شناسهٔ خبر: 44976 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رمز پرفروش شدن رمان‌ها فاش شد/ معرفی واژگانی که در موفقیت کتاب موثرند

دو تن از کارشناسان ادبیات در تحقیقاتی ۵ ساله روی کتاب‌های پرفروش گفته‌اند که رمز موفقیت این کتاب‌ها را دریافته‌اند.

 

رمز پرفروش شدن رمان‌ها فاش شد/ معرفی واژگانی که در موفقیت کتاب موثرند

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ «جودی آرچر»، ویراستار پیشین انتشارات پنگوئن انگلستان و «متئو جاکرز»، استادیار زبان انگلیسی دانشگاه «نبراسکا – لینکلن» با ارائه نتایج تحقیقات خود مدعی شده‌اند که توانسته‌اند فرمولی برای پرفروش شدن کتاب‌ها به دست آورند؛ آن‌ها گفته‌اند که با این فرمول تنها به نوشتن یک کتاب تمام عیار خوب نیازی نیست بلکه لازم است تا راهی مناسب را به‌کار گرفت.
 
این دو کارشناس ادبیات مدعی شده‌اند که با تحلیل نوشتارهای ۲۰ هزار رمان گزینش شده که طی ۱۰ سال گذشته نوشته شده‌اند، توانسته‌اند به رمز و راز کتاب‌های پرفروش دست یابند.
 
نتایج این تحقیقات «الگرویتمی» (محاسبات عددی) با نام «بست‌سلرومتر» (Bestseller-o-meter) بوده که توسط آن برخی وجوه خاص کتاب‌ها چون پی‌رنگ، سبک، شخصیت‌ها و واژه گزینی اندازه‌گیری شده است. «آرچر» و «جاکرز» مدعی شده‌اند که با این سیستم اندازه‌گیری هر کسی می‌تواند بفهمد که کتابش پرفروش خواهد شد یا نه. این دو گفته‌اند دقت این سیستم تا ۸۰ درصد نشان‌دهنده کتاب پرفروش آینده خواهد بود.
 


«آرچر» در گفت‌گو با نشریه «تایمز» با بیان این‌که جزئیات بیشتر این تحقیقات در کتابی با عنوان «رمز پرفروش شدن» (Bestseller Code) منتشر می‌شود اظهار کرد: «ما دریافته‌ایم که به‌کارگیری خط داستانی، همچنین پیچش‌های داستانی کامل و استفاده از زبانی خوش‌‌ساخت برای خلق پیچش‌های متقارن و متوازن بسیار مهم است .... بنا بر این فرمول رمان‌هایی با پیچش‌های هیجانی بالا و پایین شانس بیشتری برای قرار گرفتن و ماندن در فهرست کتاب‌های موفق خواهند داشت.»
 
از دیگر یافته‌های این تحقیقات این است که شخصیت‌های واقعی برای خوانندگان جذاب‌تر هستند تا موجودات خیالی بنابراین بهتر است برای شخصیت قهرمان اصلی بهتر است از آدم کوتوله‌ها، اسب‌های شاخ‌دار و جن و پری تا جای ممکن اجتناب کنید. برای شخصیت‌هایی که بیشتر جذاب هستند معمولا می‌توان راحت‌تر از واژگان «گرفتن» (Grab)، «فکر کردن» و «پرسیدن» استفاده کرد.
 
دیگر نتایج این تحقیق این است که واژگان «نیاز» (need)، «خواستن» (want) و «انجام دادن» (do) در کتاب‌های پرفروش دو برابر بیشتر استفاده شده است؛ در حالی که واژه «خوب»، «باشه» ویا «قبوله» (Okay) در این آثار سه برابر بیشتر از کتاب‌‌های معمولی به‌کار گرفته شده است. هم‌چنین واژگانی چون «عشق» (love) و «دلتنگی» (miss) در آثار موفق نیز سه برابر بیشتر از حداقل دو کتاب کم‌فروش‌تر استفاده شده‌اند.
 
بنابراین فرمول اندازه‌گیری الگوریتمی کتاب «حلقه» (The Circle) کتاب پرفروش «دیو ایگرز» (Dave Eggers) درباره یک شرکت اهریمنی اینترنتی کتابی بسیار کامل محسوب می‌شود.

نظر شما