شناسهٔ خبر: 44905 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شایگان: آموزگار مشعل تاریخ ایران باستان را زنده نگه داشت/ نشان شوالیه فرانسه به ژاله آموزگار اهدا شد

نشان شوالیه (لژیون دونور) به دکتر ژاله آموزگار از سوی سفیر فرانسه در تهران اهدا شد. داریوش شایگان گفت: ژاله آموزگار تمام زندگی خود را وقف این امر خطیر کرد و تمام دانش، سماجت خستگی‌ناپذیر و عزم راسخش را مصروف زنده نگاه داشتن مشعل تاریخ ایران باستان کرد.

شایگان: آموزگار مشعل تاریخ ایران باستان را زنده نگه داشت/ نشان شوالیه فرانسه به ژاله آموزگار اهدا شد

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشان شوالیه (لژیون دونور) به دکتر ژاله آموزگار از سوی سفیر فرانسه در تهران پنجشنبه دهم تیرماه 1395 در محل این سفارت اهدا شد.

در این مراسم شخصیت‌هایی چون دکتر داریوش شایگان، دکتر علی‌اشرف صادقی، دکتر حامد فولادوند، علی دهباشی، حمید امجد، نیر طهوری، علی‌اصغر سعیدی، آذرتاش آذرنوش، پری صابری، منصوره اتحادیه، پرینوش گنجی، امیرسعید الهی و عده‌ دیگر از استادان و دانشجویان حضور داشتند.

تعلق داشتن به نسل ممکن‌ها

سفیر فرانسه در ابتدای این مراسم از جایگاه علمی دکتر ژاله آموزگار سخن گفت و سپس نشان شوالیه به وی داده شد.

در ادامه آموزگار در بخشی از سخنانش گفت: امروز روز بزرگی برای من است و من عمق این افتخار را احساس می‌کنم. من به نسل «ممکن‌ها» تعلق دارم. نسلی که در زندگی خود هدف داشت.

وی سپس به زادگاه خود شهر خوی اشاره کرد و گفت: من برکشیده آن شهر هستم.

این استاد دانشگاه تهران سپس به دوران تحصیل خود در دانشگاه تبریز و سوربن اشاره کرد.

دکتر آموزگار همچنین از استادان خود بنونیست، ژیل برت لازارت و ژان دومناژ یاد کرد و از سفیر فرانسه برای برگزاری این مراسم تشکر کرد.

آموزگار مشعل ایران باستان را زنده نگه داشت

شایگان در ادامه این مراسم گفت: برای بخش بزرگی از ایرانیان آموزگار «بزرگ بانوی مطالعات ایران باستان» است و غرض از این رشته همان چیزی است که آلمان‌ها آن را ایرانیستیک می‌نامند یعنی مطالعه فرهنگ و زبان‌های باستانی ایران پیش از اسلام.

وی ادامه داد: این را نیز تاکید کنم که طی دهه‌های گذشته این رشته فرزند یتیم حوزه مطالعات کلاسیک بوده است. فی‌المثل در آمریکا کرسی زبان‌های باستانی ایران به تدریج از دانشگاه کلمبیا و هاروارد حذف شد.

این فیلسوف در بخش دیگری از سخنانش گفت: در این وانفسا که در مراکز آکادمیک دانشگاه‌های بزرگ و معتبر دنیا مطالعات ایران باستان چنین وضعیتی پیدا کرده، محققان ایرانی هستند که در این زمینه تلاش کردند و در میان آنها می‌توان از زنده‌یاد احمد تفضلی و آموزگار یاد کرد که کوشیدند، این میراث گرانبهایی را که در شرف نابودی است به هر قیمتی محافظت کنند.

شایگان ادامه داد: ژاله آموزگار تمام زندگی خود را وقف این امر خطیر کرد و تمام دانش، سماجت خستگی‌ناپذیر و عزم راسخش را مصروف زنده نگاه داشتن مشعل تاریخ ایران باستان کرد. هیچ‌کس به اندازه آموزگار سزاوار این افتخار نیست که وزارت فرهنگ فرانسه به حق به او اعطا می‌کند. خوشحالم که امشب در این مراسم حضور دارم و شاهد قدرشناسی و زحمات این زندگی پرثمر هستم.

نظر شما