سال ۲۰۱۵ میلادی کاهش یافته است.

گردشگری:

ایتالیایی‌ها در سال ۲۰۱۴ میلادی ۶۳ میلیون سفر انجام داده و ۳۶۶ میلیون شب اقامت داخلی و خارجی در هتل داشته‌اند. از این تعداد سفر، ۵۵ میلیون سفر تفریحی و ۸ میلیون سفر کاری بوده است. همچنین ۲۵.۴ میلیون سفر از کل سفرهای ایتالیایی‌ها در این سال نیز سفرهای کوتاه محسوب می‌شود. در حالی که هر شهروند اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۴ میلادی به طور میانگین ۲.۵ سفر تفریحی انجام داده است، این آمار در ایتالیا ۰.۹ سفر بوده است.

آموزش، تحقیقات، نوآوری و فن آوری اطلاعات:

در سال تحصیلی ۲۰۱۴ – ۲۰۱۳ میلادی حدود ۹ میلیون دانش آموز ایتالیایی در مقاطع تحصیلی مختلف شاغل به تحصیل بوده‌اند. این رقم که ۹ درصد آن به فرزندان مهاجرین خارجی اختصاص داشته، ۲۳ هزار و ۵۰۰ نفر کمتر از سال تحصیلی ۱۳ – ۲۰۱۲ میلادی بوده است. در سال تحصیلی ۱۴ – ۲۰۱۳ میلادی ۹۹.۷ درصد دانش آموزان دوره اول متوسطه و ۹۹.۱ درصد دانش آموزان دوره دوم متوسطه در آزمون‌های پایانی موفق بوده‌اند که ۴۹.۷ درصد آنها (۵۵.۲ درصد زنان و ۴۴.۸ درصد مردان) به دانشگاه راه یافته‌اند.

مطابق آمارها ۴۸.۸ درصد فارغ التحصیلان دوره متوسطه سال ۲۰۰۷ میلادی به بعد، تا سال ۲۰۱۱۱ میلادی جذب بازار کار شده و ۳۱.۵ درصد آنها نیز در دانشگاه‌های ایتالیا شاغل به تحصیل بوده‌اند. در این سال ۶۹.۵ درصد فارغ التحصیلان مؤسسات تخصصی و ۶۰.۱ درصد فارغ التحصیلان مؤسسات فنی در مقطع متوسطه جذب بازار کار شده اند. به این آمار باید ۶۹.۳ درصد فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی و ۷۴.۵ درصد فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد را نیز افزود.

در خصوص فارغ التحصیلان مقطع دکتری، ۹۱.۵ درصد فارغ التحصیلان تا سال ۲۰۱۰ میلادی و ۹۳.۵ درصد فارغ التحصیلان تا سال ۲۰۰۸ میلادی در سال ۲۰۱۴ میلادی جذب بازار کار شده‌اند. ۴۳ درصد از کل فارغ التحصیلان ایتالیایی جذب شده در بازار کار تا سال ۲۰۱۱ میلادی، زنان ایتالیایی بوده‌اند. بودجه بخش تحقیقات، نوآوری و فن آوری ایتالیا با ۳.۵ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۱ میلادی در سال ۲۰۱۲ میلادی رقمی بالغ بر ۲۰.۵ میلیارد یورو بوده است که تخصیص آن به شرکت‌ها، مؤسسات عمومی، دانشگاه‌ها و مؤسسات خصوصی فعال در این حوزه نسبت به سال ۲۰۱۱ میلادی به ترتیب ۲.۶۴ درصد رشد، ۱۴.۵ درصد رشد، ۱.۴ درصد رشد و ۸.۴ درصد کاهش داشته است. ۹۸.۲ درصد از مراکز و مؤسسات ایتالیایی با بیش از ۱۰ کارمند در سال ۲۰۱۴ میلادی دسترسی به اینترنت داشته و ۹۵ درصد آنها نیز از پهنای باند برخوردار بوده‌اند. همچنین ۶۹.۲ درصد از این واحدها وبگاه داشته و ۳۱.۸ درصد نیز دارای صفحاتی در شبکه‌های اجتماعی بوده اند.

جمع بندی:

شهروندان ایتالیایی در سال ۲۰۱۵ میلادی بخشی از اوقات فراغت خود را که در فعالیت‌های فرهنگی مشارکت داشته‌اند، به ترتیب صرف فعالیت‌های ذیل کرده‌اند: ۱- مشاهده برنامه‌های تلویزیونی (۹۲.۲ درصد جمعیت بالای ۳ سال)، ۲- کاربری اینترنت (۶۰.۴ درصد جمعیت بالای ۶ سال)، ۳- گوش دادن به رادیو (۵۷.۹ درصد جمعیت بالای ۳ سال)، ۴- کاربری رایانه (۵۶ درصد جمعیت بالای ۳ سال)، ۵- سینما (۴۹.۷۵ درصد جمعیت بالای ۶ سال)، ۶- مطالعه روزنامه و مجلات (۴۷.۱ درصد جمعیت بالای ۶ سال)، ۷- مطالعه کتاب (۴۲ درصد جمعیت بالای ۶ سال)، ۸- فعالیت‌های ورزشی (۳۳.۳ درصد جمعیت بالای ۳ سال)، ۹- بازدید از موزه و نمایشگاه (۲۹.۹ درصد جمعیت بالای ۶ سال)، ۱۰- مشاهده رخدادهای ورزشی (۲۵ درصد جمعیت بالای ۶ سال)، ۱۱- بازدید از سایت‌ها و بناهای باستانی (۲۳.۶ درصد جمعیت بالای ۶ سال)، ۱۲- انجام و مشاهده حرکات موزون (۲۰ درصد جمعیت بالای ۶ سال)، ۱۳- تأتر (۱۹.۶ درصد جمعیت بالای ۶ سال)، ۱۴- کنسرت موسیقی (۱۹.۳ درصد جمعیت بالای ۶ سال).

پرتکرارترین حوزه‌های مشارکت فرهنگی شهروندان ایتالیایی در سال ۲۰۱۵ میلادی نیز به ترتیب به حرکات موزون، نمایش‌های ورزشی، سینما، کنسرت‌های موسیقی سنتی، بازدید از موزه و نمایشگاه، بازدید از سایت‌ها و ابنیه ی باستانی، کنسرت‌های غیرسنتی و تأتر تعلق داشته است. این آمار تا حد زیادی به هزینه‌های ضروری جهت انجام هر یک از فعالیت‌های فرهنگی ذیل وابسته بوده است.

در حالی که خانواده‌های ایتالیایی در سال ۲۰۱۳ میلادی ۶.۶ درصد از هزینه‌های سالیانه خود را به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص داده بودند، این رقم در سال ۲۰۱۴ میلادی به ۷.۱ درصد افزایش یافته است. مطابق آخرین آمارها، خانواده‌های ایتالیایی در سال ۲۰۱۴ میلادی ۶۵ میلیون و ۴۲۰ هزار یورو جهت مشارکت فرهنگی در اوقات فراغت هزینه کرده‌اند. ۴۲.۶ درصد از این هزینه‌ها صرف مشاهده نمایش‌های زنده، سینما، رادیو و تلویزیون و ورودی موزه‌ها و سایت‌ها و ابنیه باستانی شده است. ایتالیایی‌ها در این سال ۱۵.۲ درصد از هزینه‌های فرهنگی خود را نیز صرف رایانه و دیگر تجهیزات سمعی و بصری کرده‌اند. هزینه‌های فرهنگی خانواده‌های ایتالیایی در شمال غرب این کشور بیش از سایر نواحی بوده و در جنوب ایتالیا به کم ترین میزان خود می‌رسد.

از سوی دیگر، آمارهای سال ۲۰۱۳ میلادی گویای آن است که در این سال ۱۸.۵ درصد از ایتالیایی‌ها هیچ‌گونه فعالیت فرهنگی نداشته‌اند. این آمار در شمال شرق این کشور ۱۲.۱ درصد و در جنوب ۲۸.۲ درصد بوده و به ویژه به شهرهای با جمعیت کمتر از ۲ هزار نفر (۲۲ درصد شهروندان این شهرها) مربوط است. در سال ۲۰۱۵ میلادی نیز، ۶۸.۳ درصد ایتالیایی‌ها از هیچ موزه و نمایشگاهی بازدید نکرده‌اند، ۷۴.۴ درصد از سایت‌های باستان شناسی بازدید نکرده‌اند، ۸۸.۳ درصد به هیچ کنسرت موسیقی سنتی نرفته‌اند، ۷۸.۸ درصد به هیچ کنسرت موسیقی غیرسنتی نرفته‌اند، ۸ درصد تأتر ندیده‌اند، ۴۸.۹ درصد به سینما نرفته‌اند، ۶۲.۵ درصد مردان و ۸۱.۹ درصد زنان هیچ رخداد زنده ورزشی را مشاهده نکرده‌اند، ۵۱.۹ درصد هیچ روزنامه‌ای نخوانده‌اند و ۶۰ درصد نیز هیچ کتابی را مطالعه نکرده‌اند. این آمارها در کلیه موارد، همواره در جنوب ایتالیا نامطلوب‌تر از شمال این کشور بوده است.

نظر شما