شناسهٔ خبر: 44928 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «رسانه ها و نمادها» بر پله دوم نشست

چاپ دوم کتاب «رسانه ها و نمادها» زیر نظر دیوید اولسون و با ترجمه محبوبه مهاجر بعد از گذشت ۱۸ سال از چاپ نخست آن از سوی انتشارات سروش وارد بازار نشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «رسانه ها و نمادها» طبیعت ارتباط و فناوری های ارتباطی و آثار حاصل از آن ها را با توجه به طبیعت نظام های نمادی مورد استفاده آن ها، توانمندی ها و محدودیت های خاص هر رسانه و تأثیری که رسانه ها بر نهادهای جامعه ، از جمله بر آموزش و پرورش دارند، بررسی می کند.

هدف اصلی از تهیه و تدوین این اثر، فراهم آوردن وسیله ای برای بررسی و مطالعه درباره یک مسئله نظری و علمی و بنیادی، یعنی طبیعت و نتایج اجتماعی ارتباط و فناوری های ارتباطی است که سه برداشت محورهای اساسی این کتاب را تشکیل می دهند: ابتدا آثار روان شناختی و آموزشی رسانه ها را نمی توان جدا از طبیعت نظام های نمادی مورد نظر یا مورد استفاده آنها مطالعه کرد.

دوم هر نظام نمادی و رسانه ملازم آن را می توان «ابزاری» دانست که قوای آدمی را به صورتی خاص تقویت می کند و جنبه نسبتاً منحصر به فردی از واقعیت را ابلاغ می کند، پس هر رسانه توانمندی ها و محدودیت های خود را دارد.

و سوم اینکه بین هر جامعه و هر فناوری ارتباطی، نوعی مبادله هست، به این معنا که بر اثر اختراع فناوری های جدید نهادهای جامعه از جمله مدارس آن تغییر می کنند، اما خود این نهادها هم محدودیت های شدیدی بر کاربرد آن فناوری ها وارد می سازند.

با توجه به این پیش فرض ها، کتاب حاضر علیرغم گذشت بیش از چهل سال از انتشار نسخه اصلی آن و با وجود بروز تحولات شگرف در فناوری های ارتباطی، چه به لحاظ دریافتی تاریخی از مفاهیم مورد بحث چه به لحاظ الگوگیری از روش و نتایج بررسی های آن، هنوز متن قابل توجهی برای محققان علوم ارتباطات است.

چاپ دوم کتاب «رسانه ها و نمادها» در ۶۹۷ صفحه مصور و با قیمت ۳۷ هزار تومان از سوی انتشارات سروش منتشر و در اختیار علاقمندان به حوزه ارتباطات و رسانه قرار گرفت.

علاقمندان برای تهیه کتاب به صورت تک جلدی و کلی به فروشگاه مطهری سروش به نشانی خیابان شهید مطهری، نرسیده به خیابان شهید مفتح، جنب ساختمان سروش، تلفن ۸۸۳۱۰۶۱۰-۰۲۱ یا به فروشگاه مرکزی سروش (ترنجستان سروش) به نشانی خیابان انقلاب، بعد از تقاطع ابوریحان، بین خیابان وصال و فلسطین، فروشگاه ترنجستان سروش، تلفن ۶۶۴۹۳۶۲۰-۰۲۱ مراجعه کنند.

نظر شما