شناسهٔ خبر: 44908 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

همایش «بررسی جایگاه عقل در زندگی روزمره» برگزار می‌شود/ انتشار مقالات از سوی نشر «نگاه معاصر»

پژمان گلچین، پژوهشگر حوزه فلسفه از برگزاری همایش «بررسی جایگاه عقل در زندگی روزمره» در نیمه دوم سال جاری خبر داد و گفت: انتشارات «نگاه معاصر» برای چاپ مقالات این همایش اعلام آمادگی کرده است.

همایش «بررسی جایگاه عقل در زندگی روزمره» برگزار می‌شود/ انتشار مقالات از سوی نشر «نگاه معاصر»

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ پژمان گلچین، پژوهشگر حوزه فلسفه و طراح برگزاری همایش «بررسی جایگاه عقل در زندگی روزمره» از برگزاری این همایش با حضور استادان رشته‌های فلسفه و فقه و سایر رشته‌های علوم انسانی در نیمه دوم سال‌جاری خبر داد و اظهار کرد: انتشارات «نگاه معاصر» برای چاپ مقالات این همایش اعلام آمادگی کرده است.
 
دبیر اجرایی همایش «جایگاه عقل در زندگی روزمره» با بیان این‌که این همایش پنلی سه روزه است، گفت: حقوق، علوم سیاسی، فلسفه، جامعه‌شناسی، فقه و ادبیات شش گروه از رشته‌های علوم‌انسانی هستند که با حضور استادان برجسته این رشته‌ها این همایش برگزار می‌شود و استادان مطرح به ارائه مقالات خود می‌پردازند.
 
وی به حضور دو گروه از دبیران کیفی و اجرایی در روند برگزاری این همایش پرداخت و افزود: استادان هر یک از گروه‌های شش‌گانه دبیری کیفی این همایش را بر عهده دارند و دبیران اجرایی نیز استادان را در بررسی مقالات همراهی می‌کنند.
 
گلچین با اشاره به این‌که این همایش فراخوان محور نیست، گفت: بحث مقالات برگزیده نیز در این همایش مطرح نیست بلکه استادان هر یک از رشته‌ها به ارائه مقالات خود می‌پردازند تا بحثی عمیق و علمی درباره «جایگاه عقل در زندگی روزمره» به وجود بیاید. در این همایش قصد داریم درباره «عقل» بحث کنیم.
 
وی ادامه داد: «عقل» در مباحث یونان باستان و عصر روشنگری یکی از مهمترین مباحث بین فیلسوفان بوده است. نگاه دکارت به عقل به عنوان «جوهر» بوده است و در نگاه کانتی نیز عقل در حوزه‌هایی مانند «فلسفه اخلاق» به وضوح دیده می‌شود. در دوره اسلامی نیز بین «اشعریون» و «معتزلیون» بر سر این موضوع نزاع بوده است.
 
بنا به گفته پژمان گلچین، همایش «جایگاه عقل در زندگی روزمره» با همکاری کانون اندیشه جوان در نیمه دوم سال‌جاری در تهران برگزار می‌شود.

نظر شما