شناسهٔ خبر: 44931 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

​مهدخت معین: «گنجینه عرفان» به زودی منتشر می‌شود/ آثار منتشر نشده زیادی از دکتر معین به جا مانده است

دکتر مهدخت معین در سالروز درگذشت دکتر محمد معین از انتشار کتابی از این استاد برجسته ادبیات با عنوان «گنجینه عرفان» خبر داد.

 

دکتر محمد معین

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مهدخت معین، فرزند مرحوم دکتر محمد معین گفت: «گنجینه عرفان» عنوان کتابی چاپ نشده از مرحوم دکتر محمد معین است که به زودی از سوی انتشارات صدای معاصر منتشر خواهد شد و اطلاعات تکمیلی درباره این اثر بعد از انتشار کتاب در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: دکتر معین عمرش را صرف تحقیق و پژوهش در حوزه ادبیات کرد و از او آثار منتشر نشده زیادی به جا مانده است. این آثار به قدری زیاد است که اگر امروز یک تیم ۱۰ نفره شروع به فعالیت کنند و به آثار منتشر نشده بپردازند تا ۲۰ سال می‌توانند کتاب منتشر کنند.

دختر مرحوم معین در توضیح روند تشکیل بنیاد علمی- ادبی دکتر معین اظهار کرد: روند اداری تشکیل این بنیاد ادبی از سوی مسئولان شهرستان آستانه اشرفیه در حال پیگیری است و اطلاعات تکمیلی درباره این بنیاد را باید از مسئولان این شهرستان پیگیری کنید.

دکتر محمد معین در روز ۹ اردیبهشت ۱۲۹۷ در محله زرجوب رشت به دنیا آمد. پدرش شیخ ابوالقاسم از روحانیان شهر رشت بود. او در سال ۱۳۱۰ در دانشسرای عالی در رشته ادبیات و فلسفه علوم تربیتی به تحصیل پرداخت. در سال ۱۳۱۳ با نوشتن پایان‌نامه‌ای به زبان فرانسه در مورد شاعر فرانسوی «لوکنت دولیل» در رشته ادبیات و فلسفه به اخذ مدرک کارشناسی نائل شد.

وی در مهر ماه سال ۱۳۱۴به دبیری دبیرستان شاهپور اهواز منصوب شد. پس از سه ماه، ریاست دانشسرای شبانه‌روزی اهواز را یافت و در عین حال، عضویت تحقیق اوقاف و ریاست پیشاهنگی و تربیت‌بدنی استان ششم به عهده وی بود. در همین ایام به وسیله مکاتبه آموزشگاه روانشناسی بروکسل، که تحت نظر Elmer Knowles روانشناس اداره می‌شد، روانشناسی عملی و دیگر شعب آن از قبیل خط‌شناسی، قیافه‌شناسی و مغزشناسی را فراگرفت.

وی در سال ۱۳۱۸ به تهران منتقل شد. در حین تصدی معاونت و سپس کفالت اداره دانشسراها در وزارت فرهنگ، برای دوره دکتری در ادبیات فارسی در دانشگاه تهران ثبت‌نام کرد و پس از چندی با حفظ سمت به دبیری دانشکده ادبیات منصوب شد. وی در روز سه‌شنبه ۱۷ شهریور سال ۱۳۲۱ از پایان‌نامه دکتری خود با عنوان «مزدیسنا و تأثیر آن در ادبیات پارسی» دفاع کرد و پس از آن، محمد معین به عنوان نخستین فارغ‌التحصیل دوره دکتری ادبیات فارسی در ایران شناخته شد. از آن پس به سمت دانشیار و سپس به سمت استاد کرسی «تحقیق در متون ادبی» در دانشکده ادبیات برگزیده شد.

دکتر معین از آغاز سال ۱۳۲۵ شمسی که چاپ لغت‌نامه دهخدا طبق قانون، در مجلس شورای ملی آغاز شد، به همکاری با علی‌اکبر دهخدا پرداخت. در دی ماه ۱۳۳۴ با موافقت علی‌اکبر دهخدا، سازمان لغتنامه از منزل شخصی دهخدا به مجلس شورای ملی منتقل شد و طبق وصیت‌نامه دهخدا، دکتر معین به ریاست امور علمی آن سازمان منصوب شد. در اسفند ۱۳۳۶ سازمان مذکور به دانشکده ادبیات دانشگاه تهران انتقال یافت و طبق اساسنامه مصوب شورای دانشگاه، ریاست سازمان لغت‌نامه به عهده دکتر محمد معین گذاشته شد. وی این سمت را تا آخرین روزی که دچار سکته شد به عهده داشت.

فرهنگ فارسی معروف به «فرهنگ معین» که شامل لغات فارسی، لغات و ترکیبات عربی متداول در فارسی، لغات اروپایی که به تدریج در فارسی وارد شده، اعلام اشخاص و اعلام جغرافیایی است در هفت هزار و نهصد صفحه و در شش مجلد منتشر شده و معروف‌ترین اثر دکتر معین است.

محمد معین در ۹ آذر ۱۳۴۵ پس از بازگشت از ترکیه، در دفتر گروه زبان و ادبیات فارسی، سکته کرد و پنج سال آخر زندگی‌اش را در حالت اغما گذراند. سرانجام دکتر محمد معین پس تحمل ۵ سال بیماری در ۱۳ تیر ماه ۱۳۵۰ در سن ۵۳ سالگی و در تهران دار فانی را وداع گفت و پیکر او در شهرستان آستانه اشرفیه و در مقبره خانوادگی معین به خاک سپرده شد. 

نظر شما