شناسهٔ خبر: 45027 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

همایش ملی اخلاق علم و اخلاق حرفه ای در مکتب علامه طباطبایی(ره)

مرکز مطالعات و پژوهش های علم و دین دانشگاه صنعتی سهند همایش ملی اخلاق علم و اخلاق حرفه ای در مکتب علامه طباطبایی(ره) را برگزار می کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مرکز مطالعات و پژوهش های علم و دین دانشگاه صنعتی سهند همایش ملی اخلاق علم و اخلاق حرفه ای در مکتب علامه طباطبایی(ره) را برگزار می کند. این همایش ۱۹ و ۲۰ آبان۱۳۹۵ در تبریز با حضور آیت الله احمد احمدی، آیت الله سیدهادی خسروشاهی، غلامحسین ابراهیمی دینانی و مهدی گلشنی برگزار می‌شود. پژوهشگران تا ۳۱ شهریور فرصت دارند آثار خود را به این همایش بفرستند.

یکی از شخصیت های برجسته ای که تبلور اخلاق و عرفان ناب اسلامی بوده و به سان خورشید عالمتاب بر آسمان فضایل می درخشد، مرحوم علامه طباطبایی است. بی شک، این شخصیت بی نظیر آثار کم نظیری خلق نموده است که کشف ابعاد آن و نیل به عمق و ژرفای آن نیازمند گذشت زمان و عزم محققان ژرف اندیش و جامع نگر است.

مرکز مطالعات و پژوهش های دانشگاه صنعتی سهند تبریز در راستای الگوبرداری از سیره علمی و عملی مرحوم علامه طباطبایی در حوزه اخلاق و کاربست آن در عرصه های مختلف آموزشی، پژوهشی، شاگردپروری، آزاد اندیشی، و نیز استنباط و استخراج مطالب مربوط به اخلاق علم و فناوری، از آثار و آرای معظم له به منظور تصحیح و تنقیح علوم طبیعی و تجربی از ابعاد فرهنگ و اخلاق لائیسیته و سکولار،  همایش «اخلاق علم و اخلاق حرفه ای، با تأکید بر اندیشه های علامه طباطبایی(ره)» همراه با بزرگداشت شخصیت ایشان و با همکاری مراکز حوزوی و دانشگاهی برگزارمی نماید.

محورهای همایش

الف) اخلاق علم و فناوری

۱-   معنا و مفهوم اخلاق علم

اخلاق علم به‌عنوان یک مفهوم، دارای ابعاد(سویه‌ها) و مولفه‌ها(اجزاء و عناصر تشکیل‌دهنده)یی است که بین آنها نسبتی بر قرار است؛ بعنوان نمونه آیا اخلاق بعنوان یک عنصر کنترل کننده و حاشیه ای است که در متن علم نمی تواند حضور داشته باشد و صرفا دانشمند باید در کار علمی خود مراعات کند، یا خود علم جهت دار و اخلاقی نیز می تواند باشد؟

۲-   اصول و مبانی اخلاق علم

امروزه با آشکار شدن رخنه های علم مدرن (تحقیقات علمی ضد بشری و بحرانهای زیست محیطی و …) بیش از پیش بر نقش اخلاق در علم تاکید می شود؛ بی گمان تاکید بر اخلاق در علم، بر یک سری پیش فرضها و مبانی فکری استوار است؛ ازاین‌رو، لازم است که پژوهش‌های علمیِ متکی بر قرآن و حدیث در زمینه مبانی و با محوریت اندیشه های مرحوم علامه  صورت پذیرد.

۳-   نقش اخلاق علم در شکل گیری تمدن نوین اسلامی

علم و فناوری نقش اساسی در شکل گیری و بالندگی هر تمدنی دارد، اکنون پرسش مهم این است که جایگاه اخلاق علم در تمدن اسلامی چیست؟ بعبارت دیگر اخلاق علم چه نقشی در شکل گیری تمدن با شکوه اسلامی در قرون اولیه اسلامی داشت و همچنین برای پی ریزی تمدن نوین اسلامی، اخلاق علم چگونه می تواند نقش ایفا کند؟

۴-   اخلاق علم اسلامی و سکولار

علم سکولار غربی که در غرب بعد از رنسانس شکل گرفت، هر چند خود را بی نیاز و رهیده از دین (اسطوره) می داند، اما همچنان بر نقش اخلاق در علم و با مبانی خاص تاکید دارد؛ اکنون پرسش اساسی این است که جایگاه اخلاق در علم اسلامی چیست؟ بعبارت دیگر علمِ متناسب با مبانی هستی شناختی، معرفت شناختی و انسان شناختی اسلامی، چه نسبتی با اخلاق علم دارد؟

ب) اخلاق حرفه ای

۱-   اخلاق نقد و آزاد اندیشی

۲-   جایگاه اخلاق در نظام آموزشی و پژوهشی

۳-   اخلاق حرفه ای در دانشگاههای اسلامی و سکولار

۴-   شاخصه های اخلاقی استاد و شاگرد در سیره علامه طباطبایی(ره)

 

نظر شما